REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe terminy i obowiązki dla płatników PIT

Subskrybuj nas na Youtube
kalendarz, czas, podatki
kalendarz, czas, podatki
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Płatnicy podatku PIT – jak co roku – zobowiązani są do sporządzenia informacji o uzyskanych za ich pośrednictwem przychodach i opłaconych zaliczkach na podatek. W 2015 r. muszą jednak uważać, by przekazać je terminowo oraz prawidłowo dostarczyć. Przepisy w tym zakresie uległy bowiem zmianom.

W tym roku zmieniły się zasady podpisywania i wysyłki informacji podatkowych przez płatników podatku dochodowego od osób fizycznych. Podobnie jak w przypadku deklaracji rocznych, np. PIT-37 czy PIT-36, część płatników może je wysyłać przez Internet bez konieczności stosowania kwalifikowanego e-podpisu. Druki PIT-11, PIT-8C, PIT-8AR, PIT-4R, PIT-40, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R płatnicy będący osobami fizycznymi mogą dostarczyć tak samo jak roczne deklaracje podatkowe – podpisane pięcioma danymi autoryzującymi (imię i nazwisko, data urodzenia, NIP lub PESEL, kwota przychodu przedsiębiorcy za 2013 rok). Natomiast inni płatnicy nadal wykorzystają w tym celu tradycyjny e-podpis.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zatrudniasz więcej niż 5 osób? Uważaj!

REKLAMA

Od rozliczenia za 2014 r. płatnicy zobowiązani sporządzić informację podatkową lub roczne obliczenie podatku dla więcej niż 5 podatników, jak również wszystkie biura rachunkowe, muszą wysłać do urzędu skarbowego informacje podatkowe wyłącznie w formie elektronicznej.

Wychodząc naprzeciw nowym obowiązkom podatników firma e-file, producent aplikacji e-pity, wprowadziła możliwość wysyłki elektronicznej PIT-11, PIT-4R, PIT-8AR, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R, PIT-8C, PIT-40 zarówno z wykorzystaniem podpisu elektronicznego, jak i danych autoryzujących.

Problem z dokumentowaniem wydatków na przedmioty zakupione w Internecie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto jednak pamiętać, że nie każdy pracodawca ma obowiązek elektronicznej wysyłki informacji podatkowych. Dotyczy on wszystkich biur rachunkowych, zarówno co do osób zatrudnionych w biurze, jak i informacji dotyczących klientów oraz płatników, którzy powinni sporządzić informację podatkową lub roczne obliczenie podatku dla więcej niż 5 podatników. Za pomocą Internetu druki przesyłać trzeba jedynie do systemu e-Deklaracje. Oznacza to, że zatrudnieni mogą otrzymywać PIT-11, PIT-8C, PIT-R, IFT-1/IFT-1R na papierze, jak również w formie elektronicznej, w zależności od formy uzgodnionej pomiędzy pracownikiem a płatnikiem.

Przez internet – dłuższy termin

REKLAMA

Podmioty zatrudniające do 5 pracowników druki podatkowe do urzędu skarbowego mogą nadal przekazać listem poleconym lub osobiście w okienku podawczym. Wybór tej metody powoduje jednak skrócenie terminów złożenia PIT-11, PIT-8C, PIT-8AR, PIT-R i IFT-1/IFT-1R, PIT-40 do urzędu do 2 lutego 2015 r.

– Jeśli jednak zatrudniający nie więcej niż 5 podatników wybierze wysyłkę druków do urzędu skarbowego przez Internet, to może je dostarczyć w tych samych terminach, co w roku poprzednim, czyli do końca lutego – wyjaśnia Adam Mielcarski, wiceprezes firmy e-file. To dobra wiadomość dla małych przedsiębiorców, którzy zapomną o wysłaniu PIT-ów do 2 lutego 2015. Przez cały luty, aż do 2 marca 2015 r. będą mogli przekazać je elektronicznie – dodaje.

Biura rachunkowe nie mogą wybrać pomiędzy przekazywaniem informacji i deklaracji elektronicznie oraz w formie tradycyjnej (wydrukowanej). Bez względu na wielkość, biura mają obowiązek posłużyć się w tym celu wysyłką elektroniczną, przy czym, jeżeli biuro prowadzone jest przez osobę fizyczną, dopuszczalne jest podpisywanie druków danymi autoryzującymi.   

Forma akceptacji faktur elektronicznych

Ułatwieniem dla biur rachunkowych oraz dużych podmiotów jest wprowadzenie Uniwersalnej Bramki Dokumentów. Narzędzie to umożliwia złożenie w ramach jednego dokumentu i pojedynczej transmisji do 20 000 druków PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40. Po ich złożeniu płatnik otrzyma jedno Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) dla całej wysyłki. I w tym zakresie program e-pity dostosowano do nowych standardów zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów. Z aplikacji można wysłać druki PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40 z wykorzystaniem zarówno standardowej bramki e-Deklaracje jak i nowej Uniwersalnej Bramki Dokumentów.

e-pity posiadają również inne udogodnienia. Za ich pomocą można sporządzić druki PIT-11, PIT-4R, PIT-40 oraz PIT-8C za pomocą kreatora, a formularze PIT-8AR, PIT-R, IFT-1/IFT-1R jako aktywną deklarację. Wypełnione druki można wysłać do organu skarbowego bezpośrednio z poziomu programu lub wydrukowane przekazać urzędnikowi w okienku podawczym.

Podatek dla dojeżdżających do pracy służbowym samochodem

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

REKLAMA

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

REKLAMA

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

REKLAMA