Kategorie

Jak stworzyć skuteczną reklamę?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Reklama dźwignią handlu. /Fot. Fotolia
Reklama dźwignią handlu. /Fot. Fotolia
fot. Fotolia
Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Jednak jest ona tylko jednym z elementów torujących nam drogę do sukcesu. Stworzenie dobrej reklamy nie jest wcale proste, ale łatwość tworzenia nie jest w niej najważniejsza. Rolę nadrzędną odgrywa medium, w którym nasza reklama się ukaże.

Dobra reklama

Każdy producent chce poinformować wszystkich potencjalnych nabywców o swoim produkcie czy usłudze, o zaletach i korzyściach płynących z jego zakupu. Wie, że reklama musi być naprawdę dobra, aby zainteresować odbiorców i nakłonić ich do zakupu. Dlatego wynajmuje on najczęściej firmę, agencję reklamową, która ma stworzyć reklamę atrakcyjną, oryginalną, która będzie informowała o produkcie w sposób zwięzły, zrozumiały i sugestywny, tzn. wywrze pewien nacisk na kliencie, uwolni w nim emocje, które zmuszą go do dokonania zakupu. Warto oczywiście dodać, że przekaz reklamowy powinien być także jak najbardziej aktualny, informujący, co i gdzie (czasami także kiedy) możemy kupić, a przede wszystkim - zgodny z przepisami prawa i dobrymi obyczajami.

Media planning

Naszym kluczem do sukcesu i stworzenia dobrej, efektywnej reklamy jest media planning, którym najczęściej zajmują się wyspecjalizowani media plannerzy. Jest to po prostu proces decyzyjny, w wyniku którego podejmowana jest decyzja o nośniku przekazu reklamowego, jaki chcemy wykorzystać w naszej kampanii reklamowej. Oczywiście nie musimy decydować się jedynie na jeden nośnik, ale głupotą, wysoce nieopłacalną, byłoby zamieszczanie naszej reklamy równocześnie w telewizji, radiu, prasie, Internecie czy za pomocą szeroko pojętego outdooru. Aby wybrać najlepszy nośnik reklamy, media planner powinien wiedzieć dokładnie, które medium zapewni nam dotarcie do największej liczby odbiorców za jak najniższą cenę oraz przy największej efektywności przekazu. Kluczem do sukcesu jest czas i miejsce najdogodniejsze do oddziaływania przekazu zapewniające pożądany przez nas wpływ na odbiorcę. W uproszczeniu chodzi o to, żeby nasza reklama trafiała tylko do określonego przez nas targetu i ukazywała się tylko na obszarze geograficznym, na którym rozprowadzany jest produkt. Aby dobrze wybrać konkretny nośnik reklamy, media planner powinien być także dobrze zaznajomiony z ich wadami i zaletami.

Zobacz: Cele kampanii reklamowej

Prasa

Zaletą prasy jako nośnika reklamy jest jej duża elastyczność. Może być ona usunięta lub wznowiona w stosunkowo krótkim czasie, możemy także w łatwy sposób zmienić jej format na mniejszy lub większy. Ponadto, jest ona dość tania, jednak jeśli chcemy zamieścić ją w czasopiśmie na dobrym jakościowo papierze, musimy pamiętać, że jej cena znacznie wzrośnie. Największym plusem reklamy prasowej będzie możliwość jej wykorzystania w tworzeniu pojedynczych rynków lokalnych, gdyż gazety swoim zasięgiem obejmują prawie wszystkie lokalne rynki. Pamiętać musimy także, że ten typ przekazu reklamowego charakteryzuje odtwarzalność. Oznacza to, że odbiorca może do reklamy powrócić, a nawet wyciąć ją i zachować. Dzięki temu ma czas na zastanowienie się nad dokonaniem zakupu. Selektywność czasopism może ułatwić nam również dotarcie do konkretnych grup społecznych, jak na przykład: działkowców, wędkarzy, młodych mam itp. Reklamę prasową charakteryzuje jednak mała aktualność, gdyż wydawana jest periodycznie (co tydzień, miesiąc, kwartał).

Zobacz: Założenia kampanii reklamowej

Telewizja

Telewizja jako środek przekazu łączy ze sobą ruch, dźwięk oraz specjalne efekty wizualne. Towary mogą być pokazane i omówione dokładniej, a powszechna obecność telewizji w życiu człowieka umożliwia nam dotarcie do szerokiej rzeszy odbiorców. Wadą reklamy telewizyjnej jest fakt, że jest ona stosunkowo droga, jej wyprodukowanie wymaga pracy specjalistów i użycia specjalistycznych narzędzi. Ponadto, jeśli odbiorca reklamę „przegapi”, nie jest możliwe jej ponowne odtworzenie, konieczne jest oczekiwanie na kolejną emisję. Dzięki istnieniu telewizji kablowej możliwe staje się dotarcie do określonego targetu, a przez to zmniejszenie kosztów reklamy. Pamiętać powinniśmy także, że według badań, to reklama telewizyjna najsilniej wpływa na zachowania konsumenckie odbiorców.

Zobacz: Rynek reklamy w Polsce

Radio

Radio jako środek przekazu oferuje dużą elastyczność, możliwość szybkiej zmiany materiału radiowego, raczej nieduże koszty, szeroki zasięg oddziaływania oraz możliwość dotarcia do określonych grup odbiorców poprzez emitowanie reklam przed lub po określonej audycji. Z drugiej jednak strony, radio jest jedynie medium towarzyszącym („medium drugiego planu”), co oznacza, że radia słucha się wykonując inne czynności (np. jadąc samochodem, gotując itp.), nie skupia się na nim całej uwagi, przez co reklama może być przez odbiorcę przeoczona. Dużą wadą radia jako nośnika reklamy jest również brak możliwości wizualnego zaprezentowania produktu. Wykorzystanie radia wydaje się najlepsze w przypadku reklamy przypominającej lub w przypadku produktu, który występuje tylko na określonym obszarze geograficznym.

Zobacz: Granice reklamy uciążliwej

Internet

Internet uznawany jest za medium pull. Media typu push (TV, radio, prasa) same podsuwają odbiorcy reklamę. W przypadku Internetu to internauta sam decyduje o tym, kiedy i jakie strony odwiedza, dlatego wysiłki reklamodawców są tak nastawione na przyciągnięcie uwagi odbiorców. Zaletami Internetu jako środka przekazu są: elastyczność, bardzo niski koszt, interaktywność, globalny zasięg, profilowanie odbiorców, możliwość dokładnego przejrzenia oferty przez odbiorcę, techniczna atrakcyjność przekazu. Jednak reklamy internetowe działają w sposób bardzo drażniący na odbiorców, zwłaszcza jeśli wyskakują znienacka i trudno jest je zamknąć. Pamiętać musimy także, że badania wykazują małą zapamiętywalność reklam internetowych przez internautów.

Outdoor

Jest to najstarsza forma reklamy. Jej główną zaletą są niskie koszty  zamieszczenia. Ma ona także możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Musimy pamiętać, że powinna ona zawierać jedynie krótkie informacje, gdyż dociera do odbiorców w drodze, np. prowadzących samochód. Często jest wykorzystywana jako wzmocnienie kampanii reklamowej w innych środkach przekazu. Outdoor oferuje nam duży zasięg lokalnego oddziaływania, wysoką częstotliwość przekazu, szybkie wprowadzenie produktu. Jednak wiedzieć musimy, że outdoor to nie tylko wielkie billboardy stojące przy ulicach. Są to także wszelkie ulotki, ogłoszenia w witrynach sklepowych, gadżety czy vlepki.

Aby dobrze zaplanować nośniki, których chcemy użyć w naszej strategii reklamowej, powinniśmy znać dobrze wszystkie ograniczenia i szanse, jaką dają nam prasa, radio, telewizja, Internet i outdoor. Jednak taka wiedza nie wystarczy nam, aby zostać media plannerem. Profesjonaliści przez lata śledzą rynek reklamy w Polsce i na świecie, doskonale wiedzą o obowiązujących w mediach cenach, a przede wszystkim - dobrze zaznajomieni są z prawem regulującym zamieszczanie reklam w mediach, a jest ono bardzo zawiłe w naszym kraju. A zatem, aby stworzyć dobrą strategię reklamową, powinniśmy zasięgnąć porady specjalistów, często zatrudnianych przez agencje reklamowe, bo jeśli reklama ma stać się dźwignią handlu, to musi być ona zrobiona profesjonalnie.

Autor: Marta Kłosowska

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    26 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Mój Prąd 3.0 - kończy się budżet, trzeba się spieszyć ze składaniem wniosku

    Mój Prąd 3.0. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej informuje, że kończy się budżet tegorocznej, trzeciej już edycji programu „Mój Prąd”, który wynosi 534 mln zł. Ta kwota alokacji wystarczy na dofinansowanie maksymalnie 178 tys. mikroinstalacji fotowoltaicznych, a zostało już złożonych ponad 162 tys. wniosków. Osoby chcące skorzystać z dotacji powinny spieszyć się ze złożeniem dokumentów. Już pod koniec września br. nabór może zostać zamknięty z powodu braku środków.

    Gaz SF6 tysiące razy bardziej szkodliwy niż CO2 wciąż stosowany w przemyśle

    Gaz fluorowy (sześciofluorek siarki, SF6) znajduje się na szczycie listy najbardziej szkodliwych gazów o globalnym potencjale cieplarnianym, z wynikiem 23,5 tys. razy wyższym niż CO2. Siedem lat temu Unia Europejska zakazała jego stosowania w produkcji m.in. butów sportowych czy opon samochodowych. Wciąż jednak jest wykorzystywany na dużą skalę w przemyśle. W efekcie jego stężenie w atmosferze w ciągu ostatnich dwudziestu lat wzrosło ponad dwukrotnie (w tym samym czasie ilość CO2 wzrosła o 11%). Komisja Europejska dokonuje obecnie przeglądu rozporządzenia – decyzję o całkowitym zakazie stosowania SF6 odroczyła do września br. Eksperci Eaton ostrzegają, że UE nie osiągnie neutralności klimatycznej bez rozwiązania tego problemu.

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Wypłata zaliczek płatności bezpośrednich i niektórych działań obszarowych PROW

    Wypłata zaliczek płatności bezpośrednich i niektórych działań obszarowych PROW. W tym roku, podobnie jak w poprzednich latach, rolnicy mogą liczyć na wcześniejsze otrzymanie środków w ramach zaliczek na poczet corocznych dopłat bezpośrednich oraz działań obszarowych PROW - informuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

    Cyfrowa odporność firmy - skąd wziąć szczepionkę?

    Cyfrowa odporność firmy - jak ją uzyskać? Skąd wziąć "szczepionkę"? Oto 7 najważniejszych warunków odporności cyfrowej firmy.

    Jak przygotować firmę na rewolucyjną transformację ZUS? [Webinarium 29 września]

    29 września 2021 r. odbędzie się bezpłatne webinarium „Jak przygotować firmę na rewolucyjną transformację ZUS?”, podczas którego eksperci Fiabilis Consulting Group kompleksowo przedstawią nowe regulacje dotyczące ubezpieczeń społecznych i rozliczeń z ZUS. W trakcie webinarium omówione zostaną m.in. obecne i nadchodzące regulacje w kwestiach takich jak: nowe istotne terminy rozliczeń dla płatników składek, zasiłek chorobowy, składka wypadkowa czy postępowania kontrolne prowadzone przez ZUS. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Ładowarka USB-C standardem w całej UE

    Ładowarka USB-C standardem w UE. 23 września 2021 r. Komisja Europejska zaproponowała przepisy, które mają ustalić jeden standard portu ładowania i technologii szybkiego ładowania. USB-C ma być standardowym portem wszystkich smartfonów, tabletów, aparatów fotograficznych, słuchawek, przenośnych głośników i konsoli do gier wideo. Ponadto Komisja proponuje rozdzielenie sprzedaży ładowarek od sprzedaży urządzeń elektronicznych.

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Kredyty mieszkaniowe - ponad 8 mld udzielonych kredytów w sierpniu

    Wartość udzielonych kredytów mieszkaniowych w sierpniu była rekordowa, przekroczyła 8,1 mld zł, a miesiąc przyniósł kontynuację hossy w kredytach wysokokwotowych. Jakość portfela kredytów mieszkaniowych w pandemii poprawiła się - wynika z danych Biura Informacji Kredytowej przekazanej PAP Biznes.

    Finansowanie programów mieszkaniowych - projekt zmian

    Finansowanie programów mieszkaniowych. Ułatwienie procesu wydatkowania środków publicznych i planowania inwestycji – to tylko niektóre zmiany, które zakłada projekt skierowany 16 września 2021 r. do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Wśród proponowanych zmian jest także likwidacja barier dotyczących angażowania wkładu własnego przez inwestora oraz wymogu całościowego udziału gminy w TBS lub SIM w przypadku remontu pustostanów w rządowym programie wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego, finansowanego z Funduszu Dopłat.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Z jakim zyskiem można zainwestować 1 mln zł na rynku nieruchomości

    Rynek nieruchomości. Inwestowanie w działki pod budowę mieszkań daje wyższą stopę zwrotu z inwestycji niż kupowanie mieszkania na wynajem.

    Projekty domów do 70 m2 - konkurs architektoniczny (wnioski do 29 września)

    Projekty domów do 70 m2. Ministerstwo Rozwoju i Technologii wraz z Głównym Urzędem Nadzoru Budowlanego zapraszają do wzięcia udziału w konkursie architektonicznym na projekty domów do 70 m2 (powierzchni zabudowy), które będą udostępnione wszystkim zainteresowanym do wykorzystania przy zaspokajaniu własnych potrzeb mieszkaniowych. Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie można składać 29 września 2021 r. 17 września 2021 r. Sejm uchwalił ustawę nowelizującą Prawo budowlane i ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wprowadzającą ułatwienia administracyjne w budowaniu małych domów jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2.

    Gdzie nie wolno budować domów?

    Gdzie nie wolno budować domów? Polacy chcą budować domy. Jednym przepisy to umożliwiają, a innym utrudniają.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Konwent Ochrony Danych i Informacji – 6-7 października. RODO – naruszenia, decyzje, kary

    W tym roku czeka nas jubileuszowa 10. edycja Konwentu Ochrony Danych i Informacji. Obejmie aż dwa dni spotkań: 6 i 7 października. Jak co roku uczestnicy wydarzenia spotkają się z ekspertami ze świata nauki, administracji i biznesu, którzy są specjalistami w dziedzinie ochrony danych i bezpieczeństwa informacji. Tegoroczna edycja Konwentu skupiona będzie wokół tematu naruszeń ochrony danych osobowych, decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych i kar. Poza prelekcjami i znanymi już warsztatami #DataProtectionMixer, uczestnicy wydarzenia będą świadkami debaty komentatorskiej, w której wezmą udział zaproszeni eksperci. Portal infor.pl objął patronat medialny nad tym wydarzeniem.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    O ile wzrosną ceny energii?

    Ceny energii. Nie możemy nie widzieć rzeczywistości; trzeba liczyć się ze wzrostami cen energii – przyznała 21 września 2021 r. szefowa departamentu rozwoju rynków i spraw konsumenckich URE Małgorzata Kozak. Oceniła przy tym, iż „podgrzewanie atmosfery” perspektywą wzrostu cen np. o 40 proc. jest obecnie niezasadne.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Kredyt hipoteczny a spadek wartości mieszkania

    Kredyt hipoteczny a spadek wartości mieszkania. Czym grozi sytuacja, kiedy po wzięciu kredytu mieszkaniowego (hipotecznego) wartość rynkowa mieszkania spadnie? Czy można się zabezpieczyć przed nieprzewidzianymi sytuacjami, które mogą utrudnić spłatę rat kredytu? Wyjaśnia Prezes UOKiK w ramach kampanii „Policz i nie przelicz się”.