Na co warto zwrócić uwagę przy ocenie konsultanta rekrutacyjnego – porady dla pracodawców
REKLAMA
REKLAMA
Bardzo dobre rozumienie biznesu oraz profesjonalna rozmowa rekrutacyjna i wysoka kultura osobista są bardzo istotne. Równie ważne są takie elementy jak biuro i warunki spotkania. Tylko profesjonalny kontakt z kandydatem może nam zapewnić dobry odbiór oferty na rynku i duże zainteresowanie osób, na których nam zależy. Konsekwencją wyboru profesjonalnego konsultanta będzie pozyskanie najlepszego z najlepszych kandydata.
REKLAMA
Kompetencje konsultanta:
• Umiejętności komunikacyjne i ogólna prezencja;
• Znajomość branży i stanowiska, aby dokonać właściwej selekcji kandydatów;
• Determinacja i wytrwałość;
• Umiejętność przekonywania;
• Uczciwość i właściwy poziom wrażliwości;
• Umiejętności negocjacyjne, na wypadek gdyby okazało się, że proponowane warunki zatrudnienia Kandydata są mało konkurencyjne.
Polecamy: Jak zrekrutować menedżera?
Uważny wybór konsultanta i firmy zagwarantuje nam, że unikniemy sytuacji, o których wspominają menedżerowie HR. Dariusz Pastułapamięta sytuacje z próbami pozyskania kandydatów z firm zaprzyjaźnionych, mimo że taka lista firm została przekazana do firmy executive search przed rozpoczęciem projektu. - „Dlatego tak ważne jest że pracujemy z osobami z wysoką etyką zawodową, a takich partnerów jesteśmy w stanie znaleźć tylko w renomowanych firmach, bo nie mogą sobie one pozwolić na takie pomyłki”- mówi Dariusz Pastuła, HR Business Partner w jednej z największych na świecie dostawców outsourcingu usług HR.
Co nas powinno zaniepokoić przy ocenie firm?
REKLAMA
• Konsultanci, którzy na spotkaniu z nami nie są przygotowani do rozmowy o konkretnych rozwiązaniach;
• Eksperci, którzy tylko prezentują usługę, ale nie będą wykonawcami projektu;
• Konsultanci, którzy realizują dużą ilość projektów, będących w początkowej fazie wykonania;
• Nierealny czas realizacji projektu (okres krótszy niż 3 tygodnie to zdecydowanie za mało na gruntowna analizę rynku);
• Zaproponowane honorarium, które jest zbyt atrakcyjne dla klienta, aby mogło być opłacalne dla firmy executive search;
• Firma executive search która chce być idealnym partnerem dla każdego, „chce być wszystkim dla wszystkich klientów”;
• Firma nie wymaga wyłączności na realizacje projektu.
Doświadczenia naszych klientów pokazują tez inne przykłady, które świadczą o braku profesjonalizmu. Sylwia Ryciak z AccordFinance pamięta sytuacje, gdy otrzymała ofertę skierowaną do innej firmy. – Dla mnie oznacza to, iż konsultant nie jest profesjonalistą i w taki sam – mało profesjonalny – sposób będzie podchodził do projektu - mówi.
Natomiast Dariusz Pastuła podkreśla, że brak pytań, które miałyby na celu lepsze zrozumienie firmy, usług, kultury organizacyjnej, ludzi pracujących i oczywiście oczekiwań w stosunku do idealnego kandydata świadczą o niskiej jakości usług oferowanych przez firmę executive search. Brak profesjonalizmu czy to w materiałach firmowych czy w samej prezencji konsultantów są także dla niego czynnikiem eliminującym daną firmę.
Polecamy: W jakiej branży jest szansa na szybkie zatrudnienie?
Tak jak ważne jest sprawdzenie referencji kandydatów przed ich zatrudnieniem, tak ważne jest sprawdzenie referencji przyszłego dostawcy usług executive search. Reputacja firmy, a w szczególności reputacja konsultanta może być najszybciej oceniona poprzez kontakt z byłymi klientami. Procent zakończonych sukcesem projektów i wielokrotne projekty od tych samych klientów są najlepszym wskaźnikiem silnego zaangażowanie na rzecz klientów.
Agnieszka Pastuła, Associate,HAYS Executive
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.