REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zarobki z giełdy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Jak rozliczyć zarobki z giełdy?
Jak rozliczyć zarobki z giełdy?

REKLAMA

REKLAMA

Do 30 kwietnia należy rozliczyć się z fiskusem za 2013 r. z zarobków uzyskanych z pracy na etacie, jak również z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W rozliczeniu nie należy pomijać inwestycji giełdowych. Rozliczenia dokonuje się na formularzu PIT-38 z 19-proc. stawką podatku dochodowego.

Do rocznego rozliczenia się z fiskusem z inwestycji giełdowych – dochodu lub straty z obrotu akcjami – potrzebny będzie odrębny formularz PIT-38, gdyż zysków giełdowych nie łączy się z innego rodzaju dochodami. Po PIT-38 sięgnąć muszą także ci, którzy w 2013 r. uzyskali przychody z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

REKLAMA

REKLAMA

Przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych (udziałów w spółkach mających osobowość

prawną) powstaje w chwili przeniesienia własności papierów wartościowych (udziałów) na kupującego, zatem przychodem są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane. Momentem powstania przychodu z odpłatnego zbycia oraz z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych jest realizacja tych praw.

Inwestor giełdowy płaci podatek dochodowy ze stawką 19% na koniec roku podatkowego – nie jest zobowiązany do odprowadzania zaliczek na PIT z tego tytułu w ciągu roku.

REKLAMA

Do wypełnienia rocznego zeznania inwestorowi posłuży przede wszystkim druk PIT-8C, zawierający informację o przychodach i kosztach ich uzyskania z transakcji giełdowych. Dom maklerski, w którym inwestor posiada rachunek inwestycyjny, zobowiązany był przesłać tę informację podatkową najpóźniej do końca lutego tego roku.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jak wykazać wygraną na loterii w zeznaniu rocznym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak informacji PIT-8C nie zwalnia z obowiązku złożenia zeznania PIT-38. W takim przypadku w rozliczeniu pomogą np. wyciągi bankowe czy zawarte umowy.

Dochód i straty giełdowe w części C PIT-38

Po wypełnieniu podstawowych danych w części A i B deklaracji PIT-38, można przystąpić do rozliczenia dochodu i strat w części C. I tak w okienku „20” trzeba wykazać sumę przychodów z kapitałów pieniężnych zawartą w pozycji 45 druku PIT-8C. W okienku „21” odpowiednio sumę kosztów uzyskania tych przychodów zawartą w pozycji 46 druku PIT-8C oraz innych kosztów uzyskania przychodu poniesionych, a niewykazanych w PIT-8C. Koszty te inwestor ustalić musi na podstawie innych posiadanych dokumentów.

Kosztami uzyskania przychodu są wydatki na nabycie odpłatnie zbywanego papieru wartościowego, a także wydatki związane z obsługą rachunku inwestycyjnego przez biuro maklerskie, np. prowizje za założenie rachunku czy prowizje płacone przy sprzedaży papierów wartościowych.

Na druku PIT-8C w części G znajdują się także dane dotyczące przychodów z transakcji, w przypadku których broker nie ma informacji o dacie i sposobie ich przeprowadzenia, a zatem nie jest w stanie stwierdzić, czy podlegają opodatkowaniu PIT. Jeśli inwestor nie może udowodnić, że wykazany w części G dochód nie podlega opodatkowaniu, będzie musiał uwzględniać go w zeznaniu rocznym w okienku „22” (przychód) i „23” (koszty).

Załączniki do PIT-37 za 2013 rok

Rozliczenie dochodu w euro

Inwestujący w walutach obcych powinni pamiętać o poprawnym przeliczeniu osiągniętego dochodu na złote. Kwoty wyrażone w walutach obcych, tj. przychody, koszty, koszty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek należy przeliczyć na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, poniesienia kosztu, wydatku lub zapłaty podatku.

Złożenie PIT po terminie - co grozi?

Źródło: Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA