REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami a zwolnienie od VAT

Vat a pośrednictwo nieruchomości
Vat a pośrednictwo nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami nie zostały wymienione w prze­pisach określających wyłączenia ze zwolnienia od VAT. W przeszłości jednak w przy­padku gdy wynagrodzenie podatnika było określane w formie prowizji, kwotę tego wynagrodzenia mnożyło się razy 30.

Usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami nie zostały wymienione w prze­pisach określających wyłączenia ze zwolnienia od VAT. W przeszłości jednak w przy­padku gdy wynagrodzenie podatnika było określane w formie prowizji, kwotę tego wynagrodzenia mnożyło się razy 30. To oznaczało, że gdy obowiązywała kwota limitu 50.000 zł wystarczało że wynagrodzenie prowizyjne przekroczyło 1.666,67 i już kwota limitu została przekroczona.

REKLAMA

1.666,67 zł x 30 = 50.000,10 zł

Natomiast po uchyleniu art. 113 ust. 1 pkt 8 nie obowiązuje już 30-krotność uzyskanej prowizji.

To oznacza, że kwotę wynagrodzenia (prowizji) nie trzeba już mnożyć razy 30. Dodatkowo została też dwukrotnie podniesiona kwota limitu zwolnienia podmiotowego. Najpierw od 2010 r. do 100.000 zł, a następnie od 2011 r. do 150.000 zł.

Polecamy: VAT-7, VAT-7K i VAT-7D – kiedy jaka deklaracja?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na temat powyższego zagadnienia również można przywołać interpretacje:

REKLAMA

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w trakcie roku podatkowego 2010 rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, zarządzania nieruchomościami wykonywanymi na zlecenie oraz wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionym. Nie świadczy Pan usług w zakresie doradztwa. Z uwagi na niską wartość osiąganych obrotów korzysta Pan ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Odnosząc przedstawione okoliczności sprawy do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, przy założeniu, że nie wykonuje Pan czynności wyłączonych ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 13, iż rozpoczynając prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie 2010 r. mógł Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r., o ile wcześniej wartość sprzedaży nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności kwoty w wysokości 100.000 zł (zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o podatki od towarów i usług).

W przypadku, gdy w 2010 r. osiągnięta przez Pana łączna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej przekroczyła 100.000 zł i nie przekroczyła 150.000 zł, może Pan skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2011 r. (zgodnie z wyżej cytowanym art. 2 ust. 5 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług).

Polecamy: Zakup samochodu a odliczenie VAT w 2012

Należy również stwierdzić, iż zgodnie z zapisem art. 113 ust. 1 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. może Pan nadal korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług do momentu przekroczenia w 2011 r. kwoty obrotu z tytułu sprzedaży opodatkowanej w wysokości 150.000 zł (art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług).

Interpretacja indywidualna  Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 2 luty  2011 r. sygnatura ITPP1/443-1085/10/AJ

Artykuł jest fragmentem publikacji VAT. Poradnik dla księgowych autorstwa Janusza Piotrowskiego. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA