REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć zeznanie podatkowe w terminie

Subskrybuj nas na Youtube
Pieniądze
Pieniądze
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chcesz złożyć zeznanie podatkowe w terminie, ale nie możesz dotrzeć do urzędu skarbowego? Dowiedz się jakie są sposoby na zachowanie terminu na złożenie dokumentów do organu podatkowego.

Dochowanie terminu podatkowego jest niezwykle istotne ze względu na to, że niewywiązanie się z tego obowiązku bardzo często skutkuje negatywnymi konsekwencjami. Warto w tym miejscu podkreślić, że naliczenie odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej to wierzchołek góry lodowej. 

REKLAMA

REKLAMA

Wielu podatników zastanawia się, co zrobić w przypadku, gdy ze względu na różne okoliczności, nie mogą osobiście dostarczyć stosownych dokumentów do urzędu skarbowego. Czy w razie ewentualnego przesłania dokumentacji do organu podatkowego można uznać, że termin został dotrzymany?

Termin uważa się za zachowany, pomimo iż faktycznie dokumenty nie zostały dostarczone na czas

Zgodnie z przepisami prawa podatkowego, aby termin przewidziany na wypełnienie ciążącego na podatnikach obowiązku podatkowego został zachowany, dokumenty związane z rozliczeniem podatkowym muszą z zasady zostać dostarczone do organu podatkowego. Wydaje się to oczywiste, w przypadku, gdy podatnik osobiście składa w urzędzie skarbowym na przykład zeznanie podatkowe. Warto jednakże pamiętać o tym, że Ordynacja podatkowa przewiduje sytuacje, w których pomimo faktycznego nie złożenia niezbędnej dokumentacji w przewidzianym na to terminie, uznaje się, że został on zachowany. Ponadto należy podkreślić, że zasady te stosuje się zarówno do terminów materialnych jak i terminów procesowych.

REKLAMA

Polecamy: Zwolnienie z VAT 2012

Dalszy ciąg materiału pod wideo

E-dokumenty

Obecnie w dobie komputeryzacji, elektroniczne rozliczenie podatkowe za pośrednictwem Internetu nie stanowi już rzadkości. Coraz więcej podatników decyduje się na tę formę, ze względu na jej liczne zalety. Przede wszystkim jest to duża oszczędność czasu niezbędnego na dostarczenie stosownej dokumentacji fiskusowi. 

Można zatem uznać, że pomimo, iż podatnik faktycznie nie składa dokumentów w papierowej postaci, przewidziany na to termin uważa się za zachowany, pod warunkiem, że formularz elektroniczny zostanie wysłany w dniu, w którym upływa termin. Potrzebne jest jednak urzędowe potwierdzenie odbioru.

Wysyłka pocztą

Drugim, do niedawna najpopularniejszym sposobem pozwalającym na złożenie dokumentacji podatkowej, bez konieczności udania się do organu podatkowego, jest przesyłka pocztowa.  Należy w tym miejscu podkreślić, że przesłanie dokumentu za pośrednictwem Poczty Polskiej daje gwarancję zachowania terminu podatkowego, pod warunkiem, że przesyłka została nadana przed jego upływem. Podatnik powinien pamiętać, że wiążącą datą w tym przypadku jest data stempla pocztowego, która w myśl prawa jest równoznaczna ze złożeniem nadanego pisma. Nie trzeba już się martwić o to, kiedy przesyłka trafi do adresata.

Polecamy: Karta podatkowa jedynie na wniosek

Konsulat

Podatnicy przebywający za granicą kraju mogą złożyć wymagane dokumenty w polskim urzędzie konsularnym. Należy jednak podkreślić, że w tym przypadku należy tego dokonać przestrzegając przewidzianego terminu. 

Marynarze i żołnierze

Niekiedy zdarza się, że ze względu na ciążące obowiązki zawodowe, nie można dostarczyć stosownych dokumentów do organu podatkowego w wymaganym terminie. Nie chodzi tu tylko o fizyczne złożenie na przykład zeznania podatkowego, ale także zastosowanie wymienionych wyżej form alternatywnych. W sytuacji tej znajdują się najczęściej marynarze i żołnierze. W takim przypadku przepisy Ordynacji podatkowej pozwalają im na przekazanie stosownej dokumentacji w dowództwie jednostki wojskowej lub kapitanowi statku.

Polecamy: Forma opodatkowania - jaka najpopularniejsza?

Więźniowie i osoby, na które został nałożony areszt

W podobnej sytuacji znajdują się osoby pozbawione wolności lub aresztowane,  w których przypadku ustawodawca przewidział analogiczne rozwiązanie. Dopuszczalnym jest bowiem złożenie wymaganych dokumentów w administracji zakładu karnego, jak również aresztu śledczego.

Elżbieta Węcławik, Tax Care

Małgorzata Jawińska, księgowa Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA