REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dobrze wypaść podczas wystąpienia publicznego?

Agnieszka Fryc
Wystąpienie publiczne
Wystąpienie publiczne
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak dobrze wypaść podczas wystąpienia publicznego? – to pytanie często pada tuz przed samym wystąpieniem. Wystąpienia są znamienne choćby dla pełnienia funkcji kierowniczych. Poniżej kilka wskazówek, jak przygotować się do wypowiedzi przed swoimi pracownikami.

Charyzma jest de facto cecha wrodzoną, podobnie jak umiejętność wysławiania się. Można jednak nad tymi cechami pracować. Nie gwarantuje nam to oczywiście efektu, jednak na pewno doda nam pewności siebie, a to już stanowi znaczną cześć charyzmy.

REKLAMA

Najważniejsze jest, aby do wystąpienia przygotować się pod kątem merytorycznym. Jeśli będziemy pewni stawianych tez, przekonamy do siebie odbiorców w większym stopniu, niż kiedy na jaw wyjdzie brak naszej wiedzy lub przekonania do przedstawianych rozwiązań. Musimy liczyć się z faktem, że pracownicy przed którymi występujemy, mogą być przygotowani do spotkania i zadawać nurtujące ich pytania, co z resztą możemy wykorzystać na swoją korzyść.

Zobacz również: Jak rozwiązywać konflikty w zespole

REKLAMA

Obowiązkowym punktem przygotowań do wystąpienia, jest ustalenie grupy słuchaczy. Oczywiście nie zawsze będzie to możliwe. Czasem możemy mieć do czynienia z grupą przypadkowych słuchaczy, innym razem z kolei może to być grupa w ogromnym stopniu zróżnicowana, jak na przykład zarząd firmy, a jednocześnie osoby nam podległe. Znajomość grupy docelowej, pomóc nam może w doborze języka jakim będziemy mogli się posługiwać. Nie każda grupa osób bowiem będzie właściwie rozumieć język branżowy, jedni będą potrzebowali pewnych wyjaśnień, innym wystarczą wnioski poparte bardzo zwięzłymi teoriami.

Warto mieć na uwadze, że większość z nas jest wzrokowcami. Pomocne w przekazaniu treści mogą być więc prezentacje, obrazy, wykresy. Należy unikać języka książkowego, tj. długich wielokrotnie złożonych zdań, a stosować praktyczne przykłady. Nie powinniśmy tez odczytywać danych statystycznych, znacznie lepszym rozwiązaniem będzie ich zobrazowanie w ciekawej formie. Choć może się to wydawać błahe, ważne jest, aby na wstępie powiedzieć czego ma dotyczyć nasze wystąpienie, co chcemy w nim przekazać, zaś na zakończenie podsumować, a nawet jeszcze raz powtórzyć nasze tezy. Po pierwsze zapewni nam to lepsze dotarcie do publiczności, po drugie jest to świetne narzędzie do manipulowania długością wystąpienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Przywództwo w zespole

Ważna podczas wystąpień jest również mowa ciała. Przyśpieszone tępo wypowiedzi, zbyt szybki oddech, czy drżenie rąk, mogą negatywnie wpłynąć na całą naszą prezentację. Jeśli stres ma na nas wpływ paraliżujący, nie zaś mobilizujący i dyscyplinujący, warto jest przećwiczyć przemówienie i znaleźć dla siebie odpowiednią „pozycje”. Jeśli, dla przykładu, wynikiem naszego stresu są trzęsące się dłonie, możemy podczas prezentacji korzystać z notesu, teczki – czegoś co będzie wymagało od nas skupienia, w celu wykonywania regularnie powtarzającej się czynności.

Warto jest zapewnić sobie kontakt z całą publicznością, nie skupiając się na konkretnych osobach, zaś na koniec, oczywiście o ile temat prezentacji i okoliczności na to pozwalają – wyciągnąć z wypowiedzi pozytywne wnioski, tak aby pozostawić publiczność w dobrym samopoczuciu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA