REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w HR a wyzwania XXI wieku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
Praca w HR
Praca w HR

REKLAMA

REKLAMA

Niemal każda firma posiada w swoich strukturach wyodrębnioną komórkę ds. HR – w małych i średnich przedsiębiorstwach zazwyczaj będzie to jedna osoba, natomiast duże firmy i korporacje zatrudniają całe sztaby osób odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi. Warto przyjrzeć się, zatem bliżej tej grupie zawodowej.

 „Miękki HR” w pigułce

Pod pojęciem miękkiego HR kryją się wszelkie działania zmierzające w kierunku zaspokojenia indywidualnych potrzeb pracownika w celu zwiększenia jego efektywności, która w konsekwencji prowadzić ma do szybszej realizacji strategii i celów firmy oraz generować rozwój przedsiębiorstwa. W związku z powyższym zarządzanie zasobami ludzkimi w tym wymiarze sprowadza się m.in. do: realizacji profesjonalnych procesów rekrutacyjnych, planowania i przeprowadzania szkoleń, opracowywania systemu motywacji pracowników, dokonywania oceny kompetencji i efektywności, tworzenia ścieżek kariery.

REKLAMA

Kim jest firmowy HR-owiec?

Firmowy HR-owiec ponosi odpowiedzialność za najcenniejszy kapitał firmy, czyli zatrudnionych w niej pracowników. Taka osoba, oprócz wiedzy na temat formalnych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa, obowiązujących w nim regulaminów i procedur oraz znajomości jego kultury organizacyjnej, czy zasad związanych stricte z zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, powinna posiadać dodatkowo pewne określone kompetencje. Strategiczną zdolnością w pracy HR-owca jest umiejętność wykorzystania posiadanego przez niego potencjału emocjonalnego i intelektualnego w obszarze biznesowym.

Polecamy: Portale społecznościowe a poszukiwanie pracy

Results of the 2012 HR Competency Study

W ostatnim kwartale 2011 roku ogłoszono „Results of the 2012 HR Competency Study” będący raportem podsumowującym wyniki badań prowadzonych przez RBL Group wraz z Ross School of Business z Uniwersytetu w Michigan. W skrócie: na podstawie badania, jakie przeprowadzono wśród ponad 20 tys. respondentów na całym świecie, zidentyfikowano 6 obszarów kompetencji nowoczesnego
HR-owca:

  1. Umiejętność strategiczne rozpatrywania zachodzących w firmie procesów HR
  2. Wiarygodność
  3. Umiejętność kreowania i zarządzania potencjałem pracowników w kontekście osiągnięcia wytyczonych celów przedsiębiorstwa
  4. Umiejętność inicjowania i wdrażania zmian
  5. Innowacyjność w myśleniu i działaniu w obszarze zawodowym
  6. Umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii w wykonywaniu zadań HR.

HR-owiec XXI wieku - charakterystyka

REKLAMA

Idealny HR-owiec to osoba posiadająca ugruntowaną wiedzę w obszarze procesów biznesowych, która rozumie ich kontekst i zachodzące w tym obszarze zmiany na rynku i, co ważne, potrafi się do nich dostosować w swojej pracy. To osoba, która umiejętnie analizuje interesy poszczególnych podmiotów wpływających na rozwój przedsiębiorstwa (niezależnie od tego czy będzie to właściciel firmy, pracownicy, klienci, czy też wpływowe instytucje) i potrafi przekuć uzyskane informacje na odpowiednie strategie personalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

HR-owiec powinien być osobą wiarygodną i wzbudzającą zaufanie, która w sposób dyplomatyczny i wyważony wspierać będzie procesy biznesowe firmy w kontekście jej zasobów osobowych. M.in. dlatego pożądane na tym stanowisku jest posiadanie wysoko rozwiniętych zdolności intelektualnych i interpersonalnych, dzięki którym możliwe jest dokonanie analizy potencjału pracowników, zdefiniowanie ich możliwości czy nienachalne monitorowanie ich zachowania. Wnioski z w/w działań, zaś, w konsekwencji prowadzić mają do opracowania i zaimplementowania korzystnego (zarówno dla jednostki, jak i przedsiębiorstwa) projektu zmian w obszarze kompetencji i talentów posiadanych przez pracowników firmy - np. projekt szkoleń lub propozycja przesunięć pracowników pomiędzy działami.

Należy mieć na uwadze, że dobry HR-owiec to osoba odpowiedzialna za inicjowanie i wspieranie zmian na poziomie indywidualnym, zespołowym i instytucjonalnym, a także na poziomie działań. Dzięki czemu jest on, nie tylko pracownikiem danej firmy, ale również jej partnerem biznesowym, którego działania mają duży wpływ na sukces przedsiębiorstwa.

Polecamy: Ja w Internecie – czyli o tym, jak kształtować swój wirtualny wizerunek

REKLAMA

Ponadto, idealnego HR-owca cechować będzie też innowacyjne podejście do wykonywanych obowiązków. Mam tu na myśli poszukiwanie nowych sposobów realizacji praktyk HR oraz umiejętne wykorzystanie nowo poznanych technik w swojej działalności zawodowej - co niewątpliwie stanowi wartość dodaną w procesie osiągania celów biznesowych firmy. Dlatego powinien on być zawsze na bieżąco z branżowymi nowinkami i śledzić światowe trendy w takich obszarach, jak: organizacja i zarządzanie zasobami ludzkimi, kapitał ludzki, zarządzanie efektywnością, płacowe i poza płacowe systemy motywacyjne, komunikacja - wewnątrzfirmowa i ta zewnętrzna polegająca np. na budowaniu wizerunku pożądanego pracodawcy (Employee Branding) na rynku marketingu personalnego. Nowo nabyta wiedza z pewnością pomoże mu w doskonaleniu kompetencji i skuteczności w takich obszarach jak np. analiza, weryfikacja i optymalizacja standardów zarządzania zasobami ludzkimi w firmie.

HR-owiec XXI wieku to zwolennik nowoczesnych technologii – chętnie wykorzystujący osiągnięcia technologiczne do zwiększania efektywności procesów HR. To osoba poszukująca nowych kanałów komunikacji dla usprawnienia procesu dzielenia się wiedzą wewnątrz organizacji, ale też będzie on potrafił wykorzystać nowoczesne technologie w prowadzonych przez siebie procesach rekrutacyjnych. Mam tu na myśli screening potencjalnych kandydatów w Internecie (odnalezienie i przyjrzenie się ich wirtualnemu dossier oraz aktywności na portalach społecznościowych). To osoba, która potrafi znaleźć i wykorzystać dostępne w sieci narzędzia wspomagające procesy rekrutacyjne w firmie np. serwisy, gdzie można umieszczać ogłoszenia o pracę, portale z bazami CV kandydatów, etc. Ponadto, jeśli zaistnieje taka, potrzeba będzie wiedział, po jakie innowacyjne narzędzie sięgnąć w celu dokonania weryfikacji wiedzy i kompetencji kandydatów do pracy – zwłaszcza w sytuacji, kiedy nie posiada odpowiedniego merytorycznego przygotowania do rekrutacji na specjalistyczne czy niszowe stanowisko, a przeprowadzenie jedynie wywiadu kwalifikacyjnego nie wystarczy do dokonania rzetelnej oceny wiedzy i fachowych kompetencji kandydata. Wówczas nieocenioną pomocą mogą stać się oferowane przez niektóre serwisy testy online - warto wiedzieć, gdzie ich szukać (m.in.: TestCV, Testree, SLH czy Codility).

Polecamy: Rozmowa kwalifikacyjna – jakie pytania do pracodawcy?

Jakie jeszcze cechy powinien posiadać współczesny Specjalista ds. HR?

Z pewnością Specjalista ds. HR powinien być dobrym słuchaczem i obserwatorem – czyli posiadać wysoko rozwinięte zdolności interpersonalne i komunikacyjne. Oprócz tego, na w/w stanowisku dobrze sprawdzi się osoba, którą cechuje:

  • otwartość na ludzi i umiejętność asertywnego reagowania na ich zachowania, empatia i zainteresowanie człowiekiem w całym spektrum jego funkcjonowania w ciągu życia, w szczególności relacji z otoczeniem, zwłaszcza zawodowym (czyli potrzeba nieustannego zgłębiania wiedzy z takich dziedzin jak: socjologia, psychologia, zarządzanie)
  • charyzmatyczna osobowość, potrafiąca wpływać na innych i motywować ich do konkretnych działań; łatwość wypowiadania się w mowie i piśmie
  • sumienność i systematyczność w działaniu oraz skuteczność w wykonywaniu powierzonych obowiązków i odporność na stres
  • umiejętności organizacyjne i zdolność pracy zarówno w grupie jak i na indywidualnej pozycji
  • umiejętność słuchania, rozróżniania ważności zjawisk i podejmowania trafnych decyzji oraz umiejętność dokonywania obiektywnej oceny faktów i osób z nimi związanych
  • zdolność analitycznego i perspektywicznego myślenia, które niezbędne są w procesie doboru kandydatów do pracy czy w opracowywaniu strategii personalnych przedsiębiorstwa (w tym przypadku przyda się również kreatywność i elastyczność myślenia).

Pamiętajmy również o takich kompetencjach jak: umiejętność publicznych wystąpień, wysoka kultura osobista i tzw. ogłada w kontaktach biznesowych, a także umiejętność posługiwania się podstawowymi sprzętami biurowymi i programami komputerowymi; umiejętność przygotowywania i przeprowadzania prezentacji oraz znajomość języków obcych - konieczna w przypadku pracy z zagranicznymi partnerami biznesowymi.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA