REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można odliczyć VAT od usług gastronomicznych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
VAT a usługi gastronomiczne.
VAT a usługi gastronomiczne.

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę niewielki hotel na obrzeżach miasta. W hotelu organizuję imprezy okolicznościowe, wesela, konferencje itp. Oprócz wynajmu pokoi dla gości, organizuję również wyżywienie dla gości. Zwykle podaję posiłki zakupione od firm cateringowych. Jestem VAT-owcem i w związku z tym nie wiem czy naliczony na fakturach za nabywane przeze mnie usługi gastronomiczne VAT mogę odliczać?

Nie

REKLAMA

Od 1 stycznia 2008 r. rozszerzony został zakres podmiotów świadczących usługi turystyki, które powinny być objęte procedurą marży w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 grudnia 2008 r., hotel nie odliczy VAT z faktur za nabywane na potrzeby gości usługi gastronomiczne.

Na podstawie obowiązujących regulacji art. 119 ustawy o VAT szczególną procedurą opodatkowania VAT marży objęci są m.in. podatnicy świadczący usługi hotelarskie i nabywający usługi gastronomiczne od zewnętrznych podmiotów w celu zagwarantowania gościom hoteli posiłków. Podatnik nie ma wówczas prawa wyboru opodatkowania świadczonych przez siebie usług zgodnie z zasadami ogólnymi.

Zobacz: Jak rozliczyć delegację zleceniobiorcy?

REKLAMA

Przypominam, że usługi turystyki podlegają szczególnym zasadom opodatkowania VAT. Podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednak stosowanie opodatkowania marży uzależnione jest od łącznego spełnienia trzech warunków, o których mowa w art. 119 ust. 3 ustawy o VAT:
1. podatnik ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
2. podatnik działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
3. przy świadczeniu usługi podatnik nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzone od 1 stycznia 2008 r. zmiany spowodowały, iż w sytuacji kiedy podatnik spełnia wszystkie warunki wymienione w art. 119 ustawy o VAT, wtedy w odniesieniu do świadczonych przez niego usług turystyki jest zobowiązany stosować procedurę opodatkowania marży. Jednak polska ustawa o VAT nie wprowadza ograniczenia w zakresie podmiotów świadczących usługi turystyki, które powinny być objęte procedurą marży.

Ministerstwo Finansów stoi na stanowisku, że zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz orzecznictwa ETS specjalna procedura marży dotyczy wszystkich podmiotów gospodarczych świadczących usługi turystyki w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT jako kompleksowej usługi obejmującej w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Według MF nie ma podstaw do dokonania zmiany przepisów ustawy o VAT w ten sposób, aby procedurę opodatkowania marży odnosić jedynie do biur podróży i organizatorów wycieczek turystycznych (odpowiedź MF na interpelację poselską nr 6950, sygn. pisma PT2/ 0602/9/645/EPT/08/BMI9-2562).

Zobacz: Amortyzacja środków trwałych otrzymanych w spadku - porada

Efekt jest taki, że procedurą marży od 1 stycznia 2008 r. zostali objęci hotelarze nabywający usługi gastronomiczne od podmiotów zewnętrznych w celu zagwarantowania gościom hoteli posiłków.

REKLAMA

Z punktu widzenia hotelarza na prawo do odliczania VAT od nabywanych usług gastronomicznych istotne znaczenie może mieć wyrok ETS z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 (Magoora). Wynika z niego, iż państwo członkowskie nie może zmieniać po dniu przystąpienia do UE swego ustawodawstwa w sposób, który rozszerza zakres zastosowania ograniczeń w prawie odliczania podatku naliczonego w stosunku do sytuacji istniejącej przed wstąpieniem do UE. Podczas gdy przepis umożliwiający odliczanie VAT od usług gastronomicznych przez podmioty świadczące usługi turystyki wprowadzono już w 2002 roku, a regulacja ta nie była zmieniana, aż do dnia akcesji Polski do UE.

Przedsiębiorca w ramach usług hotelarskich nabywa od zewnętrznego podmiotu świadczącego usługi gastronomiczne np. szwedzki bufet śniadaniowy, posiłki obiadowe i posiłki podawane do pokojów. Usługi te w zależności od przedmiotu opodatkowane są stawką 7-proc. lub 22-proc. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedsiębiorca przy świadczeniu usług hotelarskich nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie usług gastronomicznych.


Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA