Jak złożyć informację ZUS IWA? - poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Kto musi złożyć ZUS IWA?
REKLAMA
Do przekazywania „Informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe ZUS IWA” zobowiązani są płatnicy, którzy spełniają łącznie trzy warunki:
- zostali zgłoszeni w sposób nieprzerwany w ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od dnia 1 stycznia do 31 grudnia (dotyczy to roku, którego dotyczy informacja) i co najmniej jeden dzień w styczniu ( odnosi się do roku następującego po roku, za który składana jest informacja),
- w roku, za który składana jest informacja, zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych,
- byli wpisani do rejestru REGON w dniu 31 grudnia roku, za który jest składana informacja ZUS IWA.
REKLAMA
Zgłoszenie będzie nieprzerwane od 1 stycznia do 31 grudnia 2010 r. i co najmniej jeden dzień w styczniu 2011 r. wtedy, gdy w każdym miesiącu poprzedniego roku dokonywała zgłoszenia do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej jednej osoby. Oznacza to, że brak zgłoszenia w co najmniej jednym z miesięcy powoduje, że wskazany warunek nie będzie spełniony.
Ustalenie liczby ubezpieczonych odbywa się natomiast w postaci ilorazu sumy ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu w ciągu poszczególnych miesięcy roku kalendarzowego (rok, za który przesyłana jest informacja)oraz suma miesięcy wskazanego roku. Liczba miesięcy będzie równa 12, z uwagi na wymóg zgłoszenia w sposób nieprzerwany opisanego wyżej.
Polecamy: Jak ustalić liczbę ubezpieczonych w informacji ZUS IWA?
Kiedy złożyć ZUS IWA?
Płatnik jest zobowiązany do złożenia informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe do 31 stycznia roku następującego po roku, za który składany jest formularz.
Jeżeli płatnik składa informację ZUS IWA za rok 2010, wówczas powinien to uczynić w terminie do 31 stycznia 2011 roku.
W jakiej formie?
REKLAMA
Obowiązującą dla płatnika forma przekazania ZUS IWA jest forma w jakiej składa dokumenty określone przez przepisy o systemie ubezpieczeń społecznych. Oznacza to, że płatnik, który składa dokumenty ubezpieczeniowe za pośrednictwem teletransmisji danych w formie dokumentów elektronicznych wykorzystując oprogramowanie zgodne z wymaganiami określonymi przez ZUS (oprogramowanie interfejsowe), powinien przekazać informację ZUS IWA również w tej formie.
Płatnik uprawniony do złożenia informacji ZUS IWA w formie określanej mianem papierowej (tj. na formularzu zgodnym z ustalonym wzorem, bądź w formie wydruku z oprogramowania interfejsowego) przekazuje ją do terenowej jednostki organizacyjnej ZUS (właściwość ustala się uwzględniając siedzibę płatnika).
Jeżeli płatnik przesyła informację za pośrednictwem operatora pocztowego, to nie może zapomnieć również o umieszczeniu oznaczenia w formie napisu „ZUS IWA” na przesyłce pocztowej.
W przypadku, gdy płatnik jest uprawniony do składania kilku kompletów dokumentów (w odniesieniu do określonego miesiąca), to przekazuje tylko jedną informację ZUS IWA. Odnosi się to m.in. do banków, czy ośrodków pomocy społecznej.
Polecamy: Jak wypełnić ZUS IWA?
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2009 r., Nr 167, poz. 1322).
2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków (Dz. U. Nr 200, poz. 1692, Nr 203, poz. 1720, z 2006 r. Nr 42, poz. 283, z 2007 r. Nr 117, poz. 812, Nr 195, poz. 1408, z 2008 r. Nr 73, poz. 436, z 2009 r. Nr 43, poz. 350).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.