REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dobrze wypaść podczas wystąpienia publicznego?

Agnieszka Fryc
Wystąpienie publiczne
Wystąpienie publiczne
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak dobrze wypaść podczas wystąpienia publicznego? – to pytanie często pada tuz przed samym wystąpieniem. Wystąpienia są znamienne choćby dla pełnienia funkcji kierowniczych. Poniżej kilka wskazówek, jak przygotować się do wypowiedzi przed swoimi pracownikami.

Charyzma jest de facto cecha wrodzoną, podobnie jak umiejętność wysławiania się. Można jednak nad tymi cechami pracować. Nie gwarantuje nam to oczywiście efektu, jednak na pewno doda nam pewności siebie, a to już stanowi znaczną cześć charyzmy.

REKLAMA

Najważniejsze jest, aby do wystąpienia przygotować się pod kątem merytorycznym. Jeśli będziemy pewni stawianych tez, przekonamy do siebie odbiorców w większym stopniu, niż kiedy na jaw wyjdzie brak naszej wiedzy lub przekonania do przedstawianych rozwiązań. Musimy liczyć się z faktem, że pracownicy przed którymi występujemy, mogą być przygotowani do spotkania i zadawać nurtujące ich pytania, co z resztą możemy wykorzystać na swoją korzyść.

Zobacz również: Jak rozwiązywać konflikty w zespole

REKLAMA

Obowiązkowym punktem przygotowań do wystąpienia, jest ustalenie grupy słuchaczy. Oczywiście nie zawsze będzie to możliwe. Czasem możemy mieć do czynienia z grupą przypadkowych słuchaczy, innym razem z kolei może to być grupa w ogromnym stopniu zróżnicowana, jak na przykład zarząd firmy, a jednocześnie osoby nam podległe. Znajomość grupy docelowej, pomóc nam może w doborze języka jakim będziemy mogli się posługiwać. Nie każda grupa osób bowiem będzie właściwie rozumieć język branżowy, jedni będą potrzebowali pewnych wyjaśnień, innym wystarczą wnioski poparte bardzo zwięzłymi teoriami.

Warto mieć na uwadze, że większość z nas jest wzrokowcami. Pomocne w przekazaniu treści mogą być więc prezentacje, obrazy, wykresy. Należy unikać języka książkowego, tj. długich wielokrotnie złożonych zdań, a stosować praktyczne przykłady. Nie powinniśmy tez odczytywać danych statystycznych, znacznie lepszym rozwiązaniem będzie ich zobrazowanie w ciekawej formie. Choć może się to wydawać błahe, ważne jest, aby na wstępie powiedzieć czego ma dotyczyć nasze wystąpienie, co chcemy w nim przekazać, zaś na zakończenie podsumować, a nawet jeszcze raz powtórzyć nasze tezy. Po pierwsze zapewni nam to lepsze dotarcie do publiczności, po drugie jest to świetne narzędzie do manipulowania długością wystąpienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Przywództwo w zespole

Ważna podczas wystąpień jest również mowa ciała. Przyśpieszone tępo wypowiedzi, zbyt szybki oddech, czy drżenie rąk, mogą negatywnie wpłynąć na całą naszą prezentację. Jeśli stres ma na nas wpływ paraliżujący, nie zaś mobilizujący i dyscyplinujący, warto jest przećwiczyć przemówienie i znaleźć dla siebie odpowiednią „pozycje”. Jeśli, dla przykładu, wynikiem naszego stresu są trzęsące się dłonie, możemy podczas prezentacji korzystać z notesu, teczki – czegoś co będzie wymagało od nas skupienia, w celu wykonywania regularnie powtarzającej się czynności.

Warto jest zapewnić sobie kontakt z całą publicznością, nie skupiając się na konkretnych osobach, zaś na koniec, oczywiście o ile temat prezentacji i okoliczności na to pozwalają – wyciągnąć z wypowiedzi pozytywne wnioski, tak aby pozostawić publiczność w dobrym samopoczuciu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA