REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest odpowiedzialność cywilna za produkt?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Oprócz szkód na mieniu ubezpieczenie OC produktu obejmuje szkody na osobie.
Oprócz szkód na mieniu ubezpieczenie OC produktu obejmuje szkody na osobie.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca może wprowadzać produkty do obrotu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Każdy taki produkt, niezależnie od tego jaki ma charakter, czy jest to śrubka, czy koparka, powinien być sprawdzony. Może jednak mieć miejsce sytuacja, gdy mimo wszystko produkt taki wyrządzi szkodę. Aby uniknąć odpowiedzialności za szkodę, przedsiębiorca może zawrzeć umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za produkt.

Odpowiedzialność cywilna za produkt, zwana inaczej OC produktu jest jedną z odmian odpowiedzialności cywilnej. Polega ona, jak zostało powiedziane,na odpowiedzialności producenta za wprowadzenie do obrotu wadliwego produktu. Szkoda, w związku z tym powstała, może mieć zarówno charakter majątkowy, jak i osobowy.

REKLAMA

Jeżeli chodzi o szkodę majątkową, to będzie ona określona w pełnej wysokości, a więc zarówno rzeczywiste straty (dannum emergens) jak i utracone korzyści, które osoba by uzyskała, gdyby jej szkody nie wyrządzono (lucrum cessans).

Umowę ubezpieczenia może zawrzeć producent, przedsiębiorca, który prowadzi dystrybucję produktu, jest importerem, a także każda inna osoba, która na produkcie umieszcza swoją nazwę.
Zawarcie umowy ubezpieczenia spowoduje, że w przypadku wyrządzenia szkody, konieczność jej naprawienia będzie spoczywała na zakładzie ubezpieczeń. Oczywiście, zawierając umowę powinno określić się zakres umowy, a także sumę gwarancyjną, czyli maksymalna kwotę, którą w razie zaistnienia szkody ubezpieczyciel wypłaci. Od tego między innymi będzie zależała wysokość składki.

Dowiedz się: Czy warto wykupić ubezpieczenie narciarskie?

Istnieje wiele przypadków, gdy ubezpieczenie cywilne produktu może się przedsiębiorcy bardzo opłacić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako przykład można podać sytuację, w której przedsiębiorca trudniący się produkcją blachy, wprowadzi do obrotu partię wadliwą, przez którą będzie przecieka woda. Gdy okaże się, że z powodu zamontowania tych blach klienci poniosą szkody, bo woda zaleje ich mienie, przedsiębiorca będzie musiał naprawić te szkody. Jeśli jest natomiast ubezpieczony, szkody te pokryje ubezpieczyciel poprzez wypłatę odszkodowania.

Oprócz szkód na mieniu ubezpieczenie OC produktu obejmuje szkody na osobie.

Jeśli np. wada motocyklu spowoduje wypadek, a w następstwie tego obrażenia u osoby go prowadzącej, przedsiębiorca będzie się mógł uwolnić od odpowiedzialności, jeżeli zawarł umowę ubezpieczenia.

Polecamy serwis: Umowy w firmie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA