REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
pieniądze, finanse, monety Fot. Fotolia
pieniądze, finanse, monety Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dla przedsiębiorcy, który zaciągnął kredyt, kosztem podatkowym mogą być jedynie odsetki, a nie cała rata. Ekspert wyjaśnia kiedy odsetki będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Przedsiębiorca, który chce zaciągnąć kredyt lub pożyczkę powinien zwrócić uwagę nie tylko na same warunki produktu (oprocentowanie, prowizja, zabezpieczenie, minimalny okres prowadzenia działalności, sposób obliczania zdolności kredytowej, itp.), ale też na to, jakie rodzi on skutki podatkowe. One mogą bowiem przesądzić o atrakcyjności danej oferty, a w skrajnym przypadku spowodować nawet, że tańszy kredyt będzie efektywnie droższy, a droższy będzie efektywnie tańszy. Informacje te są bardzo istotne zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców, którzy planują zaciągnąć w banku pierwsze zobowiązanie w ramach prowadzonej firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Odsetki, ale zapłacone

W przypadku kredytów obrotowych, generalną zasadą jest to, że do kosztów podatkowych nie można zaliczyć całej raty, a jedynie jej część odsetkową. Na tym nie koniec. Do kosztów podatkowych można zaliczyć tylko odsetki zapłacone. Takie stanowisko przedstawił m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 9 listopada 2011 roku (sygn. II FSK 867/10). Uznał w nim, że odsetki mogą stanowić koszt uzyskania przychodów dopiero w momencie ich zapłacenia, a nie kapitalizacji.

Polecamy: Próbki handlowe i prezenty firma przekaże bez VAT

Raty równe i malejące

Przedsiębiorca może spłacać kredyt w systemie rat równych lub malejących (oprócz tego są też różnego typu kredyty odnawialne). W przypadku raty równej, w początkowym okresie spłaty, część odsetkowa i kapitałowa są do siebie zbliżone, ale z czasem zwiększa się część kapitałowa, a maleje odsetkowa. Z kolei w przypadku raty malejącej, część kapitałowa jest stała, a część odsetkowa maleje. Cała rata w przypadku systemu rat malejących jest w początkowym okresie wyższa niż w przypadku systemu rat równych. W miarę spłaty kredytu sytuacja ta zmienia się jednak. Ważne jest również to, że suma odsetek do zapłacenia jest niższa w systemie rat malejących niż równych.

REKLAMA

Przykładowo, jeśli przedsiębiorca zaciągnie kredyt obrotowy na kwotę 50 tys. zł na pięć lat (oprocentowanie 14%), jego rata w systemie malejącym wyniesie na początku 1417 zł, a w systemie równym 1163 zł. W obu przypadkach część odsetkowa raty będzie taka sama i wyniesie 583 zł. Zatem większym obciążeniem dla budżetu firmy będą raty malejące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyt na 50 tys. zł (zaciągany na 5 lat, oproc. 14%) – symulacja raty

Rata miesięczna

Część kapitałowa raty

Część odsetkowa raty

Kwota obniżająca podatek dzięki zaliczeniu odsetek w koszty firmy*

Rata równa

1163,41 zł

580,08 zł

583,33 zł

110,8 zł

Rata malejąca

1416,67 zł

833,33 zł

583,33 zł

110,8 zł

* przy założeniu, że przedsiębiorca opodatkowany jest 19-proc. stawką liniową; w wyliczeniach wzięto pod uwagę pierwszą ratę miesięczną

Suma odsetek w całym okresie spłaty w systemie rat malejących wyniesie 17 792 zł, czyli efektywny koszt odsetek będzie równy 14 411 zł (przy założeniu, że przedsiębiorca jest opodatkowany 19-proc. podatkiem liniowym). Z kolei w systemie rat równych łączna suma odsetek to 19 805 zł (efektywnie 16 042 zł).

Do kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorca korzystający z kredytu obrotowego może też zaliczyć prowizje i inne opłaty (np. ubezpieczenia). Dotyczy to zarówno opłat poniesionych przy zaciąganiu kredytu, jak i takich, które są doliczane do kwoty kredytu.

Polecamy: Odsetki od kredytu na wypłatę dywidendy - czy można zaliczyć do kosztów?

Kredyt inwestycyjny bardziej skomplikowany

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku kredytu inwestycyjnego (np. na zakup nieruchomości – siedziby firmy czy maszyny do produkcji). Taki kredyt nie generuje kosztów podatkowych z tytułu odsetek i prowizji dopóki inwestycja nie jest oddana do użytkowania. Co ważne, odsetki zapłacone do tego momentu zwiększają wartość środka trwałego i tym samym będą zaliczane do kosztów stopniowo - przez odpisy amortyzacyjne. Natomiast odsetki, które zostaną zapłacone po oddaniu inwestycji do użytkowania, będą zaliczane już do kosztów uzyskania przychodów, zatem będą rozliczane w momencie ich poniesienia. Jeśli przedsiębiorcy zależy więc na podwyższeniu kosztów dla celów podatkowych, może negocjować z bankiem takie zapisy umowy, żeby większość kosztów odsetkowych przypadła na okres po zakończeniu inwestycji. Analogicznie wygląda sytuacja z prowizjami i innymi opłatami związanymi z kredytem – do czasu oddania inwestycji do użytkowania nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu, ale podwyższają wartość środka trwałego.

Odsetki od kredytu spłacaj wtedy, gdy masz wysokie przychody

Na tym nie koniec. Harmonogram spłaty kredytu przedsiębiorca powinien odnieść do sytuacji swojej firmy. Przede wszystkim opłacalne jest skumulowanie płatności odsetek w okresach, w których firma osiąga wysokie przychody. Wtedy odsetki stanowiące koszty uzyskania przychodów zmniejszą dochód do opodatkowania i tym samym podatek. Okresy o niskich przychodach powinny być wolne od kosztów, aby firma nie popadła w straty. Te można co prawda rozliczyć podatkowo, jednak są w tym zakresie pewne ograniczenia. Po pierwsze w kolejnych latach firma musi uzyskać przychód by móc rozliczyć stratę z lat ubiegłych (ma na to 5 lat gdyż jest to maksymalny okres na rozliczenie straty). Jednocześnie wysokość odpisu w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty straty. Inny ciekawy wariant, choć dopiero wchodzący na rynek, to konstrukcja kredytu w której rata składa się tylko z odsetek.  

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA