Kategorie

Tachograf

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ciekawe jak bardzo dzisiejsza praca kierowcy różni się od tej sprzed 30 lat. Do przeszłości należą już niejednolite przepisy i budki drogowe, meldunki z budki telefonicznej, wielokilometrowe korki czy papierowe tarczki do tachografu. Z jakich udogodnień korzysta się współcześnie?
Ponad 230 tys. ciężarówek poruszających się po drogach Europy pochodzi z Polski (za PZPM, Branża Motoryzacyjna Raport 2019/2020). Eksperci Inelo szacują, że miesięcznie przybywa 1-2 proc. nowych pojazdów, których czas jazdy rejestrują inteligentne tachografy, a te montowane są w fabrycznie nowych tirach wyprodukowanych po 15 czerwca tego roku. Jak smart tacho sprawdza się w praktyce? Czy wszystkie funkcje cyfrowego rejestratora mają obecnie swoje zastosowanie? Co się sprawdza, a co sprawia przewoźnikom problemy? O pierwszych doświadczeniach z nowymi tachografami opowiada Piotr Żółty.
Prawie 50% kart warsztatowych 2. generacji do tachografów cyfrowych (inteligentnych) wydała do 17 maja 2019 r. pory Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. Wszyscy zainteresowani otrzymaniem nowych kart do tachografów, którzy złożyli wnioski po 15 maja br. otrzymają już karty współpracujące z nowymi tachografami inteligentnymi. Od 15 czerwca 2019 r. PWPW rozpocznie wydawanie pozostałych rodzajów kart do tachografów – kart kierowcy, kart przedsiębiorstwa oraz kart kontrolnych.
Jedno jest pewne: w transporcie ciężkim bez tachografu ani rusz! Urządzenie to jest nierozerwalnie połączone z ciągnikiem niczym znaki drogowe z samą drogą. Skoro tachograf jest tak niezbędny, to jak się zachować podczas jego awarii? Jak poradzić sobie z takowym incydentem podczas trasy, a co kiedy problem pojawi się jeszcze w siedzibie firmy?
Ustawa z 5 lipca 2018 r. o tachografach poz. 1480 została opublikowana w Dzienniku Ustaw z 3 sierpnia 2018 r. i wejdzie w życie po upływie 30 dni od ogłoszenia, tj. 3 września 2018 r., z wyjątkiem przepisów wchodzących w życie w innych terminach.
Kancelaria Prezydenta poinformowała o podpisaniu w ubiegłym tygodniu przez Głowę Państwa ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach. Zakładanym celem regulacji jest zwiększenie skuteczności i sprawności systemu tachografów oraz zapewnienie lepszego egzekwowania przepisów socjalnych w transporcie drogowym. Prezes Głównego Urzędu Miar będzie mógł przedłużyć dotychczasowe zezwolenie na prowadzenie warsztatów tachografów na okres nieprzekraczający 2 lat od dnia wejścia w życie ustawy.
W Dzienniku Ustaw poz. 1480 opublikowana została ustawa z 5 lipca 2018 r. o tachografach. Ma ona zwiększyć sprawność kontroli systemu i egzekwowania przepisów socjalnych w transporcie drogowym.
Niestety, przepisy w Polsce nie należą do najprostszych. Jak prawidłowo rozliczyć czas pracy kierowców tzw. śmieciarek i czy mają oni obowiązek posiadania tachografów w pojazdach?
Od 15 czerwca 2019 r. kierowcy wykonujący usługi transportowe na terenie UE będą kontrolowani przez tzw. inteligentne tachografy. Na jakie zmiany muszą się przygotować?
Zdaniem Cezarego Grabarczyka około 45 tys. zawodowych kierowców nie przestrzega unijnych norm czasu pracy. Minister chce zmian.
Firmy transportowe muszą wystawiać nowe, rozszerzone zaświadczenia o przerwach w pracy kierowcy. Dochodzą trzy nowe przypadki i specjalny, szczegółowy formularz (do pobrania w artykule).
Kierowca będzie uzupełniał listę danych, zapisywanych automatycznie na tachografach, o czas jazdy. To wynik nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców i o transporcie drogowym, którą Prezydent Bronisław Komorowski podpisał we wtorek.
Senacka poprawka do nowelizacji ustaw o czasie pracy kierowców i o transporcie drogowym zyskała we wtorek aprobatę sejmowej komisji infrastruktury. Chodzi o uzupełnienie listy danych zapisywanych automatycznie na tachografach o czas jazdy.