REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rozmowa z odchodzącym pracownikiem - porady i wskazówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 HAYS Poland
Doradztwo personalne
Rozmowy końcowe mogą być pożyteczne i mogą być sposobem na wydobycie jakichś pozytywów z sytuacji, która w przeciwnym wypadku byłaby niekorzystna dla dwóch stron.
Rozmowy końcowe mogą być pożyteczne i mogą być sposobem na wydobycie jakichś pozytywów z sytuacji, która w przeciwnym wypadku byłaby niekorzystna dla dwóch stron.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy odchodzą – to się zdarza. Nie należy jednak odsyłać ich „do stu diabłów”. Kiedy pracownik odchodzi, czy go lubicie, czy nie, nie warto rujnować swojej reputacji i potencjalnie narażać na szwank bieżącą, czy przyszłą działalność z powodu negatywnych odczuć wobec jednego pracownika. W poniższym artykule przedstawiamy kilka wskazówek jak rozstać się z pracownikiem.

Z odchodzącym pracownikiem należy porozmawiać. Nie podgrzewać przy tym niepotrzebnie atmosfery. Można dowiedzieć się wtedy bardzo wartościowych rzeczy. Proces ten nazywa się „rozmową końcową” – EXIT INTERVIEW, być może już go Państwo kiedyś stosowaliście. Rozmowy te dają możliwość poznania informacji, których w innych okolicznościach być może nigdy nie udałoby się Państwu zdobyć. Po złożeniu przez pracownika wypowiedzenia, gdy nieodwołalnie opuszcza on już firmę, jego zahamowania najczęściej znikają, a przynajmniej znacząco się zmniejszają.

REKLAMA

Należy nastawić się na to, że usłyszymy rzeczy nieprzyjemne. Być może wydaje się Państwu, że wasza firma to zadowoleni, wydajni i zmotywowani pracownicy. To jednak może być złudzenie, albo przynajmniej przejaw nadmiernego optymizmu.

Oto kilka wskazówek, które pomogą usprawnić ten proces:

  • Należy opracować sobie plan rozmowy. Zastanowić się, jakie informacje chcecie Państwo uzyskać.
  • Najprawdopodobniej więcej dowiecie się z rozmowy w cztery oczy, niż z pisemnego kwestionariusza. 
  • Wydaje się to oczywiste, ale należy pamiętać o zapytanie pracownika o powody odejścia. 
  • Jeśli to wskazane, należy wszcząć działanie rozjemcze, oferując siebie, jako arbitra. 

Porównaj: Jak wybrać dobrą agencję doradztwa personalnego?

  • Jeśli z odchodzącą osobą wiążą Państwa zbyt silne emocje lub jeśli jej odejście szczególnie was rozdrażniło, nie powinniście osobiście prowadzić tej rozmowy. Należy poprosić kogoś spokojnego, niezwiązanego z sytuacją, wrażliwego i kontaktowego, kto umie dobrze słuchać o odbycie tej rozmowy z pracownikiem.
  • Nie należy również udawać zaskoczenia, ani przyjmować postawy defensywnej w reakcji na „bombę” zrzuconą przez pracownika – to co mówią odchodzący pracownicy jest prawdopodobnie istotne. 
  • Należy spróbować się dowiedzieć co, jeśli w ogóle, byłoby w stanie przekonać pracownika do pozostania w firmie. 
  • Należy pozwolić pracownikowi, aby opowiedział o tym co wniósł do firmy, co zrobił w ramach swojej roli i jaka osoba nadawałaby się na jego stanowisko. 
  • Należy zapytać się go co najbardziej i najmniej podobało mu się w jego roli. 
  • Należy ustalić co pracownik myślał o swoim pakiecie świadczeń/wynagrodzeniu i co oferuje im nowy pracodawca. 
  • Warto poprosić o zaproponowanie przez pracownika rzeczy, które warto byłoby poprawić.

Rozmowy końcowe mogą być pożyteczne i mogą być sposobem na wydobycie jakichś pozytywów z sytuacji, która w przeciwnym wypadku byłaby niekorzystna dla dwóch stron. Rozmowy te można wykorzystać do zgromadzenia informacji, które pomogą w zapobieganiu przyszłym odejściom pracowników i które poprawią środowisko pracy w firmie. Rozmowy te są również platformą umożliwiającą osiągnięcie porozumienia i przekonanie rozżalonych pracowników. Nie chodzi tu o to, że każdego z nich trzeba starać przekonać się do pozostania.

Polecamy serwis Manager

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tyle dobrego można uzyskać z tej sytuacji. Jednak najlepiej jest postarać się, aby tego typu informacji nie gromadzić tylko i wyłącznie podczas rozmów końcowych.

Lepszym rozwiązaniem jest odbywanie regularnych rozmów z pracownikami, zarówno nieformalnych, jak i formalnych, przeprowadzanie ocen i dawanie pracownikom częstych możliwości otwartej wypowiedzi. Jeśli będziecie Państwo pozostawiać nierozwiązane problemy do czasu spotkania się z pracownikiem na rozmowę w chwili jego odejścia, to nie powinniście się Państwo dziwić, kiedy kolejny pracownik spakuje swoje manatki i odejdzie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA