REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyrządzono Ci szkodę? Sprawdź na jakich zasadach sprawca może być pociągnięty do odpowiedzialności

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Podstawową zasadą odpowiedzialności cywilnej jest zasada winy.
Podstawową zasadą odpowiedzialności cywilnej jest zasada winy.

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc działalność gospodarczą należy liczyć się z faktem, że może nastąpić sytuacja, w której przedsiębiorcy zostanie wyrządzona szkoda. Przepisy prawa mówią w takich sytuacjach o odpowiedzialności odszkodowawczej, czyli działaniach zmierzających do naprawienia owej szkody.

REKLAMA

Odpowiedzialność cywilna za szkodę nie jest jednak jednorodna. Na podstawie przepisów można mówić o odpowiedzialności kontraktowej, gdzie podmiot jest odpowiedzialny za szkodę powstałą w wyniku nienależytego wykonania lub niewykonania zobowiązania oraz o odpowiedzialności deliktowej, gdzie odpowiedzialność dotyczy szkody wyrządzonej przez czyn niedozwolony.
Nie przedstawionych powyżej reżimach podziały się jednak nie kończą. Mówiąc bowiem o odpowiedzialności deliktowej należy wyróżnić zasady tej odpowiedzialności. Zasady te są wypracowane przez doktrynę oraz orzecznictwo, niż uregulowania kodeksowe, jednak wyróżnienie ich pozwala lepiej wyjaśnić daną sytuację, w której nastąpiła szkoda oraz zaproponować skuteczne działanie.

REKLAMA

Podstawową zasadą odpowiedzialności cywilnej jest zasada winy. Znajduje ona swoją regulację w przepisach, która brzmi: „Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia”. Biorąc pod uwagę winę sprawcy, bierze się pod uwagę jego działanie lub zaniechanie oraz ich sprzeczność z przepisami.

Przeczytaj także: Jak uzyskać zadośćuczynienie?

Drugą, niejako pomocniczą zasadą odpowiedzialności jest zasada ryzyka. Jest to reżim niezależny od winy, bardziej rygorystyczny w którym podmiot ponosi odpowiedzialność za sam skutek działania. Dotyczy to przede wszystkim przedsiębiorców, którzy w wyniku prowadzonej działalności mogą wyrządzić szkodę. W takich sytuacjach udowadnianie winy przedsiębiorcy jest zbędne, przyjmuje się bowiem, że przedsiębiorca odpowiada właśnie za szkodliwy dla innego podmiotu skutek. 

Przedsiębiorca trudniący się przewozem osób odpowiada na zasadzie ryzyka za wypadek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Samochód w firmie

REKLAMA

Charakter uzupełniający ma również trzecia zasada odpowiedzialności, a mianowicie zasada słuszności. Jej zastosowanie jest najmniejsze, ponieważ dotyczy ona tylko takich przypadków, gdy nie można pociągnąć do odpowiedzialności podmiotu, ani na zasadzie winy, ani na zasadzie ryzyka. Chodzi tu o sytuacje, w których sprawiedliwość społeczna wymaga odpowiedzialności odszkodowawczej, a nie można jej udowodnić na powyższych zasadach lub gdy sprawca szkody co do zasady nie powinien ponosić odpowiedzialności.

Przykładem sytuacji, gdzie zasada ta ma zastosowanie jest pociągnięcie do odpowiedzialności małoletniego (poniżej 13 lat), który co do zasady nie odpowiada, jednak zasady współżycia społecznego wymagają od niego naprawienia wyrządzonej szkody.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA