REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dobrze wypaść podczas wystąpienia publicznego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Fryc
Wystąpienie publiczne
Wystąpienie publiczne
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak dobrze wypaść podczas wystąpienia publicznego? – to pytanie często pada tuz przed samym wystąpieniem. Wystąpienia są znamienne choćby dla pełnienia funkcji kierowniczych. Poniżej kilka wskazówek, jak przygotować się do wypowiedzi przed swoimi pracownikami.

Charyzma jest de facto cecha wrodzoną, podobnie jak umiejętność wysławiania się. Można jednak nad tymi cechami pracować. Nie gwarantuje nam to oczywiście efektu, jednak na pewno doda nam pewności siebie, a to już stanowi znaczną cześć charyzmy.

REKLAMA

Najważniejsze jest, aby do wystąpienia przygotować się pod kątem merytorycznym. Jeśli będziemy pewni stawianych tez, przekonamy do siebie odbiorców w większym stopniu, niż kiedy na jaw wyjdzie brak naszej wiedzy lub przekonania do przedstawianych rozwiązań. Musimy liczyć się z faktem, że pracownicy przed którymi występujemy, mogą być przygotowani do spotkania i zadawać nurtujące ich pytania, co z resztą możemy wykorzystać na swoją korzyść.

Zobacz również: Jak rozwiązywać konflikty w zespole

REKLAMA

Obowiązkowym punktem przygotowań do wystąpienia, jest ustalenie grupy słuchaczy. Oczywiście nie zawsze będzie to możliwe. Czasem możemy mieć do czynienia z grupą przypadkowych słuchaczy, innym razem z kolei może to być grupa w ogromnym stopniu zróżnicowana, jak na przykład zarząd firmy, a jednocześnie osoby nam podległe. Znajomość grupy docelowej, pomóc nam może w doborze języka jakim będziemy mogli się posługiwać. Nie każda grupa osób bowiem będzie właściwie rozumieć język branżowy, jedni będą potrzebowali pewnych wyjaśnień, innym wystarczą wnioski poparte bardzo zwięzłymi teoriami.

Warto mieć na uwadze, że większość z nas jest wzrokowcami. Pomocne w przekazaniu treści mogą być więc prezentacje, obrazy, wykresy. Należy unikać języka książkowego, tj. długich wielokrotnie złożonych zdań, a stosować praktyczne przykłady. Nie powinniśmy tez odczytywać danych statystycznych, znacznie lepszym rozwiązaniem będzie ich zobrazowanie w ciekawej formie. Choć może się to wydawać błahe, ważne jest, aby na wstępie powiedzieć czego ma dotyczyć nasze wystąpienie, co chcemy w nim przekazać, zaś na zakończenie podsumować, a nawet jeszcze raz powtórzyć nasze tezy. Po pierwsze zapewni nam to lepsze dotarcie do publiczności, po drugie jest to świetne narzędzie do manipulowania długością wystąpienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Przywództwo w zespole

Ważna podczas wystąpień jest również mowa ciała. Przyśpieszone tępo wypowiedzi, zbyt szybki oddech, czy drżenie rąk, mogą negatywnie wpłynąć na całą naszą prezentację. Jeśli stres ma na nas wpływ paraliżujący, nie zaś mobilizujący i dyscyplinujący, warto jest przećwiczyć przemówienie i znaleźć dla siebie odpowiednią „pozycje”. Jeśli, dla przykładu, wynikiem naszego stresu są trzęsące się dłonie, możemy podczas prezentacji korzystać z notesu, teczki – czegoś co będzie wymagało od nas skupienia, w celu wykonywania regularnie powtarzającej się czynności.

Warto jest zapewnić sobie kontakt z całą publicznością, nie skupiając się na konkretnych osobach, zaś na koniec, oczywiście o ile temat prezentacji i okoliczności na to pozwalają – wyciągnąć z wypowiedzi pozytywne wnioski, tak aby pozostawić publiczność w dobrym samopoczuciu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA