REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompleksowa obsługa gmin - jak skorzytać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 SmartConsulting S.K.A.
SmartConsulting S.K.A. jest częścią SmartGoup Division, grupy firm powiązanych personalnie i kapitałowo.
Opracowanie programu obejmuje wszystkie drogi gminne usytuowane w granicach administracyjnych gminy.
Opracowanie programu obejmuje wszystkie drogi gminne usytuowane w granicach administracyjnych gminy.

REKLAMA

REKLAMA

Ideą tworzenia przez gminy programów rozwoju dróg gminnych jest stworzenie uzgodnionego społecznie planu inwestycji drogowych na terenie gminy. Plan ten ma przedstawić priorytetowe inwestycje drogowe i dopasować je do możliwości gminy. Co ważne inwestycje te mają odzwierciedlać potrzeby lokalnej społeczności w tym zakresie. Coraz częściej z pomocą dla gmin jeśli chodzi o przygotowanie takiego programu, przychodzą firmy doradcze, ponieważ przygotowanie naprawdę dobrego Programu Rozwoju Dróg Gminnych wymaga nie tylko wielkiego wysiłku, ale również dużej wiedzy.

Niejednokrotnie zdarza się, iż dla gmin jest to bardzo ciężkie zadanie, ponieważ robią to po raz pierwszy. Dodatkowym plusem współpracy z firmą zewnętrzną jest świeże i obiektywne spojrzenie na problemy gminy z perspektywy osoby z zewnątrz. Władze gmin, dzięki korzystaniu z kompleksowej obsługi przez firmę zewnętrzną, mogą zaoszczędzić wiele czasu i pieniędzy. Sprawnie działająca firma, o sporym doświadczeniu rynkowym, ma znacznie lepsze możliwości zorganizowania kredytu bądź leasingu, stworzenia biznes planu, ubezpieczenia zakupionych środków trwałych oraz innych usług świadczonych przez podmioty powiązane.

REKLAMA

REKLAMA

Jak już zostało wcześniej wspomniane napisanie PRDG nie jest rzeczą prostą. By rzeczywiście plan spełnił swoją rolę, a przede wszystkim odpowiadał na potrzeby lokalnej społeczności, potrzeba wiele czasu i zaangażowania.

Opracowanie programu obejmuje wszystkie drogi gminne usytuowane w granicach administracyjnych gminy. Program co do zasady zawiera analizę uwarunkowań technicznych realizacji budowy i remontów dróg gminnych z uwzględnieniem budowy kanalizacji sanitarnej i deszczowej, oraz ustaleń społecznych w tym zakresie. Na podstawie ww. analizy opracowany jest plan realizacji zadań drogowych, który jest praktycznym wyrażeniem koniecznych do podjęcia zadań inwestycyjnych.

Nie da się napisać takiego programu, siedząc za biurkiem, dysponując szczątkowymi informacjami. Ważne jest odpowiednie przygotowanie merytoryczne i posiadanie odpowiednich narzędzi. By zaplanowane inwestycje odpowiadały potrzebą odbiorców, czyli mieszkańców gminy, należy przeprowadzić odpowiednie badania. Na początek jednak musimy dokonać dogłębnej analizy aktualnego stanu dróg w gminie i aktualnie podejmowanych inwestycji. Ważne jest by ta analiza była obiektywna, a ciężko jest ją wykonać osobie, która zaplanowała, a czasem nawet nadzorowała poprzednie inwestycje.

REKLAMA

Przeczytaj również: Kiedy trzeba płacić podatek od nieruchomości dwóm gminom

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najlepszą formą oszacowania zapotrzebowania społecznego i określenia stanu faktycznego istniejących barier komunikacyjnych w obrębie gminy jest przeprowadzenie ankiety. Ankieta powinna być skierowana nie tylko do Rady Gminy, ale również niższe władze powinny być w nią zaangażowane. Czym więcej opinii i poglądów tym lepiej. Największym problem w tworzeniu PRDG jest nieograniczona ilość możliwości, przy ograniczonej ilości środków. Należy zwrócić szczególną uwagę na inwestycje o szczególnym znaczeniu komunikacyjnym, takie jak dojazdy do szkoły, większych zakładów pracy czy ośrodków zdrowia. Przy tworzeniu planu inwestycyjnego pomocne mogą być liczne wizje lokalne.

Polecamy serwis Leasing

Należy także mieć na uwadze konieczność dokonania ustaleń środowiskowych. Gmina może być objęta bowiem programem Natura 2000, ale nawet jeśli nie jest, to konieczne jest stworzenie raportu oddziaływania na środowisko, co wymaga dużego doświadczenia.

Z perspektywy gminy posiadanie PRDG daje możliwość rozbudowę dróg w gminie dopasowanych do potrzeb mieszkańców. Pozwala optymalnie wykorzystać fundusze i maksymalnie zaoszczędzić czas. 

Tomasz Szpitalny, Michał Tchórzewski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA