REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność linii lotniczych za wykonanie lotu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Federacja Konsumentów
Federacja Konsumentów
konsument, pasażer, odpowiedzialność za wykonanie umowy
konsument, pasażer, odpowiedzialność za wykonanie umowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Korzystanie z usług linii lotniczych cieszy się w Polsce coraz większą popularnością, zwłaszcza podczas planowania wyjazdów urlopowych. Przewoźnicy lotniczy oferują nam swoje usługi nie tylko w ramach zorganizowanych imprez turystycznych, ale także wyjazdów indywidualnych. O czym należy pamiętać, decydując się na skorzystanie z oferty danej linii lotniczej, aby – w razie pojawienia się kłopotów – prawidłowo i satysfakcjonująco dla nas rozwiązać problem?

Przede wszystkim pamiętajmy, że przewoźnik lotniczy, jak każdy przedsiębiorca zawierający umowę z konsumentem, odpowiada za jej właściwe i prawidłowe wykonanie. Odpowiedzialność ta może jednak kształtować się odmiennie w różnych sytuacjach. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 261/2004 linie lotnicze, poza odpowiedzialnością na zasadach ogólnych, odpowiadają m.in. za odmowę przyjęcia na pokład, za odwołanie lotu oraz za jego opóźnienie. Oczywiście dotyczy to sytuacji, gdy konsument odlatuje z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego UE lub państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Lichtenstein, Islandia, Norwegia) albo znajdującego się na terytorium Szwajcarii oraz do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego UE/EOG albo znajdującego się na terytorium Szwajcarii lub przewoźnik obsługujący dany lot jest przewoźnikiem z państwa członkowskiego UE/EOG/ albo ze Szwajcarii.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku wystąpienia którejś z wymienionych wcześniej niekorzystnych dla konsumenta okoliczności pasażerowi przysługuje prawo do złożenia reklamacji i domagania się stosownej rekompensaty za nieprawidłowe wykonanie zobowiązania.

Jeśli przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody, by przewidzieć odmowę przyjęcia pasażera na pokład, bo na przykład sprzedano więcej biletów niż jest miejsc w samolocie (bardzo często stosowany przez wiele linii lotniczych, szczególnie w sezonie wakacyjnym, overbooking, tzw. nadrezerwacja), wówczas powinien zwrócić się do konsumenta o rezygnację z jego rezerwacji. W pierwszej kolejności należy znaleźć osoby, które zgodzą się zrezygnować ze swojej rezerwacji w zamian za uzyskanie korzyści, obejmującej pełny zwrot należności lub zmianę lotu. Gdyby porozumienie takie nie było możliwe, przewoźnik lotniczy ma obowiązek niezwłocznie wypłacić pasażerowi odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 euro, w zależności od długości (w km) zarezerwowanego lotu. Dodatkowo do zadań przewoźnika należy udzielenie pomocy w zakresie uzyskania zwrotu wpłaconych należności za bilet lub zmiany planu podróży, a także obowiązek opieki, wynikający z niewykonania zobowiązania.

W przypadku odwołania lotu, pasażerom, których to odwołanie dotyczy, przewoźnik powinien udzielić przede wszystkim pomocy w uzyskaniu zwrotu wpłaconych należności za całość lub część nieodbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeśli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera, wraz z lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu w najwcześniejszym możliwym terminie. Ponadto, w przypadku odwołania lotu, pasażer ma prawo wyboru pomiędzy zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie lub zmianą planu podróży na porównywalnych warunkach, do miejsca docelowego, w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, w zależności od dostępności wolnych miejsc. Oprócz tego pasażerowi przysługuje prawo otrzymania bezpłatnych posiłków oraz napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także możliwość bezpłatnego wykonania dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych. Jeśli zaś zmiana trasy powoduje, iż nowy czas startu ma nastąpić co najmniej jeden dzień po planowanym starcie odwołanego lotu, pasażerowie otrzymują bezpłatne zakwaterowanie w hotelu, a także bezpłatny transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania. Mogą ponadto domagać się odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, wypłacanego w gotówce, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem bankowym lub czekami bankowymi albo, za pisemną zgodą pasażera, w bonach podróżnych lub w formie innych usług.

REKLAMA

Analogiczne uprawnienia jak w przypadku osób, których lot został odwołany (poza prawem do uzyskania odszkodowania), przysługują pasażerom, których lot opóźnia się w stosunku do planowanego startu od dwóch do co najmniej pięciu godzin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku wystąpienia problemów, związanych z egzekwowaniem praw konsumenta, dotyczących odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu należy skontaktować się z Komisją Ochrony Praw Pasażerów działającą przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Dodatkowo, aby wyegzekwować przysługujące konsumentowi uprawnienia, należy sporządzić pisemną reklamację do przewoźnika, zawierającą opis stanu faktycznego, czyli zdarzenia, do którego doszło, oraz wskazane żądanie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przewoźnik powinien odpowiedzieć na reklamację w terminie zawartym w swoim wewnętrznym regulaminie. Jeśli konsument takiej odpowiedzi nie otrzyma lub nie będzie ona uwzględniała roszczeń zgłoszonych przez konsumenta, wówczas może zwrócić się do najbliższego oddziału terenowego Federacji Konsumentów lub do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (w przypadku sporu z przewoźnikiem zagranicznym) z prośbą o interwencję w swojej sprawie.

Źródło: Federacja Konsumentów

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA