REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenia na życie pod lupą

Łukasz Matys
Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolowały 13 zakładów ubezpieczeniowych, a co za tym idzie prawie 600 wzorców umownych.
Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolowały 13 zakładów ubezpieczeniowych, a co za tym idzie prawie 600 wzorców umownych.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z ostatnich działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów było badanie rynku ubezpieczeń na życie. Wynik kontroli okazały się zaskakujące. Wiele firm stosowało bowiem niedozwolone klauzule w umowach ubezpieczeniowych.

Instytucja klauzul abuzywnych ma chronić konsumentów w wypadku zawierania umów przez przystąpienie. Najczęściej źródłem niedozwolonych postanowień są regulaminy, ogóle warunki umów czy wzorce umowne. Podobnie rzecz się miała w wypadku branży ubezpieczeniowej. Mówi o tyn najnowszy raport Prezesa UOKiK.

REKLAMA

Zobacz: Kto i kiedy odpowiada za nakłanianie do popełnienia szkody i pomoc przy jej wyrządzeniu?

Kogo kontrolowano?

Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolowały 13 zakładów ubezpieczeniowych, a co za tym idzie prawie 600 wzorców umownych.

Pod lupą kontrolerów znalazły się:

  • AXA Życie,
  • CARDIF Polska,
  • Aviva, COMPENSA,
  • EUROPA,
  • HDI-Gerling Życie,
  • PZU Życie,
  • ING, NORDEA Polska,
  • WARTA,
  • LINK4 Life,
  • Sopockie TU na Życie ERGO HESTIA
  • PRAMERICA Życie TU i Reasekuracji.

Przedmiotem kontroli były nie tylko umowy ubezpieczenia na życie ale również polisy posagowe, rentowe, wypadkowe i chorobowe oraz produkty zabezpieczające przyszłość dzieci.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioski

Wnioski z kontroli okazały się niezbyt pocieszające. W większości kontrolowanych przedsiębiorstw stosowane były praktyki niezgodne z prawem. Chodzi tu o stosowanie zapisów umownych, które krzywdziły konsumentów.

Zobacz serwis: Windykacja

Do zapisów takich zaliczyć można:

  • nieprecyzyjne postanowienia, które można dowolnie interpretować,
  • postanowienia umożliwiające ubezpieczycielowi zmianę zakresu świadczeń,
  • wyłączenie odpowiedzialności po osiągnięciu przez ubezpieczonego pewnego wieku.

Po kontroli

Organy UOKiK skierowały do sądu wiele postanowień umownych, w celu uznania ich za niedozwolone. Część przedsiębiorców dobrowolnie wycofała się ze stosowania sprzecznych z prawem zapisów.

Można mieć nadzieję, że kontrola ta przyniesie realne korzyści dla konsumentów. Będą oni mocniej chronieni przed działaniem duży jednostek gospodarczych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA