REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Działalność sezonowa a podatki - porada

Działalność sezonowa a podatki - porada
Działalność sezonowa a podatki - porada

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący działalność sezonową muszą zapłacić podatek dochodowy od uzyskiwanych dochodów, ryczałt do uzyskiwanego przychodu lub kwotę wynikającą z karty podatkowej. Ekspert wyjaśnia jak opodatkowana może być działalność sezonowa.

W działalności sezonowej wysokość miesięcznego odpisu ustala się poprzez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie. Oznacza to, że w miesiącach sezonu koszty działalności będą zwiększone poprzez podwyższone odpisy amortyzacyjne, natomiast poza sezonem odpisy te nie będą naliczane.

REKLAMA

Przy zawieszonej działalności podatków nie ma

Czasami przedsiębiorcy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej na okres poza sezonem. Z tej możliwości mogą skorzystać jedynie przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników, a dopuszczalny okres zawieszenia wynosi od 1 do 24 miesięcy. W tym okresie nie muszą oni wpłacać zaliczek na podatek dochodowy, a ich jedynym obowiązkiem jest złożenie deklaracji rocznej. Przez przedsiębiorcę niezatrudniającego pracowników należy rozumieć przedsiębiorcę, który nie nawiązał stosunku pracy z pracownikami w rozumieniu kodeksu pracy. Dlatego tak powszechne jest zatrudnianie studentów na podstawie umowy zlecenia na okres sezonu, gdyż ten fakt nie wyklucza możliwości zawieszenia działalności przez przedsiębiorcę.

Deklaracje VAT trzeba składać

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący działalność sezonową muszą pamiętać  o konieczności zapłaty należnego podatku VAT w okresie kiedy faktycznie działalność przynosi dochody. Po za tym okresem kiedy nie będzie przychodów i tym samym VAT-u należnego, deklaracje podatkowe trzeba składać nawet gdyby miały charakter „zerowych”.

Co prawda mogą oni skorzystać ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego dla podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł, ale w praktyce te rozwiązanie jest mało korzystne. Zwolnienie bowiem oznacza brak możliwości odliczenia podatku naliczonego. Działalność sezonowa wiąże się z nadwyżkami podatku należnego nad naliczonym w okresie sezonu oraz naliczonego nad należnym poza sezonem, kiedy to przedsiębiorcy ponoszą duże koszty związane z przygotowaniem do sezonu (np. produkcja bombek, choinek, lodów, strojów plażowych).

W odniesieniu do podatku VAT, zawieszenie działalności nie przesunie momentu powstania obowiązku podatkowego. Z zasady w okresie zawieszenia przedsiębiorcy nie składają deklaracji VAT, jednak gdy w tym okresie powstanie u przedsiębiorcy obowiązek podatkowy, będzie musiał on złożyć deklarację i zapłacić należny podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy programista musi zakładać firmę?

Podatek od nieruchomości trzeba płacić bez względu na zawieszenie

REKLAMA

W przypadku działalności sezonowej największą zmorą przedsiębiorców jest podatek od nieruchomości. Mimo, że działalność jest prowadzona przez 3-4 miesiące w roku, wymaga utrzymywania nieruchomości przez cały rok. W konsekwencji podatek płaci się według stawek podwyższonych za cały rok podatkowy.

Na wysokość podatku nie ma wpływu zawieszenie działalności gospodarczej, gdyż stawki niższe mogą być jedynie zastosowane do budynków mieszkalnych lub ich części, które były wykorzystywane na prowadzenie działalności gospodarczej i opodatkowane stawką wyższą. Tak więc nieruchomości przedsiębiorcy takie jak budynek sklepu czy restauracji będą opodatkowane stawką przewidzianą dla działalności gospodarczej przez cały rok.

Polecamy: VAT dla przedsiębiorcy - krok po kroku

Autor: Adam Bujalski, księgowy Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA