REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje na Białorusi – ulgi celne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irina Nowochatko
Trzeba pamiętać, że osobom zalegającym z opłatami ceł, odsetek, grzywien i kar finansowych nie jest udzielana zgoda na odroczenie lub rozłożenie na raty podatku VAT i akcyzy.
Trzeba pamiętać, że osobom zalegającym z opłatami ceł, odsetek, grzywien i kar finansowych nie jest udzielana zgoda na odroczenie lub rozłożenie na raty podatku VAT i akcyzy.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inwestorzy zagraniczni, którzy planują modernizację działających przedsiębiorstw lub budowę nowego zakładu produkcyjnego na Białorusi mogą skorzystać z ulg podatkowych i celnych przy wwozie niektórych środków trwałych.

Spółki zagraniczne działające na Białorusi mają prawo do skorzystania z ulgowych opłat celnych na wwożony sprzęt i urządzenia, które posłużą w celu modernizacji przedsiębiorstwa lub wyposażenia nowego zakładu produkcyjnego. Pod warunkiem jednak, że dana spółka znajdzie się w zatwierdzonym przez białoruską Radę Ministrów wykazie przedsiębiorstw o zaawansowanej technologii.

REKLAMA

Kredyt na pokrycie opłat celnych

W innych przypadkach biznesmen może otrzymać kredyt na pokrycie opłat celnych. Wydział Promocji Handlu i Inwestycji w Mińsku przy Ambasadzie RP (WPHI) podaje, że kredyt podatkowy na okres do sześciu miesięcy udzielany jest na podstawie decyzji Rady Ministrów po jej uzgodnieniu z prezydentem Białorusi. Jeżeli przedsiębiorcy będzie zależało na dłuższym okresie, to kredyt podatkowy zostanie udzielony na podstawie decyzji prezydenta kraju.

Zobacz: Problem z odliczeniem VAT z faktury za media - porada

Opłaty celne w ratach

REKLAMA

WPHI w Mińsku zaznacza, że przy wwozie na Białoruś urządzeń technologicznych i części zapasowych do nich można uzyskać rozłożenia na raty podatku VAT i akcyzy.
O odroczeniu lub rozłożeniu na raty opłaty z tytułu VAT decyduje naczelnik urzędu celnego, w którym dokonywana jest odprawa celna.

Podanie o odroczenie lub rozłożenie na raty opłat z tego tytułu składa się osobno na każdą partię towaru przewożonego przez białoruski obszar celny w ramach jednego kontraktu i na podstawie jednego dokumentu przewozowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba pamiętać, że osobom zalegającym z opłatami ceł, odsetek, grzywien i kar finansowych nie jest udzielana zgoda na odroczenie lub rozłożenie na raty podatku VAT i akcyzy.

Opłaty za raty

Za odroczenie lub rozłożenie na raty trzeba dokonać opłaty prolongacyjnej w wysokości stopy procentowej białoruskiego Banku Narodowego obowiązującej w dniu wpłaty należności z tytułu VAT i akcyzy. Odroczenie lub rozłożenie na raty może być zabezpieczone:

  • Gwarancją banku lub innej instytucji kredytowej posiadającej licencję Banku Narodowego na prowadzenie operacji walutowych i wpisanej do rejestru gwarantów wniesienia opłat celnych, prowadzonego przez białoruski Państwowy Komitet Celny.
  • Zastawem towarów i środków transportowych - w tym przypadku przedsiębiorca zawiera z urzędem celnym umowę o zastawie. W charakterze zabezpieczenia spłaty podatku VAT i akcyzy inwestor może wnieść na rachunek depozytowy urzędu celnego należną kwotę.

Zobacz: Co to jest ewidencja wyposażenia?

Opłatę prolongacyjną od płatności rozłożonej na raty ponosi płatnik VAT i akcyzy, opłacając ją w wysokości stopy procentowej Banku Narodowego obowiązującej w dniu spłaty części sumy podatku VAT i akcyzy.

Przedsiębiorca, który skorzystał z odroczenia lub rozłożenia na raty należności z tytułu VAT i akcyzy zobowiązany jest do opłacenia podatku VAT, akcyzy i odsetek najpóźniej w ostatnim dniu terminu, na który został udzielony kredyt. Odsetki mogą być spłacone zarówno w rublach białoruskich, jak i w innej walucie skupowanej przez Bank Narodowy Białorusi.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA