REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak stworzyć skuteczną reklamę?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Reklama dźwignią handlu. /Fot. Fotolia
Reklama dźwignią handlu. /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Jednak jest ona tylko jednym z elementów torujących nam drogę do sukcesu. Stworzenie dobrej reklamy nie jest wcale proste, ale łatwość tworzenia nie jest w niej najważniejsza. Rolę nadrzędną odgrywa medium, w którym nasza reklama się ukaże.

Dobra reklama

Każdy producent chce poinformować wszystkich potencjalnych nabywców o swoim produkcie czy usłudze, o zaletach i korzyściach płynących z jego zakupu. Wie, że reklama musi być naprawdę dobra, aby zainteresować odbiorców i nakłonić ich do zakupu. Dlatego wynajmuje on najczęściej firmę, agencję reklamową, która ma stworzyć reklamę atrakcyjną, oryginalną, która będzie informowała o produkcie w sposób zwięzły, zrozumiały i sugestywny, tzn. wywrze pewien nacisk na kliencie, uwolni w nim emocje, które zmuszą go do dokonania zakupu. Warto oczywiście dodać, że przekaz reklamowy powinien być także jak najbardziej aktualny, informujący, co i gdzie (czasami także kiedy) możemy kupić, a przede wszystkim - zgodny z przepisami prawa i dobrymi obyczajami.

REKLAMA

REKLAMA

Media planning

Naszym kluczem do sukcesu i stworzenia dobrej, efektywnej reklamy jest media planning, którym najczęściej zajmują się wyspecjalizowani media plannerzy. Jest to po prostu proces decyzyjny, w wyniku którego podejmowana jest decyzja o nośniku przekazu reklamowego, jaki chcemy wykorzystać w naszej kampanii reklamowej. Oczywiście nie musimy decydować się jedynie na jeden nośnik, ale głupotą, wysoce nieopłacalną, byłoby zamieszczanie naszej reklamy równocześnie w telewizji, radiu, prasie, Internecie czy za pomocą szeroko pojętego outdooru. Aby wybrać najlepszy nośnik reklamy, media planner powinien wiedzieć dokładnie, które medium zapewni nam dotarcie do największej liczby odbiorców za jak najniższą cenę oraz przy największej efektywności przekazu. Kluczem do sukcesu jest czas i miejsce najdogodniejsze do oddziaływania przekazu zapewniające pożądany przez nas wpływ na odbiorcę. W uproszczeniu chodzi o to, żeby nasza reklama trafiała tylko do określonego przez nas targetu i ukazywała się tylko na obszarze geograficznym, na którym rozprowadzany jest produkt. Aby dobrze wybrać konkretny nośnik reklamy, media planner powinien być także dobrze zaznajomiony z ich wadami i zaletami.

Zobacz: Cele kampanii reklamowej

Prasa

Zaletą prasy jako nośnika reklamy jest jej duża elastyczność. Może być ona usunięta lub wznowiona w stosunkowo krótkim czasie, możemy także w łatwy sposób zmienić jej format na mniejszy lub większy. Ponadto, jest ona dość tania, jednak jeśli chcemy zamieścić ją w czasopiśmie na dobrym jakościowo papierze, musimy pamiętać, że jej cena znacznie wzrośnie. Największym plusem reklamy prasowej będzie możliwość jej wykorzystania w tworzeniu pojedynczych rynków lokalnych, gdyż gazety swoim zasięgiem obejmują prawie wszystkie lokalne rynki. Pamiętać musimy także, że ten typ przekazu reklamowego charakteryzuje odtwarzalność. Oznacza to, że odbiorca może do reklamy powrócić, a nawet wyciąć ją i zachować. Dzięki temu ma czas na zastanowienie się nad dokonaniem zakupu. Selektywność czasopism może ułatwić nam również dotarcie do konkretnych grup społecznych, jak na przykład: działkowców, wędkarzy, młodych mam itp. Reklamę prasową charakteryzuje jednak mała aktualność, gdyż wydawana jest periodycznie (co tydzień, miesiąc, kwartał).

REKLAMA

Zobacz: Założenia kampanii reklamowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Telewizja

Telewizja jako środek przekazu łączy ze sobą ruch, dźwięk oraz specjalne efekty wizualne. Towary mogą być pokazane i omówione dokładniej, a powszechna obecność telewizji w życiu człowieka umożliwia nam dotarcie do szerokiej rzeszy odbiorców. Wadą reklamy telewizyjnej jest fakt, że jest ona stosunkowo droga, jej wyprodukowanie wymaga pracy specjalistów i użycia specjalistycznych narzędzi. Ponadto, jeśli odbiorca reklamę „przegapi”, nie jest możliwe jej ponowne odtworzenie, konieczne jest oczekiwanie na kolejną emisję. Dzięki istnieniu telewizji kablowej możliwe staje się dotarcie do określonego targetu, a przez to zmniejszenie kosztów reklamy. Pamiętać powinniśmy także, że według badań, to reklama telewizyjna najsilniej wpływa na zachowania konsumenckie odbiorców.

Zobacz: Rynek reklamy w Polsce

Radio

Radio jako środek przekazu oferuje dużą elastyczność, możliwość szybkiej zmiany materiału radiowego, raczej nieduże koszty, szeroki zasięg oddziaływania oraz możliwość dotarcia do określonych grup odbiorców poprzez emitowanie reklam przed lub po określonej audycji. Z drugiej jednak strony, radio jest jedynie medium towarzyszącym („medium drugiego planu”), co oznacza, że radia słucha się wykonując inne czynności (np. jadąc samochodem, gotując itp.), nie skupia się na nim całej uwagi, przez co reklama może być przez odbiorcę przeoczona. Dużą wadą radia jako nośnika reklamy jest również brak możliwości wizualnego zaprezentowania produktu. Wykorzystanie radia wydaje się najlepsze w przypadku reklamy przypominającej lub w przypadku produktu, który występuje tylko na określonym obszarze geograficznym.

Zobacz: Granice reklamy uciążliwej

Internet

Internet uznawany jest za medium pull. Media typu push (TV, radio, prasa) same podsuwają odbiorcy reklamę. W przypadku Internetu to internauta sam decyduje o tym, kiedy i jakie strony odwiedza, dlatego wysiłki reklamodawców są tak nastawione na przyciągnięcie uwagi odbiorców. Zaletami Internetu jako środka przekazu są: elastyczność, bardzo niski koszt, interaktywność, globalny zasięg, profilowanie odbiorców, możliwość dokładnego przejrzenia oferty przez odbiorcę, techniczna atrakcyjność przekazu. Jednak reklamy internetowe działają w sposób bardzo drażniący na odbiorców, zwłaszcza jeśli wyskakują znienacka i trudno jest je zamknąć. Pamiętać musimy także, że badania wykazują małą zapamiętywalność reklam internetowych przez internautów.

Outdoor

Jest to najstarsza forma reklamy. Jej główną zaletą są niskie koszty  zamieszczenia. Ma ona także możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Musimy pamiętać, że powinna ona zawierać jedynie krótkie informacje, gdyż dociera do odbiorców w drodze, np. prowadzących samochód. Często jest wykorzystywana jako wzmocnienie kampanii reklamowej w innych środkach przekazu. Outdoor oferuje nam duży zasięg lokalnego oddziaływania, wysoką częstotliwość przekazu, szybkie wprowadzenie produktu. Jednak wiedzieć musimy, że outdoor to nie tylko wielkie billboardy stojące przy ulicach. Są to także wszelkie ulotki, ogłoszenia w witrynach sklepowych, gadżety czy vlepki.

Aby dobrze zaplanować nośniki, których chcemy użyć w naszej strategii reklamowej, powinniśmy znać dobrze wszystkie ograniczenia i szanse, jaką dają nam prasa, radio, telewizja, Internet i outdoor. Jednak taka wiedza nie wystarczy nam, aby zostać media plannerem. Profesjonaliści przez lata śledzą rynek reklamy w Polsce i na świecie, doskonale wiedzą o obowiązujących w mediach cenach, a przede wszystkim - dobrze zaznajomieni są z prawem regulującym zamieszczanie reklam w mediach, a jest ono bardzo zawiłe w naszym kraju. A zatem, aby stworzyć dobrą strategię reklamową, powinniśmy zasięgnąć porady specjalistów, często zatrudnianych przez agencje reklamowe, bo jeśli reklama ma stać się dźwignią handlu, to musi być ona zrobiona profesjonalnie.

Autor: Marta Kłosowska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA