REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może płacić ryczałt ewidencjonowany?

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
Kto może płacić ryczałt ewidencjonowany?
Kto może płacić ryczałt ewidencjonowany?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego mogą wybrać podatnicy, którzy 1) w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150 000 euro, lub b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150 000 euro, 2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Podatnicy, którzy wybiorą opodatkowanie ryczałtem ewidencjonowanym są zobowiązani opłacać go od 1 stycznia roku podatkowego, bądź od dnia rozpoczęcia działalności aż do końca roku podatkowego – bez względu na wysokość osiągniętych dochodów w danym roku podatkowym. Oznacza to, że nawet, jeśli ich przychody w trakcie roku podatkowego przekroczą kwotę graniczną, muszą opłacać ryczałt do końca tego roku.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy:

- uzyskał przychody z tej działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 150 000 euro,

- uzyskał przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150 000 euro.

REKLAMA

Jeśli warunek nieprzekroczenia granicznej kwoty przychodu jest spełniony w odniesieniu tylko do jednej z ww. form prowadzenia działalności, to podatnik opłaca ryczałt tylko z tej działalności. Oznacza to, że w przypadku, gdy prowadząc działalność gospodarczą zarówno samodzielnie, jak i w formie spółki podatnik nie przekroczył granicznej kwoty przychodu w odniesieniu tylko do działalności jednoosobowej, to z tej działalności może nadal opłacać ryczałt, niezależnie od tego że ze spółki ma obowiązek opłacać podatek na zasadach ogólnych (czyli według skali podatkowej bądź stawki liniowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Do kiedy rozliczysz PIT-12?

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych opłacają również podatnicy, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadzili działalność samodzielnie lub w formie spółki, z której przychody były opodatkowane wyłącznie w formie karty podatkowej lub za część roku były opodatkowane w formie karty podatkowej i za część roku na ogólnych zasadach, a łączne przychody w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty 150 000 euro.

W tych przypadkach przychody opodatkowane w formie karty podatkowej oblicza się wyłącznie na podstawie wystawionych faktur lub rachunków. Podatnicy ci również muszą spełniać ww. warunki nieprzekroczenia granicznej kwoty przychodu w odniesieniu do danej formy działalności gospodarczej.

Ryczałt ewidencjonowany mogą płacić również podatnicy spełniający warunki nieprzekroczenia granicznej kwoty przychodu:

- którym organ podatkowy odmówił zastosowania karty podatkowej,

- którzy zrzekli się opodatkowania w formie karty podatkowej w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ostatecznej ustalającej wysokość tego podatku na dany rok podatkowy,

- którzy zawiadomią organ podatkowy w ustawowym terminie o utracie warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej.

Podatnicy opłacający ryczałt ewidencjonowany nie składają w trakcie roku podatkowego żadnych deklaracji. Dopiero po zakończeniu roku podatkowego w terminie do 31 stycznia następnego roku mają obowiązek złożyć w urzędzie właściwym według miejsca zamieszkania zeznania rocznego o wysokości przychodu dokonanych odliczeń oraz należnego ryczałtu ewidencjonowanego na formularzu PIT-28 (ewentualnie wraz z załącznikami).

O możliwości wyboru ryczałtu ewidencjonowanego przesądza również rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej. W tym zakresie zostały bowiem wprowadzone ustawowe ograniczenia.

Z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym nie mogą bowiem korzystać podatnicy osiągający w całości lub w części przychody z tytułu:

- prowadzenia aptek,

- działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),

- działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

- prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (czyli lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny)

- świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy (patrz niżej w tabeli),

- działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

- wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,

Zobacz: Czy firma zaoszczędzi składając PITy drogą elektroniczną?

Tabela

Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według PKWiU

Lp.

Symbol PKWiU

Nazwa usługi

1

2

3

1

51.12

Usługi pośrednictwa w sprzedaży paliw, rud, metali oraz chemikaliów przemysłowych

2

51.14

Usługi pośrednictwa w sprzedaży maszyn, urządzeń przemysłowych, statków, samolotów i innych pojazdów latających

3

51.18

Usługi pośrednictwa w sprzedaży określonego towaru lub określonej grupy towarów, gdzie indziej niesklasyfikowane

4

51.19

Usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów, różnego rodzaju

5

55.23.14

Usługi oferowania miejsc sypialnych w wagonach sypialnych i w innych środkach transportu

6

63.12.12

Usługi magazynowania i przechowywania cieczy i gazów

7

63.12.14-00.30

Usługi magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych

8

Sekcja J

Usługi pośrednictwa finansowego

9

grupa 70.1

Usługi związane z nieruchomościami stanowiącymi majątek własny

10

grupa 70.2

Usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek****

11

grupa 70.3 z wyjątkiem: 70.32

Usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie

Usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie**

12

grupa 73.1

Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych

13

grupa 73.2

Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk społeczno-humanistycznych

14

grupa 74.1

Usługi prawnicze, rachunkowo-księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania

15

grupa 74.2

Usługi architektoniczne i inżynierskie

16

grupa 74.3

Usługi w zakresie badań i analiz technicznych

17

grupa 74.4

Usługi reklamowe

18

grupa 74.5

Usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu

z wyjątkiem: 74.50.2

Usługi pozyskiwania personelu**

19

grupa 74.6

Usługi detektywistyczne i ochroniarskie

20

grupa 74.81.23

Usługi wykonywania fotografii reklamowych i podobnych

21

grupa 74.83.13

Usługi tłumaczeń pisemnych*

22

grupa 74.83.14

Usługi tłumaczeń ustnych*

23

grupa 74.84 z wyjątkiem: 74.84.15

Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane

Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów**

24

Sekcja L

Usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych

z wyjątkiem: 75.25.11

Usługi związane ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom***

25

Sekcja M z wyjątkiem: 80.10.11 ex

Usługi w zakresie edukacji*

Usługi związane z prowadzeniem przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, w tym specjalnych - dotyczy wyłącznie przygotowania dzieci do nauki w szkole***

26

grupa 85.1

Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego*

27

dział 91

Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane

28

dział 92

Usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem

z wyjątkiem:

92.53

Usługi związane z ogrodami botanicznymi i zoologicznymi oraz obszarami z obiektami chronionej przyrody***

29

93.05

Usługi pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyjątkiem usług opieki doraźnej i robienia zakupów

* Wyłączenie nie dotyczy pozarolniczej działalności gospodarczej świadczonej w ramach wolnych zawodów.

** Usługi podlegają opodatkowaniu według stawki 17% przychodów.

*** Usługi podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5% przychodów.

**** Wyłączenie nie dotyczy przychodów osiąganych z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

Na możliwość wyboru ryczałtu ewidencjonowanego wpływa nie tylko rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej i wysokość osiąganych przychodów, ale również forma prowadzenia tej działalności. Ryczałt ewidencjonowany mogą bowiem wybrać nie tylko osoby prowadzące samodzielnie działalność gospodarczą, ale również wspólnicy spółek cywilnych bądź jawnych osób fizycznych.

Ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania nie mogą natomiast wybrać osoby będące wspólnikami

- spółek komandytowych,

- komandytowo-akcyjnych,

- spółek cywilnych bądź jawnych, w których składzie znajduje się chociażby jeden wspólnik niebędący osobą fizyczną,

- spółek z o.o.,

- spółek akcyjnych.

Ponadto ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania nie mogą wybrać podatnicy

- opłacający podatek w formie karty podatkowej,

- korzystający, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

- podejmujący wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wyłączeni z możliwości opodatkowania ryczałtem są podatnicy rozpoczynający działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.

Chcąc korzystać z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym trzeba dokonać wyboru tej formy opodatkowania. W tym celu trzeba złożyć pisemne oświadczenieo wyborze ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania.

Jeśli podatnik prowadzi już działalność gospodarczą bądź rozpoczyna ją z początkiem roku podatkowego, to powyższe oświadczenie o wyborze ryczałtu ewidencjonowanego musi złożyć w terminie do 20 stycznia roku podatkowego. Jeśli natomiast działalność rozpoczyna w trakcie roku podatkowego, to oświadczenie to musi zostać złożone do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu

W przypadku prowadzenia działalności w formie spółki oświadczenie o wyborze ryczałtu ewidencjonowanego składają wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników.

Ponieważ oświadczenie o wyborze ryczałtu ewidencjonowanego dotyczy również lat następnych (o ile oczywiście nie nastąpi utrata prawa do tej formy opodatkowania), to chcąc zrezygnować z ryczałtu, trzeba w terminie do 20 stycznia roku podatkowego złożyć oświadczenie o rezygnacji z tej formy opodatkowania i równocześnie dokonać wyboru innej formy (np. stawki liniowej).

Podstawa prawna - ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930; ost. zmiana: Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588

Anna Welsyng

radca prawny,

doradca podatkowy

kancelaria www.welsyng.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA