REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odzyskaj akcyzę. Wniosek możesz złożyć tylko do 30 września 2008 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
“Dodatkowy” podatek akcyzowy (co do zasady), liczyło się od ceny sprzedaży netto, według takiej samej stawki procentowej jaka była zastosowana przy przywozie samochodu do kraju.
“Dodatkowy” podatek akcyzowy (co do zasady), liczyło się od ceny sprzedaży netto, według takiej samej stawki procentowej jaka była zastosowana przy przywozie samochodu do kraju.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób miało wątpliwą “przyjemność” dopłacenia podatku akcyzowego w związku z odsprzedażą w kraju samochodu, który wcześniej przywieźli z zagranicy. Obecnie istnieje możliwość odzyskania tej dopłaty ale wniosek trzeba złożyć najpóźniej 30 września 2008 r.!

Zgodnie z polską ustawą o podatku akcyzowym, akcyzę od samochodu osobowego płaci się nie tylko z tytułu przywozu tego samochodu do Polski (zarówno z krajów Unii Europejskiej jak i z innych krajów świata). Podatek ten trzeba płacić także od każdej sprzedaży samochodu osobowego na terytorium Polski, jeżeli sprzedaż ta miała miejsce przed pierwszą rejestracją w kraju danego samochodu.

REKLAMA

REKLAMA

Oczywiście podatek akcyzowy płacony jest od typowej sprzedaży samochodu nowego (tj. „pierwszy” podatek od sprzedaży samochodu przez fabrykę dilerowi i “drugi” podatek przy sprzedaży przez dilera). Podatek akcyzowy zawsze stanowi część ceny sprzedaży i odprowadza go do urzędu celnego sprzedawca, a więc odpowiednio – najpierw fabryka, a “drugi” podatek – diler.

Akcyzę płacić też powinny osoby, które przywiozły z zagranicy (np. z Niemiec) używany samochód osobowy i następnie sprzedały go przed zarejestrowaniem (w tym także darowały jego ułamkową część).

Sprzedawca samochodu powinien w pierwszej kolejności uiścić podatek z tytułu tzw. nabycia wewnątrzwspólnotowego (importu do swojego kraju z innego kraju UE), który wyliczony został w złożonej w odpowiednim Urzędzie Celnym deklaracji AKC-U.

REKLAMA

Zobacz: VAT dla przedsiębiorcy - krok po kroku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Historia niesłusznych „dopłat” akcyzy

Przy odsprzedaży sprzedawca był (i jest nadal) także zobowiązany do zapłacenia “drugiego” podatku akcyzowego z tytułu odsprzedaży. Podatek ten także musiał być zapłacony w Urzędzie Celnym oraz musiała być złożona deklaracja podatkowa – w tym przypadku AKC-3.

Ten “drugi” podatek akcyzowy trzeba było zapłacić niezależnie od tego, czy z tytułu tej samej sprzedaży płacony był także 2% podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC) i/lub podatek dochodowy PIT lub CIT.


“Dodatkowy” podatek akcyzowy (co do zasady), liczyło się od ceny sprzedaży netto, według takiej samej stawki procentowej jaka była zastosowana przy przywozie samochodu do kraju. Następnie można było w deklaracji AKC-3 pomniejszyć ten podatek o wysokość podatku zapłaconego przy przywozie. Faktycznie więc płacono “drugą” akcyzę od “wartości dodanej”, czyli od zwiększonej wartości pojazdu netto.

Czasem jednak podatnicy zapominali o zapłaceniu podatku akcyzowego od odsprzedaży. Wtedy bardzo często były wobec nich wszczynane postępowania podatkowe przez naczelników urzędów celnych (powiadamianych przez starostę, a dokładniej przez odpowiedni wydział komunikacji).

W wyniku tych postępowań wydawane były przez tychże naczelników decyzje “domiarowe”. Podatnikom kazano płacić wymierzoną akcyzę, nasyłając częstokroć na takiego sprzedawcę poborców skarbowych lub komorników.

Bardzo często naczelnicy urzędów celnych w swoich decyzjach nie pomniejszali kwoty “drugiej” akcyzy o akcyzę zapłaconą przy przywozie danego samochodu do kraju. Naczelnicy twierdzili, że odliczenia tego mógł dokonać wyłącznie podatnik (sprzedający) tylko w deklaracji AKC-3, a urząd celny nie może tego zrobić. Była to duża uciążliwość i niezasłużona kara dla odsprzedających, bo oznaczało to de facto, że sprzedawca musiał płacić dwa razy tą samą akcyzę.

Wielu podatników nie składało odwołań od tych decyzji do Dyrektorów Izb Celnych, lub też nie składali skarg do sądów administracyjnych na decyzje Dyrektorów Izb Celnych i płacili tą dodatkową akcyzę. Wskazać także trzeba, iż w wielu przypadkach sądy nie uchylały też takich decyzji.

Zobacz: Czy programista musi zakładać firmę?

Pierwszy wyrok ETS nie wyjaśnił wszystkiego …

18 stycznia 2007 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w swoim wyroku w sprawie C-313/05 Brzeziński stwierdził częściową niezgodność polskiej akcyzy od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego (przywozu z innego kraju unijnego) z prawem unijnym.

Po tym wyroku część podatników (sprzedawców) próbowało odzyskać także akcyzę od odsprzedaży tych samochodów. Spotkali się jednak ze zdecydowanym oporem organów podatkowych, które stwierdziły, że wyrok ten nie dotyczy przypadków sprzedaży samochodów w kraju przed ich pierwsza rejestracją (odsprzedaży samochodów). Akcyza nie była więc zwracana, a co gorsza taką praktykę potwierdzały niektóre sądy.

… ustawa również nie

Sytuacji podatników (sprzedawców) nie poprawiło także nawet wejście w życie z dniem 19 lipca 2008 r. ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego (Dz.U. Nr 118, poz. 745). Sejm rozszerzył bowiem tą ustawą stosowanie wyroku Brzezińskiego tylko na przypadki importu pojazdów (przywozu do Polski z innych krajów, niż unijne). Natomiast kwestia sprzedaży tych samochodów przed ich pierwszą rejestracją w kraju (ich odsprzedaży) nadal pozostała nierozstrzygnięta.

Przełomowy wyrok

Przełom w tej sprawie nastąpił w dniu 17 lipca 2008 r., kiedy to ETS wydał wyrok w sprawie C-426/07 Krawczyński. W wyroku tym ETS rozszerzył tezy wyroku w sprawie C-313/05 Brzeziński - także na sprzedaż samochodów osobowych przed ich pierwszą rejestracją w kraju (tj. odsprzedaż tych samochodów).

Od tego dnia podatnicy (sprzedawcy), którzy zapłacili “dodatkowy” podatek akcyzowy wymierzony w decyzjach “domiarowych” naczelników urzędów celnych, mogą składać wnioski o wznowienie postępowania podatkowego w swoich sprawach i zmniejszenie im wysokości akcyzy do zapłaty, a więc o zwrot nadpłaty.

Wniosek o zwrot akcyzy

Aby uzyskać ten zwrot, należy napisać wniosek do Naczelnika Urzędu Celnego, który wydał decyzję domiarową lub do Dyrektora Izby Celnej, który rozpatrywał odwołanie od tej decyzji.

Jeżeli nie jest się pewnym, do którego z nich należy złożyć wniosek, to wystarczy napisać do Naczelnika Urzędu Celnego, który dopilnuje, aby trafił we właściwe miejsce (i właściwe biurko). Błędne zaadresowanie nie wywoła żadnych negatywnych skutków.

Wniosek ten nie musi być również złożony na jakimś szczególnym druku – wystarczy napisać formułkę:

“Wnoszę o wznowienie postępowania zakończonego decyzją Naczelnika Urzędu Celnego (Dyrektora Izby Celnej) nr ...... z dnia ..... i określenie właściwej kwoty akcyzy. Jako przesłankę wskazuję art. 240 par. 1 pkt 11 ustawy Ordynacja podatkowa i wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 17 lipca 2008 r. C-426/07, który ma wpływ na treść wydanej decyzji

Warto też od razu podać numer rachunku bankowego, na który mają być zwrócone ewentualne pieniążki.

Naczelnik Urzędu Celnego lub Dyrektor Izby Celnej, który będzie prowadził sprawę, w razie potrzeby napisze do podatnika pismo (wezwanie) z prośbą o dodatkowe dane – najlepiej z nimi współpracować i przekazywać żądane dane, gdyż przyśpieszy to zakończenie sprawy i wypłatę pieniążków.

Bardzo ważne jest to, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, wnioski o wznowienie postępowania w związku z wyrokiem ETS można składać wyłącznie w terminie miesiąca od dnia publikacji sentencji tego wyroku w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Wnioski złożone po tym terminie (tj. złożone osobiście lub wysłane pocztą po tej dacie), wylądują w koszu i żaden sąd nic na to nie poradzi.

Warto zatem nie marudzić i pośpieszyć się ze składaniem tych wniosków tym bardziej, że publikacja wyroku Krawczyńskiego nastąpiła w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej seria C nr 223 z dnia 30 sierpnia 2008 r., a więc ostatecznym terminem na złożenie wniosku (ew. wysłanie go Pocztą Polską) jest 30 września 2008 r.

Zobacz: Jak rozlicza się antykwariat?

Jak jest teraz

Przywołane powyżej wyroki ETS nie wykreśliły z polskich przepisów konieczności poboru "drugiej" akcyzy z tytułu odsprzedaży. Jednak obecnie ta dodatkowa akcyza często nie będzie pobierana, bo będzie wynosić 0,00 zł.

Wynika to z faktu, że jak przy pierwszej czynności opodatkowanej, tj. przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym (przywiezieniu samochodu z Niemiec) akcyza zostanie wyliczona w kwocie maksymalnej (rezydualnej wg ETS), to przy każdej następnej sprzedaży podatek ten będzie w tej samej wysokości. Skoro zatem od podatku należnego od odsprzedaży odejmiemy podatek od nabycia wewnątrzwspólnotowego w tej samej wysokości, to do zapłaty będzie 0,00 zł akcyzy.

W takim przypadku nie trzeba będzie również składać deklaracji AKC-3, bo w podatku akcyzowym nie składa się deklaracji "zerowych". Jeżeli jednak ktoś będzie miał to nieszczęście, że podatek od odsprzedazy będzie wyższy niż od nabycia, to musi po staremu dopłacić różnicę i złożyć
deklarację AKC-3.


Grzegorz Musolf

Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowny błąd!

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

ZUS wypłaci 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

REKLAMA

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

REKLAMA