REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w HR a wyzwania XXI wieku

Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
Praca w HR
Praca w HR

REKLAMA

REKLAMA

Niemal każda firma posiada w swoich strukturach wyodrębnioną komórkę ds. HR – w małych i średnich przedsiębiorstwach zazwyczaj będzie to jedna osoba, natomiast duże firmy i korporacje zatrudniają całe sztaby osób odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi. Warto przyjrzeć się, zatem bliżej tej grupie zawodowej.

 „Miękki HR” w pigułce

Pod pojęciem miękkiego HR kryją się wszelkie działania zmierzające w kierunku zaspokojenia indywidualnych potrzeb pracownika w celu zwiększenia jego efektywności, która w konsekwencji prowadzić ma do szybszej realizacji strategii i celów firmy oraz generować rozwój przedsiębiorstwa. W związku z powyższym zarządzanie zasobami ludzkimi w tym wymiarze sprowadza się m.in. do: realizacji profesjonalnych procesów rekrutacyjnych, planowania i przeprowadzania szkoleń, opracowywania systemu motywacji pracowników, dokonywania oceny kompetencji i efektywności, tworzenia ścieżek kariery.

REKLAMA

Kim jest firmowy HR-owiec?

Firmowy HR-owiec ponosi odpowiedzialność za najcenniejszy kapitał firmy, czyli zatrudnionych w niej pracowników. Taka osoba, oprócz wiedzy na temat formalnych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa, obowiązujących w nim regulaminów i procedur oraz znajomości jego kultury organizacyjnej, czy zasad związanych stricte z zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, powinna posiadać dodatkowo pewne określone kompetencje. Strategiczną zdolnością w pracy HR-owca jest umiejętność wykorzystania posiadanego przez niego potencjału emocjonalnego i intelektualnego w obszarze biznesowym.

Polecamy: Portale społecznościowe a poszukiwanie pracy

Results of the 2012 HR Competency Study

W ostatnim kwartale 2011 roku ogłoszono „Results of the 2012 HR Competency Study” będący raportem podsumowującym wyniki badań prowadzonych przez RBL Group wraz z Ross School of Business z Uniwersytetu w Michigan. W skrócie: na podstawie badania, jakie przeprowadzono wśród ponad 20 tys. respondentów na całym świecie, zidentyfikowano 6 obszarów kompetencji nowoczesnego
HR-owca:

  1. Umiejętność strategiczne rozpatrywania zachodzących w firmie procesów HR
  2. Wiarygodność
  3. Umiejętność kreowania i zarządzania potencjałem pracowników w kontekście osiągnięcia wytyczonych celów przedsiębiorstwa
  4. Umiejętność inicjowania i wdrażania zmian
  5. Innowacyjność w myśleniu i działaniu w obszarze zawodowym
  6. Umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii w wykonywaniu zadań HR.

HR-owiec XXI wieku - charakterystyka

REKLAMA

Idealny HR-owiec to osoba posiadająca ugruntowaną wiedzę w obszarze procesów biznesowych, która rozumie ich kontekst i zachodzące w tym obszarze zmiany na rynku i, co ważne, potrafi się do nich dostosować w swojej pracy. To osoba, która umiejętnie analizuje interesy poszczególnych podmiotów wpływających na rozwój przedsiębiorstwa (niezależnie od tego czy będzie to właściciel firmy, pracownicy, klienci, czy też wpływowe instytucje) i potrafi przekuć uzyskane informacje na odpowiednie strategie personalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

HR-owiec powinien być osobą wiarygodną i wzbudzającą zaufanie, która w sposób dyplomatyczny i wyważony wspierać będzie procesy biznesowe firmy w kontekście jej zasobów osobowych. M.in. dlatego pożądane na tym stanowisku jest posiadanie wysoko rozwiniętych zdolności intelektualnych i interpersonalnych, dzięki którym możliwe jest dokonanie analizy potencjału pracowników, zdefiniowanie ich możliwości czy nienachalne monitorowanie ich zachowania. Wnioski z w/w działań, zaś, w konsekwencji prowadzić mają do opracowania i zaimplementowania korzystnego (zarówno dla jednostki, jak i przedsiębiorstwa) projektu zmian w obszarze kompetencji i talentów posiadanych przez pracowników firmy - np. projekt szkoleń lub propozycja przesunięć pracowników pomiędzy działami.

Należy mieć na uwadze, że dobry HR-owiec to osoba odpowiedzialna za inicjowanie i wspieranie zmian na poziomie indywidualnym, zespołowym i instytucjonalnym, a także na poziomie działań. Dzięki czemu jest on, nie tylko pracownikiem danej firmy, ale również jej partnerem biznesowym, którego działania mają duży wpływ na sukces przedsiębiorstwa.

Polecamy: Ja w Internecie – czyli o tym, jak kształtować swój wirtualny wizerunek

REKLAMA

Ponadto, idealnego HR-owca cechować będzie też innowacyjne podejście do wykonywanych obowiązków. Mam tu na myśli poszukiwanie nowych sposobów realizacji praktyk HR oraz umiejętne wykorzystanie nowo poznanych technik w swojej działalności zawodowej - co niewątpliwie stanowi wartość dodaną w procesie osiągania celów biznesowych firmy. Dlatego powinien on być zawsze na bieżąco z branżowymi nowinkami i śledzić światowe trendy w takich obszarach, jak: organizacja i zarządzanie zasobami ludzkimi, kapitał ludzki, zarządzanie efektywnością, płacowe i poza płacowe systemy motywacyjne, komunikacja - wewnątrzfirmowa i ta zewnętrzna polegająca np. na budowaniu wizerunku pożądanego pracodawcy (Employee Branding) na rynku marketingu personalnego. Nowo nabyta wiedza z pewnością pomoże mu w doskonaleniu kompetencji i skuteczności w takich obszarach jak np. analiza, weryfikacja i optymalizacja standardów zarządzania zasobami ludzkimi w firmie.

HR-owiec XXI wieku to zwolennik nowoczesnych technologii – chętnie wykorzystujący osiągnięcia technologiczne do zwiększania efektywności procesów HR. To osoba poszukująca nowych kanałów komunikacji dla usprawnienia procesu dzielenia się wiedzą wewnątrz organizacji, ale też będzie on potrafił wykorzystać nowoczesne technologie w prowadzonych przez siebie procesach rekrutacyjnych. Mam tu na myśli screening potencjalnych kandydatów w Internecie (odnalezienie i przyjrzenie się ich wirtualnemu dossier oraz aktywności na portalach społecznościowych). To osoba, która potrafi znaleźć i wykorzystać dostępne w sieci narzędzia wspomagające procesy rekrutacyjne w firmie np. serwisy, gdzie można umieszczać ogłoszenia o pracę, portale z bazami CV kandydatów, etc. Ponadto, jeśli zaistnieje taka, potrzeba będzie wiedział, po jakie innowacyjne narzędzie sięgnąć w celu dokonania weryfikacji wiedzy i kompetencji kandydatów do pracy – zwłaszcza w sytuacji, kiedy nie posiada odpowiedniego merytorycznego przygotowania do rekrutacji na specjalistyczne czy niszowe stanowisko, a przeprowadzenie jedynie wywiadu kwalifikacyjnego nie wystarczy do dokonania rzetelnej oceny wiedzy i fachowych kompetencji kandydata. Wówczas nieocenioną pomocą mogą stać się oferowane przez niektóre serwisy testy online - warto wiedzieć, gdzie ich szukać (m.in.: TestCV, Testree, SLH czy Codility).

Polecamy: Rozmowa kwalifikacyjna – jakie pytania do pracodawcy?

Jakie jeszcze cechy powinien posiadać współczesny Specjalista ds. HR?

Z pewnością Specjalista ds. HR powinien być dobrym słuchaczem i obserwatorem – czyli posiadać wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne i komunikacyjne. Oprócz tego, na w/w stanowisku dobrze sprawdzi się osoba, którą cechuje:

  • otwartość na ludzi i umiejętność asertywnego reagowania na ich zachowania, empatia i zainteresowanie człowiekiem w całym spektrum jego funkcjonowania w ciągu życia, w szczególności relacji z otoczeniem, zwłaszcza zawodowym (czyli potrzeba nieustannego zgłębiania wiedzy z takich dziedzin jak: socjologia, psychologia, zarządzanie)
  • charyzmatyczna osobowość, potrafiąca wpływać na innych i motywować ich do konkretnych działań; łatwość wypowiadania się w mowie i piśmie
  • sumienność i systematyczność w działaniu oraz skuteczność w wykonywaniu powierzonych obowiązków i odporność na stres
  • umiejętności organizacyjne i zdolność pracy zarówno w grupie jak i na indywidualnej pozycji
  • umiejętność słuchania, rozróżniania ważności zjawisk i podejmowania trafnych decyzji oraz umiejętność dokonywania obiektywnej oceny faktów i osób z nimi związanych
  • zdolność analitycznego i perspektywicznego myślenia, które niezbędne są w procesie doboru kandydatów do pracy czy w opracowywaniu strategii personalnych przedsiębiorstwa (w tym przypadku przyda się również kreatywność i elastyczność myślenia).

Pamiętajmy również o takich kompetencjach jak: umiejętność publicznych wystąpień, wysoka kultura osobista i tzw. ogłada w kontaktach biznesowych, a także umiejętność posługiwania się podstawowymi sprzętami biurowymi i programami komputerowymi; umiejętność przygotowywania i przeprowadzania prezentacji oraz znajomość języków obcych - konieczna w przypadku pracy z zagranicznymi partnerami biznesowymi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA