REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna sprzyja samotności pracowników

Ciemna strona pracy zdalnej a wsparcie pracodawcy
Ciemna strona pracy zdalnej a wsparcie pracodawcy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna oprócz wielu zalet ma również wiele wad. Dla coraz większej liczby osób, działających na home office jest przymusową formą izolacji społecznej. Dlatego dużego znaczenia nabiera rola pracodawcy w zadbaniu o dobrostan pracowników, mający wpływ na kondycję firmy.

Praca zdalna jest koniecznością

Home office był obecny na polskim rynku pracy długo przed pandemią i głównie funkcjonował w środowisku korporacji i start-upów. Pandemia jednak zmusiła większość firm do przeorganizowania modelu pracy i wdrożenia home office jako zdalnej formy świadczenia obowiązków służbowych dla większości pracowników. Możliwość pracy zdalnej, która przedtem była postrzegana jako benefit dla wybranych, pozwalający na lepsze zachowanie work-life balance, stała się powszechną formą pracy w pandemicznej rzeczywistości. Pracownicy funkcjonujący już od kliku miesięcy na home office, coraz częściej skarżą się jednak na osamotnienie i brak kontaktów nieformalnych z innymi pracownikami, mniej także identyfikują się z pracodawcą.

REKLAMA

REKLAMA

Z raportu "Polski biznes w sytuacji pandemii" przygotowanego przez specjalistów od zarządzania z Akademii Leona Koźmińskiego [1] wynika, że praca zdalna jest często oceniana jako demotywująca i nudna. Organizacje tworzące wcześniej społeczny byt, w realiach pracy zdalnej zaczynają się dehumanizować. Pracodawcom na odległość zdecydowanie trudniej jest budować atmosferę i kulturę organizacji oraz utrzymać kontakt z pracownikami.

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Jak motywować pracownika na pracy zdalnej?

Coraz więcej pracodawców dostrzega, że praca zdalna obniża morale pracowników i ich energię do pracy. W związku z tym część firm, mając na uwadze dobrostan pracowników, chce zasygnalizować swoje wsparcie i decyduje się na realizację dla nich spontanicznych akcji na home office. Jedną z nich jest na przykład jednorazowa wysyłka pracownikom paczek ze zdrowymi produktami lub realizowana zamiana owocowych czwartków w biurze na cykliczne owocowe dostawy na home office.

REKLAMA

Od początku pandemii wysłaliśmy już na zlecenie pracodawców tysiące paczek ze zdrowymi produktami dla pracowników na home office. Widzimy jak ważne jest obecnie wspieranie osób pracujących zdalnie dla organizacji, aby czuły zainteresowanie z jej strony i przynależność do rozproszonego zespołu. Otrzymujemy od pracodawców, jak i pracowników pozytywny feedback po wdrożeniu rozwiązania dedykowanego pracownikom na home office. Okazuje się, że owocowy benefit, wspierający zdrowy tryb życia, może zyskiwać na znaczeniu mimo pandemii.– mówi Jacek Kwiecień, CEO z firmy Dailyfruits.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Benefity na pracy zdalnej

Benefity pozapłacowe mają duże znaczenie dla polskich pracowników. Według szacunków korzysta z nich blisko 9,5 miliona osób. Jak wynika z raportu „Potrzeby pracowników 2020” [2] niestety w trakcie pandemii aż 2/3 pracowników zgłaszało, że miało problemy ze skorzystaniem z przysługujących im benefitów. Praca w nowych realiach, diametralnie zmieniła potrzeby pracowników, którzy z dnia na dzień przestali korzystać z karnetów na zajęcia sportowe czy dofinansowania do posiłków w pracy. Pojawiły się jednak nowe rozwiązania, proponowane przez pracodawców w obszarze poprawy dobrostanu pracowników, jak na przykład webinaria z dietetykami, terapeutami czy wideo sesje jogi z certyfikowanymi trenerami. Pandemia, jak potwierdziły odpowiedzi ankietowanych w raporcie „Potrzeby pracowników 2020”, wpłynęła na postrzeganie wartości benefitów. Według 42% respondentów idealny benefit pracowniczy powinien wspierać zdrowy styl życia.

Obniżona efektywność i gorsza kondycja pracowników wynika nie tylko ze zmęczenia samą formą pracy zdalnej, ale także z popełnianych przez z nich błędów żywieniowych. To jeden z wniosków z badania, zrealizowanego przez firmę Dailyfruits [3], w którym wzięło udział 1055 Polaków aktywnych zawodowo. Mimo że aż 62% respondentów jest przekonanych, że zdrowo się odżywia, to w rzeczywistości dieta większości z nich jest uboga pod kątem odżywczym.  Złe nawyki żywieniowe, zwiększona w trakcie pandemii ekspozycja na stres, przekładają się wprost na problemy ze zdrowiem, a w konsekwencji na większą skłonność do absencji oraz obniżanie efektywności firmy.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

* źródła: [1] raport "Polski biznes w sytuacji pandemii" , Akademia Leona Koźmińskiego, 2020 r.

[2] raport „Potrzeby pracowników 2020”, PBS dla Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, 2020 r.

[3] badanie "Żywieniowe nawyki pracujących Polaków” , Dailyfruits, 2020 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

REKLAMA

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

REKLAMA

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA