REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rozmowa z odchodzącym pracownikiem - porady i wskazówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 HAYS Poland
Doradztwo personalne
Rozmowy końcowe mogą być pożyteczne i mogą być sposobem na wydobycie jakichś pozytywów z sytuacji, która w przeciwnym wypadku byłaby niekorzystna dla dwóch stron.
Rozmowy końcowe mogą być pożyteczne i mogą być sposobem na wydobycie jakichś pozytywów z sytuacji, która w przeciwnym wypadku byłaby niekorzystna dla dwóch stron.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy odchodzą – to się zdarza. Nie należy jednak odsyłać ich „do stu diabłów”. Kiedy pracownik odchodzi, czy go lubicie, czy nie, nie warto rujnować swojej reputacji i potencjalnie narażać na szwank bieżącą, czy przyszłą działalność z powodu negatywnych odczuć wobec jednego pracownika. W poniższym artykule przedstawiamy kilka wskazówek jak rozstać się z pracownikiem.

Z odchodzącym pracownikiem należy porozmawiać. Nie podgrzewać przy tym niepotrzebnie atmosfery. Można dowiedzieć się wtedy bardzo wartościowych rzeczy. Proces ten nazywa się „rozmową końcową” – EXIT INTERVIEW, być może już go Państwo kiedyś stosowaliście. Rozmowy te dają możliwość poznania informacji, których w innych okolicznościach być może nigdy nie udałoby się Państwu zdobyć. Po złożeniu przez pracownika wypowiedzenia, gdy nieodwołalnie opuszcza on już firmę, jego zahamowania najczęściej znikają, a przynajmniej znacząco się zmniejszają.

REKLAMA

REKLAMA

Należy nastawić się na to, że usłyszymy rzeczy nieprzyjemne. Być może wydaje się Państwu, że wasza firma to zadowoleni, wydajni i zmotywowani pracownicy. To jednak może być złudzenie, albo przynajmniej przejaw nadmiernego optymizmu.

Oto kilka wskazówek, które pomogą usprawnić ten proces:

  • Należy opracować sobie plan rozmowy. Zastanowić się, jakie informacje chcecie Państwo uzyskać.
  • Najprawdopodobniej więcej dowiecie się z rozmowy w cztery oczy, niż z pisemnego kwestionariusza. 
  • Wydaje się to oczywiste, ale należy pamiętać o zapytanie pracownika o powody odejścia. 
  • Jeśli to wskazane, należy wszcząć działanie rozjemcze, oferując siebie, jako arbitra. 

Porównaj: Jak wybrać dobrą agencję doradztwa personalnego?

  • Jeśli z odchodzącą osobą wiążą Państwa zbyt silne emocje lub jeśli jej odejście szczególnie was rozdrażniło, nie powinniście osobiście prowadzić tej rozmowy. Należy poprosić kogoś spokojnego, niezwiązanego z sytuacją, wrażliwego i kontaktowego, kto umie dobrze słuchać o odbycie tej rozmowy z pracownikiem.
  • Nie należy również udawać zaskoczenia, ani przyjmować postawy defensywnej w reakcji na „bombę” zrzuconą przez pracownika – to co mówią odchodzący pracownicy jest prawdopodobnie istotne. 
  • Należy spróbować się dowiedzieć co, jeśli w ogóle, byłoby w stanie przekonać pracownika do pozostania w firmie. 
  • Należy pozwolić pracownikowi, aby opowiedział o tym co wniósł do firmy, co zrobił w ramach swojej roli i jaka osoba nadawałaby się na jego stanowisko. 
  • Należy zapytać się go co najbardziej i najmniej podobało mu się w jego roli. 
  • Należy ustalić co pracownik myślał o swoim pakiecie świadczeń/wynagrodzeniu i co oferuje im nowy pracodawca. 
  • Warto poprosić o zaproponowanie przez pracownika rzeczy, które warto byłoby poprawić.

Rozmowy końcowe mogą być pożyteczne i mogą być sposobem na wydobycie jakichś pozytywów z sytuacji, która w przeciwnym wypadku byłaby niekorzystna dla dwóch stron. Rozmowy te można wykorzystać do zgromadzenia informacji, które pomogą w zapobieganiu przyszłym odejściom pracowników i które poprawią środowisko pracy w firmie. Rozmowy te są również platformą umożliwiającą osiągnięcie porozumienia i przekonanie rozżalonych pracowników. Nie chodzi tu o to, że każdego z nich trzeba starać przekonać się do pozostania.

REKLAMA

Polecamy serwis Manager

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tyle dobrego można uzyskać z tej sytuacji. Jednak najlepiej jest postarać się, aby tego typu informacji nie gromadzić tylko i wyłącznie podczas rozmów końcowych.

Lepszym rozwiązaniem jest odbywanie regularnych rozmów z pracownikami, zarówno nieformalnych, jak i formalnych, przeprowadzanie ocen i dawanie pracownikom częstych możliwości otwartej wypowiedzi. Jeśli będziecie Państwo pozostawiać nierozwiązane problemy do czasu spotkania się z pracownikiem na rozmowę w chwili jego odejścia, to nie powinniście się Państwo dziwić, kiedy kolejny pracownik spakuje swoje manatki i odejdzie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA