REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy rozliczaniu ryczałtem nierzetelność spowoduje zwiększenie podatku!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
rozliczanie ryczałtem
rozliczanie ryczałtem

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest prostą formą rozliczania się z podatku dochodowego, gdyż nie trzeba w nim troszczyć się o księgowanie kosztów. Za to w ryczałcie spotkamy najwięcej stawek podatkowych wśród form opodatkowania – od 3%, przez 5,5%, 8,5%, aż po 17% i 20%. Jeśli w jednej firmie wykonywane są czynności podlegające pod różne stawki, trzeba bardzo dokładnie dokumentować takie rozliczenia. W przeciwnym razie może okazać się, że konieczne będzie zapłacenie nawet pięciokrotności stawki podatku.

Dokumentacja – ewidencja przychodów

Jednym z podstawowych obowiązków rozliczeniowych przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest konieczność prowadzenia ewidencji przychodów. Taki obowiązek wynika bezpośrednio z Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z 20 listopada 2008 r.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Art. 15. 1. Podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencję wyposażenia oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej "ewidencją", z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a.

3. Obowiązek prowadzenia ewidencji nie dotyczy podatników osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, jeżeli ich wysokość wynika z umowy zawartej w formie pisemnej.

Art. 6. 1a. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Czy ryczałt jest najlepszą formą opodatkowania?

REKLAMA

Ewidencja przychodów stanowi zatem podstawę do obliczenia wartości podatku dochodowego, który wynika z uzyskanych przez podatnika przychodów. Warto w tym miejscu zauważyć, że – odmiennie niż przy innych formach opodatkowania – różne czynności wykonywane w ramach jednej firmy mogą podlegać pod różne stawki ryczałtu. Aby wysokość zobowiązania wobec urzędu skarbowego została ustalona poprawnie, niezbędne jest dołożenie wszelkich starań do rozróżnienia poszczególnych przychodów, zróżnicowanych ze względu na stawki podatku.

Takie postępowanie będzie zgodne z innym przepisem, wskazanym w ww. ustawie – mianowicie z art. 12 ust. 3 – w przypadku działalności, w której różne przychody opodatkowane są różnymi stawkami, wysokość ryczałtu ustalana jest na podstawie ewidencji przychodów. Jest tak jednak tylko w sytuacji, kiedy ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający ustalenie poszczególnych stawek. Jeśli będzie to niemożliwe, wysokość ryczałtu będzie ustalana obligatoryjnie na poziomie najwyższej podstawowej stawki, czyli 8,5%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeszcze wyższe podatki będą zobowiązani zapłacić ci, którzy nie prowadzą ewidencji przychodów pozwalającej na rozróżnienie stawek, a osiągają m.in. przychody w zakresie wolnych zawodów lub też wymienione w art. 12 ust. 1 pkt. 2 ustawy. Wtedy wszystkie przychody będą opodatkowane odpowiednio stawkami 20% i 17%.

Kiedy przedsiębiorca może ponownie wybrać ryczałt?

Ewidencja przychodów musi być rzetelna

Jak widać, prowadzenie ewidencji przychodów jest dla przedsiębiorcy-ryczałtowca koniecznością, i to działającą na jego korzyść. Dzięki odpowiednim zapisom może on bowiem chociaż część przychodów opodatkować np. stawką 3% zamiast 20% podatku.

REKLAMA

Jednak nawet zaprowadzenie ewidencji może czasem okazać się niewystarczające do tego, aby ochroniła ona przed podwyższonymi stawkami podatku. Taka sytuacja będzie miała miejsce w przypadku, kiedy rachunki będą prowadzone w sposób nierzetelny albo wadliwy. Co to oznacza?

Niewadliwa ewidencja przychodów to taka, która jest prowadzona zgodnie z zaleceniami Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z 17 grudnia 2002 r. Rzetelna ewidencja odzwierciedla natomiast rzeczywiste zdarzenia gospodarcze.

Wybór ryczałtu - krok po kroku


Czy to oznacza, że przedsiębiorca nie ma prawa do żadnej pomyłki? Na szczęście nie do końca – we wskazanym rozporządzeniu wskazano pewien margines błędów, które nie spowodują negatywnych konsekwencji ze strony organów skarbowych:

§ 13. 1. Podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję rzetelnie i w sposób niewadliwy.

2. Za niewadliwą uważa się ewidencję prowadzoną zgodnie z przepisami ustawy i rozporządzenia. Za rzetelną uważa się ewidencję, jeżeli dokonywane w niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty.

3. Ewidencję uznaje się za rzetelną i niewadliwą, również gdy:

1) niewpisane lub błędnie wpisane kwoty przychodów łącznie nie przekraczają 0,5% przychodu wykazanego w ewidencji za dany rok podatkowy lub przychodu wykazanego w roku podatkowym do dnia, w którym naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej stwierdził te błędy, lub

2) brak właściwych zapisów jest związany z nieszczęśliwym wypadkiem lub zdarzeniem losowym, które uniemożliwiło podatnikowi prowadzenie ewidencji, lub

3) podatnik uzupełnił zapisy lub dokonał korekty błędnych zapisów w ewidencji przed rozpoczęciem kontroli przez naczelnika urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej, lub

4) błędne zapisy są skutkiem oczywistej omyłki, a podatnik posiada dowody określone w § 3, 4 i 7.

Jak widać, drobne pomyłki lub też błędy odkryte i poprawione jeszcze przed ewentualną kontrolą raczej nie spowodują poważnych konsekwencji. Ale jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy, który powyższych zasad nie przestrzegał?

Data ujęcia zakupu towarów w KPiR

Co grozi nierzetelnemu ryczałtowcowi?

Okazuje się, że stawka 20% ryczałtu nie jest najwyższą, jaka funkcjonuje w polskim prawie. Istnieją bowiem stawki karne, stosowane w przypadku przedsiębiorców, którzy nie prowadzili ewidencji mimo takiego obowiązku albo prowadzili ją w sposób niepoprawny. W takiej sytuacji organ skarbowy ma obowiązek określenia kwoty przychodu, który nie został zewidencjonowany przez podatnika – jeśli jest to niemożliwe z powodu braku dokumentacji, należy jego wysokość oszacować.

Od przychodu naliczany jest podatek dochodowy – ale nie w stawce tradycyjnie stosowanej dla danej usługi czy towaru. W tym przypadku zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy ryczałt wyniesie pięciokrotność stawek, które byłyby stosowane w normalnej sytuacji. Jednocześnie ryczałt ten może wynieść maksymalnie 75% przychodu (w przypadku przychodów standardowo opodatkowanych stawką 17% lub 20%), który stanowi podstawę jego wyliczenia.

O tym, że właściwe i poprawne prowadzenie dokumentacji księgowej własnej firmy jest konieczne, wie każdy przedsiębiorca. Warto poświęcić chwilę na rzetelne uzupełnienie ewidencji przychodów, szczególnie że w jej przypadków pracy jest i tak mniej, niż np. przy podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Ta chwila może uchronić przedsiębiorcę od poważnych konsekwencji finansowych w przyszłości.

Rozliczenie roczne PIT zamiast zaliczki

Autor: Anna Kubalka specjalista ds. księgowości

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA