REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje na Białorusi – ulgi celne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irina Nowochatko
Trzeba pamiętać, że osobom zalegającym z opłatami ceł, odsetek, grzywien i kar finansowych nie jest udzielana zgoda na odroczenie lub rozłożenie na raty podatku VAT i akcyzy.
Trzeba pamiętać, że osobom zalegającym z opłatami ceł, odsetek, grzywien i kar finansowych nie jest udzielana zgoda na odroczenie lub rozłożenie na raty podatku VAT i akcyzy.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inwestorzy zagraniczni, którzy planują modernizację działających przedsiębiorstw lub budowę nowego zakładu produkcyjnego na Białorusi mogą skorzystać z ulg podatkowych i celnych przy wwozie niektórych środków trwałych.

Spółki zagraniczne działające na Białorusi mają prawo do skorzystania z ulgowych opłat celnych na wwożony sprzęt i urządzenia, które posłużą w celu modernizacji przedsiębiorstwa lub wyposażenia nowego zakładu produkcyjnego. Pod warunkiem jednak, że dana spółka znajdzie się w zatwierdzonym przez białoruską Radę Ministrów wykazie przedsiębiorstw o zaawansowanej technologii.

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt na pokrycie opłat celnych

W innych przypadkach biznesmen może otrzymać kredyt na pokrycie opłat celnych. Wydział Promocji Handlu i Inwestycji w Mińsku przy Ambasadzie RP (WPHI) podaje, że kredyt podatkowy na okres do sześciu miesięcy udzielany jest na podstawie decyzji Rady Ministrów po jej uzgodnieniu z prezydentem Białorusi. Jeżeli przedsiębiorcy będzie zależało na dłuższym okresie, to kredyt podatkowy zostanie udzielony na podstawie decyzji prezydenta kraju.

Zobacz: Problem z odliczeniem VAT z faktury za media - porada

Opłaty celne w ratach

WPHI w Mińsku zaznacza, że przy wwozie na Białoruś urządzeń technologicznych i części zapasowych do nich można uzyskać rozłożenia na raty podatku VAT i akcyzy.
O odroczeniu lub rozłożeniu na raty opłaty z tytułu VAT decyduje naczelnik urzędu celnego, w którym dokonywana jest odprawa celna.

REKLAMA

Podanie o odroczenie lub rozłożenie na raty opłat z tego tytułu składa się osobno na każdą partię towaru przewożonego przez białoruski obszar celny w ramach jednego kontraktu i na podstawie jednego dokumentu przewozowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba pamiętać, że osobom zalegającym z opłatami ceł, odsetek, grzywien i kar finansowych nie jest udzielana zgoda na odroczenie lub rozłożenie na raty podatku VAT i akcyzy.

Opłaty za raty

Za odroczenie lub rozłożenie na raty trzeba dokonać opłaty prolongacyjnej w wysokości stopy procentowej białoruskiego Banku Narodowego obowiązującej w dniu wpłaty należności z tytułu VAT i akcyzy. Odroczenie lub rozłożenie na raty może być zabezpieczone:

  • Gwarancją banku lub innej instytucji kredytowej posiadającej licencję Banku Narodowego na prowadzenie operacji walutowych i wpisanej do rejestru gwarantów wniesienia opłat celnych, prowadzonego przez białoruski Państwowy Komitet Celny.
  • Zastawem towarów i środków transportowych - w tym przypadku przedsiębiorca zawiera z urzędem celnym umowę o zastawie. W charakterze zabezpieczenia spłaty podatku VAT i akcyzy inwestor może wnieść na rachunek depozytowy urzędu celnego należną kwotę.

Zobacz: Co to jest ewidencja wyposażenia?

Opłatę prolongacyjną od płatności rozłożonej na raty ponosi płatnik VAT i akcyzy, opłacając ją w wysokości stopy procentowej Banku Narodowego obowiązującej w dniu spłaty części sumy podatku VAT i akcyzy.

Przedsiębiorca, który skorzystał z odroczenia lub rozłożenia na raty należności z tytułu VAT i akcyzy zobowiązany jest do opłacenia podatku VAT, akcyzy i odsetek najpóźniej w ostatnim dniu terminu, na który został udzielony kredyt. Odsetki mogą być spłacone zarówno w rublach białoruskich, jak i w innej walucie skupowanej przez Bank Narodowy Białorusi.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA