REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dobrze wypaść podczas wystąpienia publicznego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Fryc
Wystąpienie publiczne
Wystąpienie publiczne
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak dobrze wypaść podczas wystąpienia publicznego? – to pytanie często pada tuz przed samym wystąpieniem. Wystąpienia są znamienne choćby dla pełnienia funkcji kierowniczych. Poniżej kilka wskazówek, jak przygotować się do wypowiedzi przed swoimi pracownikami.

Charyzma jest de facto cecha wrodzoną, podobnie jak umiejętność wysławiania się. Można jednak nad tymi cechami pracować. Nie gwarantuje nam to oczywiście efektu, jednak na pewno doda nam pewności siebie, a to już stanowi znaczną cześć charyzmy.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejsze jest, aby do wystąpienia przygotować się pod kątem merytorycznym. Jeśli będziemy pewni stawianych tez, przekonamy do siebie odbiorców w większym stopniu, niż kiedy na jaw wyjdzie brak naszej wiedzy lub przekonania do przedstawianych rozwiązań. Musimy liczyć się z faktem, że pracownicy przed którymi występujemy, mogą być przygotowani do spotkania i zadawać nurtujące ich pytania, co z resztą możemy wykorzystać na swoją korzyść.

Zobacz również: Jak rozwiązywać konflikty w zespole

Obowiązkowym punktem przygotowań do wystąpienia, jest ustalenie grupy słuchaczy. Oczywiście nie zawsze będzie to możliwe. Czasem możemy mieć do czynienia z grupą przypadkowych słuchaczy, innym razem z kolei może to być grupa w ogromnym stopniu zróżnicowana, jak na przykład zarząd firmy, a jednocześnie osoby nam podległe. Znajomość grupy docelowej, pomóc nam może w doborze języka jakim będziemy mogli się posługiwać. Nie każda grupa osób bowiem będzie właściwie rozumieć język branżowy, jedni będą potrzebowali pewnych wyjaśnień, innym wystarczą wnioski poparte bardzo zwięzłymi teoriami.

REKLAMA

Warto mieć na uwadze, że większość z nas jest wzrokowcami. Pomocne w przekazaniu treści mogą być więc prezentacje, obrazy, wykresy. Należy unikać języka książkowego, tj. długich wielokrotnie złożonych zdań, a stosować praktyczne przykłady. Nie powinniśmy tez odczytywać danych statystycznych, znacznie lepszym rozwiązaniem będzie ich zobrazowanie w ciekawej formie. Choć może się to wydawać błahe, ważne jest, aby na wstępie powiedzieć czego ma dotyczyć nasze wystąpienie, co chcemy w nim przekazać, zaś na zakończenie podsumować, a nawet jeszcze raz powtórzyć nasze tezy. Po pierwsze zapewni nam to lepsze dotarcie do publiczności, po drugie jest to świetne narzędzie do manipulowania długością wystąpienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Przywództwo w zespole

Ważna podczas wystąpień jest również mowa ciała. Przyśpieszone tępo wypowiedzi, zbyt szybki oddech, czy drżenie rąk, mogą negatywnie wpłynąć na całą naszą prezentację. Jeśli stres ma na nas wpływ paraliżujący, nie zaś mobilizujący i dyscyplinujący, warto jest przećwiczyć przemówienie i znaleźć dla siebie odpowiednią „pozycje”. Jeśli, dla przykładu, wynikiem naszego stresu są trzęsące się dłonie, możemy podczas prezentacji korzystać z notesu, teczki – czegoś co będzie wymagało od nas skupienia, w celu wykonywania regularnie powtarzającej się czynności.

Warto jest zapewnić sobie kontakt z całą publicznością, nie skupiając się na konkretnych osobach, zaś na koniec, oczywiście o ile temat prezentacji i okoliczności na to pozwalają – wyciągnąć z wypowiedzi pozytywne wnioski, tak aby pozostawić publiczność w dobrym samopoczuciu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA