REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsetki od kredytu firmowego to koszt podatkowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pieniądze, finanse, monety Fot. Fotolia
pieniądze, finanse, monety Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dla przedsiębiorcy, który zaciągnął kredyt, kosztem podatkowym mogą być jedynie odsetki, a nie cała rata. Ekspert wyjaśnia kiedy odsetki będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Przedsiębiorca, który chce zaciągnąć kredyt lub pożyczkę powinien zwrócić uwagę nie tylko na same warunki produktu (oprocentowanie, prowizja, zabezpieczenie, minimalny okres prowadzenia działalności, sposób obliczania zdolności kredytowej, itp.), ale też na to, jakie rodzi on skutki podatkowe. One mogą bowiem przesądzić o atrakcyjności danej oferty, a w skrajnym przypadku spowodować nawet, że tańszy kredyt będzie efektywnie droższy, a droższy będzie efektywnie tańszy. Informacje te są bardzo istotne zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców, którzy planują zaciągnąć w banku pierwsze zobowiązanie w ramach prowadzonej firmy.

REKLAMA

Odsetki, ale zapłacone

W przypadku kredytów obrotowych, generalną zasadą jest to, że do kosztów podatkowych nie można zaliczyć całej raty, a jedynie jej część odsetkową. Na tym nie koniec. Do kosztów podatkowych można zaliczyć tylko odsetki zapłacone. Takie stanowisko przedstawił m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 9 listopada 2011 roku (sygn. II FSK 867/10). Uznał w nim, że odsetki mogą stanowić koszt uzyskania przychodów dopiero w momencie ich zapłacenia, a nie kapitalizacji.

Polecamy: Próbki handlowe i prezenty firma przekaże bez VAT

Raty równe i malejące

REKLAMA

Przedsiębiorca może spłacać kredyt w systemie rat równych lub malejących (oprócz tego są też różnego typu kredyty odnawialne). W przypadku raty równej, w początkowym okresie spłaty, część odsetkowa i kapitałowa są do siebie zbliżone, ale z czasem zwiększa się część kapitałowa, a maleje odsetkowa. Z kolei w przypadku raty malejącej, część kapitałowa jest stała, a część odsetkowa maleje. Cała rata w przypadku systemu rat malejących jest w początkowym okresie wyższa niż w przypadku systemu rat równych. W miarę spłaty kredytu sytuacja ta zmienia się jednak. Ważne jest również to, że suma odsetek do zapłacenia jest niższa w systemie rat malejących niż równych.

Przykładowo, jeśli przedsiębiorca zaciągnie kredyt obrotowy na kwotę 50 tys. zł na pięć lat (oprocentowanie 14%), jego rata w systemie malejącym wyniesie na początku 1417 zł, a w systemie równym 1163 zł. W obu przypadkach część odsetkowa raty będzie taka sama i wyniesie 583 zł. Zatem większym obciążeniem dla budżetu firmy będą raty malejące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyt na 50 tys. zł (zaciągany na 5 lat, oproc. 14%) – symulacja raty

Rata miesięczna

Część kapitałowa raty

Część odsetkowa raty

Kwota obniżająca podatek dzięki zaliczeniu odsetek w koszty firmy*

Rata równa

1163,41 zł

580,08 zł

583,33 zł

110,8 zł

Rata malejąca

1416,67 zł

833,33 zł

583,33 zł

110,8 zł

* przy założeniu, że przedsiębiorca opodatkowany jest 19-proc. stawką liniową; w wyliczeniach wzięto pod uwagę pierwszą ratę miesięczną

REKLAMA

Suma odsetek w całym okresie spłaty w systemie rat malejących wyniesie 17 792 zł, czyli efektywny koszt odsetek będzie równy 14 411 zł (przy założeniu, że przedsiębiorca jest opodatkowany 19-proc. podatkiem liniowym). Z kolei w systemie rat równych łączna suma odsetek to 19 805 zł (efektywnie 16 042 zł).

Do kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorca korzystający z kredytu obrotowego może też zaliczyć prowizje i inne opłaty (np. ubezpieczenia). Dotyczy to zarówno opłat poniesionych przy zaciąganiu kredytu, jak i takich, które są doliczane do kwoty kredytu.

Polecamy: Odsetki od kredytu na wypłatę dywidendy - czy można zaliczyć do kosztów?

Kredyt inwestycyjny bardziej skomplikowany

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku kredytu inwestycyjnego (np. na zakup nieruchomości – siedziby firmy czy maszyny do produkcji). Taki kredyt nie generuje kosztów podatkowych z tytułu odsetek i prowizji dopóki inwestycja nie jest oddana do użytkowania. Co ważne, odsetki zapłacone do tego momentu zwiększają wartość środka trwałego i tym samym będą zaliczane do kosztów stopniowo - przez odpisy amortyzacyjne. Natomiast odsetki, które zostaną zapłacone po oddaniu inwestycji do użytkowania, będą zaliczane już do kosztów uzyskania przychodów, zatem będą rozliczane w momencie ich poniesienia. Jeśli przedsiębiorcy zależy więc na podwyższeniu kosztów dla celów podatkowych, może negocjować z bankiem takie zapisy umowy, żeby większość kosztów odsetkowych przypadła na okres po zakończeniu inwestycji. Analogicznie wygląda sytuacja z prowizjami i innymi opłatami związanymi z kredytem – do czasu oddania inwestycji do użytkowania nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu, ale podwyższają wartość środka trwałego.

Odsetki od kredytu spłacaj wtedy, gdy masz wysokie przychody

Na tym nie koniec. Harmonogram spłaty kredytu przedsiębiorca powinien odnieść do sytuacji swojej firmy. Przede wszystkim opłacalne jest skumulowanie płatności odsetek w okresach, w których firma osiąga wysokie przychody. Wtedy odsetki stanowiące koszty uzyskania przychodów zmniejszą dochód do opodatkowania i tym samym podatek. Okresy o niskich przychodach powinny być wolne od kosztów, aby firma nie popadła w straty. Te można co prawda rozliczyć podatkowo, jednak są w tym zakresie pewne ograniczenia. Po pierwsze w kolejnych latach firma musi uzyskać przychód by móc rozliczyć stratę z lat ubiegłych (ma na to 5 lat gdyż jest to maksymalny okres na rozliczenie straty). Jednocześnie wysokość odpisu w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty straty. Inny ciekawy wariant, choć dopiero wchodzący na rynek, to konstrukcja kredytu w której rata składa się tylko z odsetek.  

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA