REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy czujemy się zestresowani w pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Być może jest tak, że nie do końca zdajemy sobie sprawę z rzeczywistego wpływu życia zawodowego na nasze życie
Być może jest tak, że nie do końca zdajemy sobie sprawę z rzeczywistego wpływu życia zawodowego na nasze życie

REKLAMA

REKLAMA

Mówiąc o „jakości życia” zazwyczaj mamy na myśli sprawy osobiste i rodzinne. A przecież dla większości z nas życie składa się z jeszcze jednego, bardzo ważnego obszaru – pracy. Często nie przykładamy odpowiedniej wagi do jakości naszego życia zawodowego, uważając ją za mniej istotną dla naszego zdrowia i samopoczucia. Jak przedstawia się jakość życia w pracy Polaków? Czy jesteśmy w życiu zawodowym mocno zestresowani?

Praca wciąż na drugim miejscu

Wydawałoby się, że w dobie powszechnej pogoni za pieniądzem i wspinania się po szczeblach kariery praca powinna zajmować coraz istotniejsze miejsce w naszym życiu. Tymczasem, opublikowany w listopadzie raport „Philips Index 2010 – badanie jakości życia Polaków” wykazał, że dla mieszkańców naszego kraju od udanego życia zawodowego nadal ważniejsza jest rodzina i przyjaciele. Zdaniem 6% badanych, praca nie przyczynia się w żaden sposób do poprawy lub pogorszenia ich zdrowia lub samopoczucia, a dla 19% przyczynia się w niewielkim stopniu. 28% respondentów stwierdziło, że praca ma w pewnym stopniu wpływ na obie te kwestie, a tylko 14% uznało, że ten wpływ jest znaczący. Tutaj jednak warto podkreślić, że aż 33% uczestników badania uznało, że wpływ pracy na ich zdrowie czy samopoczucie w ogóle ich nie dotyczy. Wyniki raportu potwierdzają również inną tendencję: praca i kariera są – minimalnie, ale jednak - w dalszym ciągu bardziej istotne dla mężczyzn niż dla kobiet.

REKLAMA

Młody Polak to zadowolony pracownik

REKLAMA

Przedstawione w wyżej wymienionym raporcie wyniki są na przemian mniej i bardziej optymistyczne. Do tych drugich należy zaliczyć wniosek, że spośród wszystkich uwzględnionych w badaniu aspektów życia najmniej zadowoleni jesteśmy z kwestii związanych z pracą. Cieszy natomiast fakt, że z samej pracy jesteśmy generalnie zadowoleni – powody do narzekania na nią znajduje tylko co dziesiąty z nas, a 32% Polaków jest zadowolonych ze swojej pracy i rozwoju zawodowego (przy czym pozostaje pytanie, czy jest to dużo, czy mało).

Niestety, zadowolenie to mija wraz z wiekiem: podczas gdy w grupie respondentów w wieku 18-24 lata poziom zadowolenia z pracy wynosi 67%, w kolejnych grupach wiekowych systematycznie spada i wśród osób w wieku 55-64 lata plasuje się na poziomie tylko 22%. Warto jednak pamiętać, że taka tendencja spadkowa niekoniecznie musi być spowodowana wyłącznie brakiem satysfakcji z wykonywanej pracy – być może część respondentów, w miarę zbliżania się do wieku emerytalnego, coraz bardziej wyczekiwała przejścia na emeryturę lub pracą była coraz bardziej zmęczona. Oprócz tego, jak uważa wykładowca SWPS Michał Pozdał, dla tej części naszego społeczeństwa bardziej liczą się już wnuki, odpoczynek na działce oraz - zakładając odpowiedni poziom emerytury - podróże.

Jakość życia zawodowego Polaków pod względem finansowym przedstawia się – niestety – już raczej zdecydowanie mniej kolorowo: mniej niż jedna piąta z nas deklaruje zadowolenie z uzyskanych przychodów.

Przeczytaj również: Ile zarabia polski menedżer?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polak w średnim wieku się stresuje

REKLAMA

Być może jest tak, że nie do końca zdajemy sobie sprawę z rzeczywistego wpływu życia zawodowego na nasze życie. - Przecież to właśnie w pracy najczęściej narażeni jesteśmy na stresy, spowodowane np. niemożnością dotrzymania jakiegoś terminu, przeciążeniem odpowiedzialnością lub obowiązkami albo napiętymi stosunkami z szefem lub współpracownikami – zauważa Michał Pozdał. Tymczasem, według raportu „Philips Index 2010”, poziom stresu postrzegany jest przez Polaków jako czynnik mający znaczny wpływ na ich zdrowie i samopoczucie.

Według raportu najwyższy poziom stresu „ogólnego” zaobserwowano w grupie wiekowej 35 – 44 lata, w której to aktywność zawodowa jest bardzo wysoka. Również podjęcie pracy oraz pojawienie się w życiu problemów związanych z koniecznością samodzielnego utrzymania się figurowały wśród czynników najczęściej podawanych przez respondentów jako stresogenne.

Polecamy serwis Szkolenia

Najbardziej stresuje nas… szef

Czy czujemy się zestresowani w pracy? Wyniki raportu pokazuje: nie jesteśmy być może najbardziej wyluzowanym w pracy narodem, ale w porównaniu z wynikami raportu „Philips Index 2010” z innych krajów, daleko nam jednak do nacji najbardziej w pracy zestresowanych. Sama praca powoduje spory stres u więcej niż jednej trzeciej Polaków. - Interesujące jest to, że to dla największej grupy respondentów, tzn. 43%, głównym źródłem stresu był przełożony, podczas gdy analogiczny wskaźnik dla Amerykanów wynosi tylko 28% - komentuje Małgorzata Ohme ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. - Można to zjawisko rozpatrywać pod kątem jakości i standardów pracy - jeśli przełożony dobrze organizuje pracę, nie musi ona stresować - albo sposobu komunikacji, jeśli mamy do czynienia z przełożonym, który zbyt często udowadnia, kto tu jest szefem. W niemal identycznie dużym stopniu stresują nas współpracownicy i być może jest to również kwestia złej komunikacji.

Pozostałymi czynnikami będącymi wśród polskich pracowników źródłem największego stresu to kolejno: dojazd do pracy (który stresuje 37% respondentów), możliwość przejścia na emeryturę (33%) oraz wizja utraty pracy (28%).

Źródło:Royal Philips Electronics

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Xelion

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA