REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są korzyści z outsourcingu funkcji szkoleniowej? część I

Konrad Gurbała
Specjalista z zakresu szkoleń i rozwoju pracowników, właściciel firmy Nowe Modele Biznesowe – outsourcingu działu szkoleń.
Zapewnienie realizacji niektórych funkcji przedsiębiorstwa na zewnątrz, tak ważnych jak rozwój i szkolenia pracowników, jest zdecydowanym ułatwieniem w realizacji strategii i polityki firmy jako całości.
Zapewnienie realizacji niektórych funkcji przedsiębiorstwa na zewnątrz, tak ważnych jak rozwój i szkolenia pracowników, jest zdecydowanym ułatwieniem w realizacji strategii i polityki firmy jako całości.

REKLAMA

REKLAMA

Po raz kolejny konkurencyjność …Argument, który pojawia się w przypadku praktycznie każdego nowego narzędzia zarządzania wprowadzanego do przedsiębiorstwa. Stąd prawdopodobnie już nieco wyeksploatowany. Jednakże biorąc pod uwagę bardzo młody rynek outsourcingu funkcji szkoleniowej na świecie (w Stanach Zjednoczonych pierwsze wyspecjalizowane firmy w tej dziedzinie rozpoczęły działalność w połowie lat 2000) i raptem pierwsze kroki w Polsce, samo założenie budowania konkurencyjności w oparciu o zewnętrzny dział szkoleń jest jak najbardziej zasadne. Jeżeli większość firm jeszcze nie korzysta z takiego rozwiązania, te, które jako pierwsze się na nie zdecydują, mogą bardzo szybko zaobserwować jego pozytywne efekty.

REKLAMA

W teorii zarządzania pojawią się porównanie przedsiębiorstwa do organizmu (czasami nawet ludzkiego organizmu), gdzie poszczególne działy mają przypisane konkretne funkcje (specjalizacje), a ich współdziałanie (współpraca) zapewnia działanie firmy (organizmu) jako całości. Co jednak w sytuacji, gdy działanie to nie jest ani ze sobą skoordynowane, ani odpowiednie i dodatkowo mamy wrażenie, że każdy dział to małe „państwo w państwie” ? Im organizacja większa i jej struktura bardziej skomplikowana, tym trudniej jest jej działać w sposób jednolity na wszelkich szczeblach zarządzania. Tym trudniej jest realizować cele strategiczne dla całej organizacji, a nie jednostkowe dla poszczególnych działów. Tym trudniej jest być elastycznym i nadążać za zmianami otoczenia rynkowego.

REKLAMA

Zapewnienie realizacji niektórych funkcji przedsiębiorstwa na zewnątrz, tak ważnych jak rozwój i szkolenia pracowników, jest zdecydowanym ułatwieniem w realizacji strategii i polityki firmy jako całości. W ten sposób realizujemy działania szkoleniowe spójne z celami dla całej organizacji, a nie jedynie dla poszczególnych działów. Dzięki współpracy z zewnętrznym dostawcą firma jest w stanie o wiele szybciej reagować na zmiany rynkowe, ponieważ skracamy zdecydowanie czas od pojawienia się decyzji do jej wprowadzenia w życie i nie jest konieczne długotrwałe przechodzenie przez meandry proceduralnych postępowań, specyficzne dla dużych organizacji.

Przeczytaj także: Procedury zawierania umów outsourcingowych

Skupienie się na kluczowej działalności przedsiębiorstwa jest argumentem, który rozumiem się sam przez siebie, aczkolwiek wiele przedsiębiorstw na pewno do tej pory nie postawiło sobie podstawowego pytania: „co jest kluczową działalnością firmy i na czym firma przede wszystkim realizuje zyski”. Dla wielu firm produkcyjnych, usługowych, informatycznych i szczególnie handlowych, funkcja szkoleniowa jest jedynie jedną z funkcji administracyjnych, często postrzeganych jako „zło konieczne”, a przez to traktowanych jako mało strategiczne dla przedsiębiorstwa. Logika ta jest jak najbardziej zrozumiała z punktu widzenia rentowności działania przedsiębiorstwa, aczkolwiek nie zawsze oczywiście słuszna, ponieważ przedsiębiorstwa, które dużo inwestują w rozwój swoich pracowników poprzez szkolenia to te, które zwykle rozwijają się szybciej niż konkurencja i stają się często liderami rynku.

Polecamy serwis Wybór firmy outsourcingowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyłączenie funkcji administracyjnych z przedsiębiorstwa, co najczęściej obserwuje się w przypadku księgowości, kadr i płac oraz działu IT, jest działaniem poprawiającym prawie natychmiast wynik finansowy przedsiębiorstwa i elastyczność jego działania, aczkolwiek niezbędnym biorąc pod uwagę np. wielkość firmy lub jej skalę działania. Małe i średnie przedsiębiorstwa, które stanowią ponad 90% wszystkich podmiotów gospodarczych i których wielkość waha się często między 3 a 9 pracownikami nie widzą potrzeby posiadania osób zatrudnionych na etat dla zapewnienia obsługi jedynie funkcji administracyjnych. A jeżeli już, to jedna osoba może pełnić funkcje kilku działów jednocześnie, np. księgowości, kadr, płac, zakupów i administracji ogólnej. Trudno przy takiej złożoności zadań mówić o stworzeniu i wprowadzeniu w życie polityki rozwoju pracowników i zapewnieniu im spójnego i powtarzalnego schematu szkoleń. Dzięki zewnętrznemu dostawcy, nawet mikro przedsiębiorstwa mogą korzystać z wiedzy eksperckiej i w szczególności narzędzi stosowanych zwykle w dużych przedsiębiorstwa, przy stosunkowo niewielkim koszcie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA