REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wygląd pomaga w karierze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
kobieta, praca, uśmiech./ Fot. Fotolia
kobieta, praca, uśmiech./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzane są przede wszystkim nasze umiejętności. Z drugiej strony, jak na początku każdej znajomości, między nami a pracodawcą zachodzi zjawisko „pierwszego wrażenia”, na które składa się przede wszystkim wygląd zewnętrzny. Czy atrakcyjni fizycznie kandydaci mają większe szanse na zatrudnienie?

Naturalna ocena po okładce

Badania wykazują, że spotykając się z kimś po raz pierwszy, mamy zaledwie kilka sekund na to, aby rozmówca wyrobił sobie na nasz temat szkicową opinię. Pierwsze wrażenie w większości przypadków ma prymarne znaczenie w ocenie nowo poznanej osoby. Opinia ta opiera się przede wszystkim na wyglądzie, na który składają się m.in.: gestykulacja, zachowanie, znaki szczególne oraz ubiór. Psychologowie jednogłośnie stwierdzają, że taka procedura oceny nowej znajomości dotyczy ok. 90% ludzi.

REKLAMA

Nie ma się więc co dziwić, że podobnie działa to w przypadku pracodawców spotykających się z potencjalnymi pracownikami. Kwestią sporną pozostaje jednak pytanie: czy selekcja na podstawie wyglądu w pracy jest czymś etycznym?

Sprawa nie tylko kobieca

W minionych latach problem wyglądu w pracy dotyczył przede wszystkim kobiet, jednak jak wykazują ostatnie diagnozy, wiele się zmieniło. W związku z coraz większą aktywnością zawodową pań, na znaczeniu w zdobywaniu zatrudnienia zyskał wygląd mężczyzn. Wiąże się to z faktem, iż kobiety na stanowiskach kierowniczych pojawiają się coraz częściej, więc -  jak można wydedukować - na przedstawicielki tej samej płci patrzą inaczej. Umiejętności w tym wypadku stają się czynnikiem o wiele ważniejszym. Panowie z kolei, w starciu z panią prezes muszą liczyć się z ostrzejszą oceną - według sondaży, pracodawczynie zwracają dużą uwagę na dłonie, ubiór oraz fryzurę potencjalnego pracownika.

Zobacz: Przyczyny stresu w pracy

Różne stanowiska - różne wymagania

Nietrudno o krytyczne głosy mówiące, że ocenianie pracownika po wyglądzie jest niesprawiedliwe. W wielu przypadkach okazuje się to słusznym spostrzeżeniem (uroda ekspedientki w sklepie spożywczym ma raczej niewielkie znaczenie dla klientów), jednak trudno nie zgodzić się, że w niektórych zawodach wygląd jest ważnym, jeśli nie najważniejszym, narzędziem. Przykładowo, korzystając z usług kosmetyczki czy fryzjerki, podświadomie wiążemy ich urodę z efektami pracy. Bez atrakcyjnej, intrygującej aparycji trudno wyobrazić sobie również modelkę lub konsultantkę firmy kosmetycznej. Słowem - wszystko zależy od sytuacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak cię widzą, tak cię piszą                       

Chcąc wywrzeć dobre wrażenie, warto przygotować się na rozmowę z pracodawcą pod kątem pierwszego wrażenia. Oto, co możesz zrobić (rzecz jasna, poza posiadaniem odpowiednich kwalifikacji), by wypaść lepiej w oczach przyszłego szefa:

Przed rozmową postaw na relaks. Zdenerwowanie nigdy nie okazuje się dobrym doradcą. Odpręż się: idź na basen, do kina, spotkaj się ze znajomymi. Dobra kondycja psychiczna zaowocuje spokojnym zachowaniem.

REKLAMA

Zadbaj o ubiór. W zależności od tego, jakie ma być twoje przyszłe stanowisko pracy, dobierz strój; jeśli idziesz na rozmowę kwalifikacyjną w sprawie pracy DJ’a w dyskotece, nie ubieraj się w garnitur, zaś jeśli celujesz w posadę sekretarki, nie pojawiaj się u pracodawcy w dresie. Pomijając dobór stroju, pamiętaj, aby był czysty i schludny. Zadbaj również o higienę osobistą i fryzurę. Paniom nie zaszkodzi delikatny makijaż.

Podczas rozmowy staraj się panować nad stresem; unikaj przesadnej gestykulacji i nerwowej wypowiedzi. Niech to, co mówisz będzie wypowiadane spokojnie, przyjaznym tembrem głosu oraz, oczywiście, poprawnie językowo.

Nawet wysoka wiedza i umiejętności mogą okazać się niewystarczające, jeśli pozostawimy po sobie złe wrażenie w biurze szefa. W związku z tym, niezależnie od tego, co sądzimy o ocenianiu po wyglądzie, warto postarać się o stworzenie dobrego pierwszego wrażenia. Robimy to przecież przede wszystkim dla własnych korzyści!

Zobacz: Jak rozwiązywać konflikty w zespole

Joanna Stanuch

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA