REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustalić dochód dla celów obliczania zaliczek? - zasady ogólne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
Podatnicy korzystający z kredytu podatkowego nie mają obowiązku opłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.
Podatnicy korzystający z kredytu podatkowego nie mają obowiązku opłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy opodatkowani na zasadach ogólnych (czyli zarówno według skali, jak i stawką liniową) muszą ustalać wysokość dochodu stanowiącego podstawę obliczenia zaliczki.

Dochód ten ustalają stosują jedną z dwóch metod:

1. metodę uproszczoną,
2. metodę obliczania dochodu z uwzględnieniem tzw. różnic remanentowych.

REKLAMA

Metoda uproszczona

Jest to podstawowa metoda ustalania dochodu dla celów obliczania zaliczek na podatek dochodowy. Dochód jest ustalany jako różnica pomiędzy przychodami z działalności gospodarczej a kosztami ich uzyskania (bez uwzględniania remanentów). Nie jest jednak możliwe ustalenie w ten sposób dochodu na koniec roku podatkowego.

Zobacz: Jak skorygować błędną stawkę VAT na fakturze - porada

REKLAMA

Metoda obliczania dochodu z uwzględnieniem tzw. różnic remanentowych

Metodę tę podatnik może stosować dobrowolnie – wtedy gdy na koniec miesiąca sporządza remanent towarów, surowców i materiałów pomocniczych (konieczne jest uprzednie zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze przeprowadzenia remanentu), bądź w przypadku, gdy sporządzenie remanentu zarządzi naczelnik urzędu skarbowego.

Dochód jest wówczas ustalany jako różnica pomiędzy przychodem z działalności gospodarczej a kosztami jego uzyskania. Gdy wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego - dochód powiększa się o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków. Gdy wartość remanentu początkowego jest wyższa niż remanentu końcowego - dochód pomniejsza się o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ta metoda ma zawsze zastosowanie przy obliczaniu dochodu na koniec roku podatkowego.

Zaliczki uproszczoneOpłacanie zaliczek w formie uproszczonej mogą wybrać podatnicy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowani na zasadach ogólnych – tj. zarówno według skali podatkowej, jak i stawką liniową.

REKLAMA

Ustalając wysokość zaliczek uproszczonych bierze się pod uwagę wyłącznie dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeśli oprócz działalności osiągane są dochody z pozostałych źródeł przychodów, to ich wysokość nie ma żadnego wpływu na wysokość zaliczek uproszczonych.

Wysokość zaliczek uproszczonych ustala się jako 1/12 kwoty obliczonej przy zastosowaniu skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej złożonym w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy.

Jeśli podatnik opodatkowuje dochody z działalności według 19% stawki liniowej, to zaliczki uproszczone obliczy z zastosowaniem tej właśnie stawki.

Jeśli w zeznaniu złożonym w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy podatnik nie wykazał dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazał dochód w wysokości nieprzekraczającej 2790 zł, to zaliczki uproszczone może opłacać w wysokości 1/12 kwoty obliczonej przy zastosowaniu skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej złożonym w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.

Jeżeli również w tym zeznaniu podatnik nie wykazał dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazał dochód z tego źródła w wysokości nieprzekraczającej 2790 zł, to wpłaty zaliczek w uproszczonej formie nie są możliwe.

Zobacz: Czy wybór KPiR jako formy opodatkowania należy zgłaszać do Urzędu Skarbowego?

Zaliczki uproszczone uiszcza się wyłącznie za okresy miesięczne. Nie ma możliwości opłacania zaliczek uproszczonych za okresy kwartalne.

Ze względu na sposób obliczania zaliczek uproszczonych z opłacania zaliczek w tej formie nie mogą korzystać podatnicy, którzy po raz pierwszy podjęli działalność w roku podatkowym bądź roku poprzedzającym rok podatkowy (czyli ci, którzy prowadzą działalność krócej niż przez dwa lata podatkowe).

Podatnicy, którzy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, są obowiązani:

- do 20 lutego roku podatkowego, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy. Zawiadomienie to dotyczy również lat następnych, chyba że w terminie do 20 lutego roku podatkowego zawiadomią w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

- stosować uproszczoną formę wpłacania zaliczek przez cały rok podatkowy. Oznacza to, że nie ma możliwości rezygnacji z opłacania zaliczek w tej formie w trakcie roku podatkowego, nawet jeśli spadną obroty firmy.

- wpłacać zaliczki za okres od stycznia do listopada w terminie do 20 dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień w wysokości zaliczki za listopad podatnicy są zobowiązani wpłacić w terminie do 20 grudnia.

- dokonać rozliczenia podatku za rok podatkowy w zeznaniu rocznym.

Złożenie korekty zeznania stanowiącego podstawę obliczenia zaliczek uproszczonych wpływa na wysokość tych zaliczek. W zależności od tego, kiedy taka korekta będzie miała miejsce, inne będą skutki podatkowe korekty:

- jeżeli zeznanie korygujące zostało złożone w urzędzie skarbowym do końca roku poprzedzającego rok, w którym zaliczki są płacone w uproszczonej formie, to kwota tych zaliczek ulega zwiększeniu lub zmniejszeniu, odpowiednio do zmiany wysokości podstawy ich obliczenia,

- jeżeli zeznanie korygujące zostało złożone w roku, w którym zaliczki są płacone w uproszczonej formie to kwota tych zaliczek ulega zwiększeniu lub zmniejszeniu począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została złożona korekta, odpowiednio do zmiany wysokości podstawy ich obliczenia,

- jeżeli zeznanie korygujące zostało złożone w terminie późniejszym niż wymienione wyżej, to kwota tych zaliczek nie zmienia się.

Analogicznie będzie w przypadku, gdy to właściwy organ podatkowy lub właściwy organ kontroli skarbowej stwierdzi inną wysokość dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej niż wysokość dochodu z tej działalności wykazana w zeznaniu rocznym stanowiącym podstawę obliczenia zaliczek uproszczonych, bądź w zeznaniu korygującym to zeznanie.

Zaliczkę uproszczoną obliczoną na powyższych zasadach obniża się o wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne opłaconej w danym miesiącu. Odliczeniu podlega jednak nie cała opłacona składka, lecz kwota nieprzekraczająca 7,75% podstawy jej wymiaru.

Kredyt podatkowy

Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą mają możliwość skorzystania z tzw. kredytu podatkowego. Jego istotą jest odsunięcie w czasie konieczności zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Podatnicy korzystający z kredytu podatkowego nie mają obowiązku opłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy. Ich kwota nie staje się jednak zaległością podatkową, lecz jest płacona proporcjonalnie w latach następnych.

Z kredytu podatkowego można skorzystać tylko w roku następującym po roku rozpoczęcia działalności gospodarczej, bądź dwa lata po roku, w którym rozpoczęto prowadzenie tej działalności, jeżeli nie został spełniony warunek prowadzenia działalności w roku jej rozpoczęcia co najmniej przez pełnych 10 miesięcy.

Kwota podatku należnego od dochodu z działalności jest rozkładana na pięć następnych lat i jest opłacana proporcjonalnie w każdym z tych lat w równej wysokości. Do kwoty dochodu osiągniętego w każdym z tych lat dolicza się bowiem 20% ww. dochodu objętego kredytem podatkowym.

U podatników opodatkowanych według skali może to niestety spowodować konieczność zapłaty podatku według wyższej stawki, gdyż doliczenie dochodu objętego kredytem podatkowym zwiększa wysokość podstawy opodatkowania i może tym samym powodować „przejście” do wyższego progu podatkowego.

Decydując się na korzystanie z kredytu podatkowego warto więc skorzystać z opodatkowania stawką liniową w kolejnych latach następujących po roku korzystania z tego kredytu. Pozwoli to wyeliminować ten niekorzystny efekt „kumulacji” dochodów z tytułu korzystania z kredytu podatkowego.

Zasadność korzystania z kredytu podatkowego warto rozważyć każdorazowo, tym bardziej że ustawodawca obwarował korzystanie z niego licznymi warunkami. Ich niespełnienie skutkuje zaś utratą prawa do kredytu podatkowego, czego konsekwencją może być obowiązek uiszczenia dodatkowo odsetek za zwłokę. A rozpoczynając działalność gospodarczą trudno przewidzieć nie tylko wysokość potencjalnych przychodów z tej działalności, ale także kształtowanie się stanu zatrudnienia w firmie w ciągu kolejnych pięciu lat.

Warunki korzystania z kredytu podatkowego przez podatników są bowiem następujące:

1. w okresie poprzedzającym rok korzystania z tego zwolnienia osiągnęli oni średnio na miesiąc, przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości stanowiącej równowartość w złotych kwoty co najmniej 1000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia roku poprzedzającego rok rozpoczęcia tej działalności,

2. od dnia rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej do dnia 1 stycznia roku podatkowego, w którym rozpoczynają korzystanie ze zwolnienia, byli małym przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej, a w okresie poprzedzającym rok korzystania ze zwolnienia zatrudniali, na podstawie umowy o pracę, w każdym miesiącu co najmniej 5 osób w przeliczeniu na pełne etaty,

3. w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie wykorzystują środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także innych składników majątku (towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi) o znacznej wartości - udostępnionych im nieodpłatnie przez osoby zaliczone do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn, wykorzystywanych uprzednio w działalności gospodarczej prowadzonej przez te osoby i stanowiących ich własność,

4. złożyli właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o korzystaniu z tego zwolnienia; oświadczenie składa się w formie pisemnej w terminie do dnia 31 stycznia roku podatkowego, w którym podatnik będzie korzystał z tego zwolnienia,

5. w roku korzystania ze zwolnienia są opodatkowani według skali podatkowej.

Podatnicy tracą prawo do zwolnienia, jeżeli odpowiednio w roku lub za rok korzystania ze zwolnienia albo w pięciu następnych latach podatkowych:

- zlikwidowali działalność gospodarczą albo została ogłoszona ich upadłość obejmująca likwidację majątku lub upadłość obejmująca likwidację majątku spółki, której są wspólnikami, lub

- osiągnęli przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej średniomiesięcznie w wysokości stanowiącej równowartość w złotych kwoty niższej niż 1000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia roku poprzedniego, lub

- w którymkolwiek z miesięcy w tych latach zmniejszą przeciętne miesięczne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę o więcej niż 10%, w stosunku do najwyższego przeciętnego miesięcznego zatrudnienia w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

- mają zaległości z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu państwa, ceł oraz składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Jednak określenie lub wymierzenie w innej formie - w wyniku postępowania prowadzonego przez właściwy organ - zaległości z wymienionych tytułów nie pozbawia podatnika prawa do skorzystania ze zwolnienia, jeżeli zaległość ta wraz z odsetkami za zwłokę zostanie uregulowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ostatecznej.

Zobacz serwis: Podatki

Podatnicy, którzy utracili prawo do zwolnienia

1) w roku podatkowym, w którym korzystają z tego zwolnienia - są obowiązani do wpłacenia należnych zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utracili prawo do zwolnienia; w tym przypadku nie nalicza się odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek,

2) w okresie między dniem 1 stycznia następnego roku a terminem określonym dla złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy, w którym korzystali ze zwolnienia - są obowiązani do złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w którym korzystali ze zwolnienia i zapłaty podatku; w tym przypadku nie nalicza się odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu zaliczek za poszczególne miesiące roku, w którym podatnicy korzystali ze zwolnienia,

3) w okresie między upływem terminu określonego dla złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy, w którym korzystali ze zwolnienia, a terminem określonym dla złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za pierwszy rok podatkowy następujący po roku, w którym korzystali ze zwolnienia - są obowiązani do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w pkt 2, i zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od dnia następnego po upływie terminu określonego dla złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy, w którym mieli obowiązek złożyć to zeznanie,

4) w okresie od upływu terminu określonego dla złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za pierwszy rok podatkowy następujący po roku, w którym korzystali ze zwolnienia, do końca piątego roku podatkowego następującego po roku, w którym korzystali ze zwolnienia - są obowiązani do złożenia:

a) korekty zeznania, o którym mowa w pkt 2, i zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od dnia następnego po upływie terminu określonego dla złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy, w którym mieli obowiązek złożyć to zeznanie,

b) korekt zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), w których doliczyli po 20% dochodu objętego kredytem podatkowym, składanych za kolejne lata podatkowe następujące po roku korzystania ze zwolnienia.

Anna Welsyng

radca prawny,

doradca podatkowy

kancelaria www.welsyng.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA