REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miesięczny bilet kolejowy obniży roczny podatek

Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Miesięczny bilet kolejowy obniży roczny podatek.
Miesięczny bilet kolejowy obniży roczny podatek.

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczając się z fiskusem za poprzedni rok podatnik może odliczyć koszty, jakie ponosił na dojazdy do pracy publicznymi środkami transportu. Najbardziej zaoszczędzą pracownicy dojeżdżający do pracy z obszarów podmiejskich i korzystający z kolei.

Jeśli wydatki na dojazd do pracy są wyższe niż roczne, zryczałtowane koszty uzyskania przychodów, nadwyżkę tę można odliczyć w zeznaniu rocznym. Wyższe wydatki na dojazd do pracy będzie można ująć w rocznym PIT, jeśli dojeżdżający pracownik korzysta ze ściśle określonych środków transportu, tj. środków komunikacji miejskiej (autobus, tramwaj, metro, trolejbus), kolei i promu. Nie dotyczy to zatem dojazdów taksówką czy rowerem lub samochodem. Warunkiem jest też, aby wydatki były udokumentowane imiennymi biletami okresowymi.

REKLAMA




Co do zasady koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej wynoszą:

  • gdy podatnik pracuje w miejscowości, w której mieszka – 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1335 zł w przypadku jednego stosunku pracy i 2002 zł 05 gr przy uzyskiwaniu przychodu z więcej niż jednego stosunku pracy,
  • gdy podatnik pracuje w innej miejscowości niż mieszka i nie uzyskuje dodatku za rozłąkę – 139 zł 06 gr, a za rok podatkowy nie więcej niż 1668 zł 72 gr w przypadku jednego stosunku pracy i 2502 zł 56 gr przy uzyskiwaniu przychodu z więcej niż jednego stosunku pracy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Błędy w rozliczaniu PIT

Konieczny bilet imienny

Imiennym biletem okresowym mogą być typowe bilety miesięczne wystawiane przez przedsiębiorstwa komunikacyjne, np. ZTM, PKP, MZK, PKS itp. Kluczowe dla możliwości odliczenia imiennego biletu od podatku jest to, aby finansowany był w całości przez pracownika. Jeśli pracodawca ponosiłby część kosztów takiego biletu, np. w postaci dopłat, zostałyby one wliczone do przychodu pracownika i opodatkowane. Innymi słowy, uprawniającym do odliczenia ponad ustawowy limit jest dokument wystawiony imiennie na pracownika, uprawniający go korzystania z danego środka przez pewien okres czasu, który potwierdza ponoszenie przez niego kosztów dojazdu do pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacją miejską.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej odliczy pracownik dojeżdżający z daleka

Odliczenie w rocznym PIT kosztów biletów imiennych jest możliwe, jeśli są one wyższe od tych określonych w ustawie (111,25 zł i 139,06 zł miesięcznie). Biorąc pod uwagę aktualne ceny biletów miesięcznych komunikacji miejskiej można zauważyć, że dotyczyć to będzie jedynie pracowników dojeżdżających do pracy z terenów podmiejskich. Przykładowo, w Poznaniu taki pracownik będzie mógł w deklaracji rocznej odliczyć od przychodu 45,94 zł za każdy miesiąc (185 zł – 139,06 zł), natomiast w Warszawie 70, 94 zł (210 zł – 139,06 zł). W skali roku daje to odpowiednio 551,28 zł i 851,28 zł, co w przypadku dojazdów do pracy w Poznaniu oznacza oszczędność na podatku w kwocie ok. 99 zł, a przy dojazdach do stolicy - ok. 153 zł.

Koszty biletów komunikacji miejskiej w wybranych miastach

Rodzaj biletu

Warszawa

Wrocław

Poznań

Gdańsk

Bilet 30-dniowy imienny pierwsza strefa

110 zł

98 zł

107 zł

92 zł

Bilet 30-dniowy imienny pierwsza strefa i strefy podmiejskie

210 zł

-

185 zł

102 zł

Najwięcej zaoszczędzi pasażer pociągu

Najwięcej korzyści z odliczania biletu miesięcznego mają pracownicy dojeżdżający do pracy pociągami. W Gdańsku posiadacze imiennego 30-dniowego kolejowo-komunalnego biletu metropolitalnego mogą za 220 zł korzystać z przewozów SKM, Przewozów Regionalnych, ZTM w Gdańsku, ZKM w Gdyni i MZK w Wejherowie. W rozliczeniu rocznym od przychodu odliczą zatem 80,94 zł miesięcznie (220 zł – 139,06 zł), a w skali roku – 971,28 zł, co zmniejszy podatek o ok. 175 zł. Z kolei pracownik dojeżdżający do pracy Przewozami Regionalnymi w obrębie województwa mazowieckiego może odliczyć od przychodu 184,94 zł miesięcznie, przyjmując, że do pracy pokonuje pociągiem od 141 do 200 km – dla takiej odległości cena miesięcznego imiennego biletu  w drugiej klasie jest najwyższa i wynosi 324 zł (324 zł – 139,06 zł = 184,94 zł). W  skali roku odliczenie sięgnie prawie 2 220 zł, dzięki czemu podatek będzie niższy o prawie 400 zł.

W jaki sposób odliczyć ulgę na dzieci?

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA