REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych po zmianach przepisów

Zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych po zmianach przepisów /fot. Fotolia
Zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych po zmianach przepisów /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągający co najmniej 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zobowiązany do dokonywania miesięcznych wpłat na PFRON. W wyniku nowelizacji przepisów podmiotami, które będą musiały dokonywać wpłat na PFRON, począwszy od wpłat za styczeń 2019 r., będą również pracodawcy prowadzący zakłady pracy będące w likwidacji. Ponadto na podmioty udzielające ulg we wpłatach na PFRON nałożono obowiązek informowania nabywcy tej ulgi o zasadach jej nabywania i korzystania z obniżenia wpłaty.

1. Ogłoszenie o pracy dla pracowników niepełnosprawnych

REKLAMA

Jeśli pracodawca zamierza zatrudnić osobę z orzeczonym stopniem niepełnosprawności, wówczas właściwym sposobem na znalezienie odpowiednich kandydatów jest sporządzenie i zamieszczenie ogłoszenia o pracy o odpowiedniej treści. Pracodawca może zamieścić ogłoszenie w prasie, Internecie, biurach pośrednictwa pracy, w ramach targów czy giełd pracy. Dobrą praktyką jest zamieszczenie w treści ogłoszenia rekrutacyjnego informacji, z której wynika, że osoby niepełnosprawne są mile widzianymi kandydatami ubiegającymi się o zatrudnienie. Taka informacja z pewnością zachęci osoby niepełnosprawne do aplikowania na oferowane stanowisko. Sporządzający ogłoszenie rekrutacyjne może posłużyć się sformułowaniem o przykładowej treści: "do uczestniczenia w procesie rekrutacji na oferowane stanowisko zapraszamy również osoby z orzeczonym stopniem niepełnosprawności". Taka treść ogłoszenia nie daje podstaw do uznania, że ogłoszenie faworyzuje osoby niepełnosprawne, dyskryminując tym samym osoby bez orzeczonego stopnia niepełnosprawności.

REKLAMA

Obok informacji o możliwości ubiegania się o pracę przez osoby niepełnosprawne ogłoszenie rekrutacyjne może zawierać wzmiankę, że pracodawca jest podmiotem, który już zatrudnia osoby niepełnosprawne. Informacja taka może dodatkowo działać motywująco na niepełnosprawnych kandydatów do pracy.

REKLAMA

Sporządzając ogłoszenie rekrutacyjne, warto w jego treści w sposób jednoznaczny i precyzyjny określić obowiązki, jakie mają być wykonywane w ramach oferowanego stanowiska pracy. W takim przypadku kandydat z danym stopniem niepełnosprawności, mając pełną świadomość swoich ograniczeń, będzie miał możliwość realnej weryfikacji swoich szans w zakresie skutecznego ubiegania się o zatrudnienie.

Pracodawca podał w ogłoszeniu rekrutacyjnym zwięzłą informację o poszukiwaniu pracownika biurowego ze stopniem niepełnosprawności. Takie ogłoszenie nie daje praktycznie podstaw do dokonania przez niepełnosprawnego kandydata do pracy oceny możliwości wykonywania oferowanej pracy. Pracownikiem biurowym może być bowiem osoba, która większość czasu spędza przed monitorem ekranowym w pozycji siedzącej - co może być sytuacją dla niepełnosprawnego optymalną, jak również osoba, która często musi przemieszczać się między pomieszczeniami pracy czy poszczególnymi kondygnacjami budynku będącego siedzibą zakładu pracy, który nie zawsze jest wyposażony w windy lub inne usprawnienia.

Dla osób niepełnosprawnych, które rozważają zatrudnienie, istotną informacją jest fakt dostosowania infrastruktury w zakładzie pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych - posiadania podjazdów, windy czy odpowiednio szerokich przejść. Warto zatem wspomnieć w ogłoszeniu rekrutacyjnym, że zakład pracy ma usprawnienia dla osób niepełnosprawnych w przypadku poszukiwania takich pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych po zmianach przepisów

W artykule omówiono również problematykę zatrudnienia osoby niepełnosprawnej - uprawnienia i obowiązki stron umowy oraz zatrudnienie osoby niepełnosprawnej na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA