REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w HR a wyzwania XXI wieku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
Praca w HR
Praca w HR

REKLAMA

REKLAMA

Niemal każda firma posiada w swoich strukturach wyodrębnioną komórkę ds. HR – w małych i średnich przedsiębiorstwach zazwyczaj będzie to jedna osoba, natomiast duże firmy i korporacje zatrudniają całe sztaby osób odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi. Warto przyjrzeć się, zatem bliżej tej grupie zawodowej.

 „Miękki HR” w pigułce

Pod pojęciem miękkiego HR kryją się wszelkie działania zmierzające w kierunku zaspokojenia indywidualnych potrzeb pracownika w celu zwiększenia jego efektywności, która w konsekwencji prowadzić ma do szybszej realizacji strategii i celów firmy oraz generować rozwój przedsiębiorstwa. W związku z powyższym zarządzanie zasobami ludzkimi w tym wymiarze sprowadza się m.in. do: realizacji profesjonalnych procesów rekrutacyjnych, planowania i przeprowadzania szkoleń, opracowywania systemu motywacji pracowników, dokonywania oceny kompetencji i efektywności, tworzenia ścieżek kariery.

REKLAMA

REKLAMA

Kim jest firmowy HR-owiec?

Firmowy HR-owiec ponosi odpowiedzialność za najcenniejszy kapitał firmy, czyli zatrudnionych w niej pracowników. Taka osoba, oprócz wiedzy na temat formalnych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa, obowiązujących w nim regulaminów i procedur oraz znajomości jego kultury organizacyjnej, czy zasad związanych stricte z zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, powinna posiadać dodatkowo pewne określone kompetencje. Strategiczną zdolnością w pracy HR-owca jest umiejętność wykorzystania posiadanego przez niego potencjału emocjonalnego i intelektualnego w obszarze biznesowym.

Polecamy: Portale społecznościowe a poszukiwanie pracy

Results of the 2012 HR Competency Study

W ostatnim kwartale 2011 roku ogłoszono „Results of the 2012 HR Competency Study” będący raportem podsumowującym wyniki badań prowadzonych przez RBL Group wraz z Ross School of Business z Uniwersytetu w Michigan. W skrócie: na podstawie badania, jakie przeprowadzono wśród ponad 20 tys. respondentów na całym świecie, zidentyfikowano 6 obszarów kompetencji nowoczesnego
HR-owca:

REKLAMA

  1. Umiejętność strategiczne rozpatrywania zachodzących w firmie procesów HR
  2. Wiarygodność
  3. Umiejętność kreowania i zarządzania potencjałem pracowników w kontekście osiągnięcia wytyczonych celów przedsiębiorstwa
  4. Umiejętność inicjowania i wdrażania zmian
  5. Innowacyjność w myśleniu i działaniu w obszarze zawodowym
  6. Umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii w wykonywaniu zadań HR.

HR-owiec XXI wieku - charakterystyka

Idealny HR-owiec to osoba posiadająca ugruntowaną wiedzę w obszarze procesów biznesowych, która rozumie ich kontekst i zachodzące w tym obszarze zmiany na rynku i, co ważne, potrafi się do nich dostosować w swojej pracy. To osoba, która umiejętnie analizuje interesy poszczególnych podmiotów wpływających na rozwój przedsiębiorstwa (niezależnie od tego czy będzie to właściciel firmy, pracownicy, klienci, czy też wpływowe instytucje) i potrafi przekuć uzyskane informacje na odpowiednie strategie personalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

HR-owiec powinien być osobą wiarygodną i wzbudzającą zaufanie, która w sposób dyplomatyczny i wyważony wspierać będzie procesy biznesowe firmy w kontekście jej zasobów osobowych. M.in. dlatego pożądane na tym stanowisku jest posiadanie wysoko rozwiniętych zdolności intelektualnych i interpersonalnych, dzięki którym możliwe jest dokonanie analizy potencjału pracowników, zdefiniowanie ich możliwości czy nienachalne monitorowanie ich zachowania. Wnioski z w/w działań, zaś, w konsekwencji prowadzić mają do opracowania i zaimplementowania korzystnego (zarówno dla jednostki, jak i przedsiębiorstwa) projektu zmian w obszarze kompetencji i talentów posiadanych przez pracowników firmy - np. projekt szkoleń lub propozycja przesunięć pracowników pomiędzy działami.

Należy mieć na uwadze, że dobry HR-owiec to osoba odpowiedzialna za inicjowanie i wspieranie zmian na poziomie indywidualnym, zespołowym i instytucjonalnym, a także na poziomie działań. Dzięki czemu jest on, nie tylko pracownikiem danej firmy, ale również jej partnerem biznesowym, którego działania mają duży wpływ na sukces przedsiębiorstwa.

Polecamy: Ja w Internecie – czyli o tym, jak kształtować swój wirtualny wizerunek

Ponadto, idealnego HR-owca cechować będzie też innowacyjne podejście do wykonywanych obowiązków. Mam tu na myśli poszukiwanie nowych sposobów realizacji praktyk HR oraz umiejętne wykorzystanie nowo poznanych technik w swojej działalności zawodowej - co niewątpliwie stanowi wartość dodaną w procesie osiągania celów biznesowych firmy. Dlatego powinien on być zawsze na bieżąco z branżowymi nowinkami i śledzić światowe trendy w takich obszarach, jak: organizacja i zarządzanie zasobami ludzkimi, kapitał ludzki, zarządzanie efektywnością, płacowe i poza płacowe systemy motywacyjne, komunikacja - wewnątrzfirmowa i ta zewnętrzna polegająca np. na budowaniu wizerunku pożądanego pracodawcy (Employee Branding) na rynku marketingu personalnego. Nowo nabyta wiedza z pewnością pomoże mu w doskonaleniu kompetencji i skuteczności w takich obszarach jak np. analiza, weryfikacja i optymalizacja standardów zarządzania zasobami ludzkimi w firmie.

HR-owiec XXI wieku to zwolennik nowoczesnych technologii – chętnie wykorzystujący osiągnięcia technologiczne do zwiększania efektywności procesów HR. To osoba poszukująca nowych kanałów komunikacji dla usprawnienia procesu dzielenia się wiedzą wewnątrz organizacji, ale też będzie on potrafił wykorzystać nowoczesne technologie w prowadzonych przez siebie procesach rekrutacyjnych. Mam tu na myśli screening potencjalnych kandydatów w Internecie (odnalezienie i przyjrzenie się ich wirtualnemu dossier oraz aktywności na portalach społecznościowych). To osoba, która potrafi znaleźć i wykorzystać dostępne w sieci narzędzia wspomagające procesy rekrutacyjne w firmie np. serwisy, gdzie można umieszczać ogłoszenia o pracę, portale z bazami CV kandydatów, etc. Ponadto, jeśli zaistnieje taka, potrzeba będzie wiedział, po jakie innowacyjne narzędzie sięgnąć w celu dokonania weryfikacji wiedzy i kompetencji kandydatów do pracy – zwłaszcza w sytuacji, kiedy nie posiada odpowiedniego merytorycznego przygotowania do rekrutacji na specjalistyczne czy niszowe stanowisko, a przeprowadzenie jedynie wywiadu kwalifikacyjnego nie wystarczy do dokonania rzetelnej oceny wiedzy i fachowych kompetencji kandydata. Wówczas nieocenioną pomocą mogą stać się oferowane przez niektóre serwisy testy online - warto wiedzieć, gdzie ich szukać (m.in.: TestCV, Testree, SLH czy Codility).

Polecamy: Rozmowa kwalifikacyjna – jakie pytania do pracodawcy?

Jakie jeszcze cechy powinien posiadać współczesny Specjalista ds. HR?

Z pewnością Specjalista ds. HR powinien być dobrym słuchaczem i obserwatorem – czyli posiadać wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne i komunikacyjne. Oprócz tego, na w/w stanowisku dobrze sprawdzi się osoba, którą cechuje:

  • otwartość na ludzi i umiejętność asertywnego reagowania na ich zachowania, empatia i zainteresowanie człowiekiem w całym spektrum jego funkcjonowania w ciągu życia, w szczególności relacji z otoczeniem, zwłaszcza zawodowym (czyli potrzeba nieustannego zgłębiania wiedzy z takich dziedzin jak: socjologia, psychologia, zarządzanie)
  • charyzmatyczna osobowość, potrafiąca wpływać na innych i motywować ich do konkretnych działań; łatwość wypowiadania się w mowie i piśmie
  • sumienność i systematyczność w działaniu oraz skuteczność w wykonywaniu powierzonych obowiązków i odporność na stres
  • umiejętności organizacyjne i zdolność pracy zarówno w grupie jak i na indywidualnej pozycji
  • umiejętność słuchania, rozróżniania ważności zjawisk i podejmowania trafnych decyzji oraz umiejętność dokonywania obiektywnej oceny faktów i osób z nimi związanych
  • zdolność analitycznego i perspektywicznego myślenia, które niezbędne są w procesie doboru kandydatów do pracy czy w opracowywaniu strategii personalnych przedsiębiorstwa (w tym przypadku przyda się również kreatywność i elastyczność myślenia).

Pamiętajmy również o takich kompetencjach jak: umiejętność publicznych wystąpień, wysoka kultura osobista i tzw. ogłada w kontaktach biznesowych, a także umiejętność posługiwania się podstawowymi sprzętami biurowymi i programami komputerowymi; umiejętność przygotowywania i przeprowadzania prezentacji oraz znajomość języków obcych - konieczna w przypadku pracy z zagranicznymi partnerami biznesowymi.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA