REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ulga mieszkaniowa dla przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga mieszkaniowa dla przedsiębiorcy
Ulga mieszkaniowa dla przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Przy zbyciu mieszkania nie ma znaczenia czy było wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, czy do celów mieszkalnych. Ekspert wyjaśnia jak przedsiębiorca może skorzystać z ulgi mieszkaniowej.

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o PIT źródłem przychodów jest również odpłatne zbycie wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolne: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż mieszkania nie jest przychodem z działalności gospodarczej

Sprzedaż wymienionych wyżej składników majątku nie zalicza się jednak do przychodów z działalności gospodarczej. Tak więc przy zbywaniu mieszkania nie ma znaczenia fakt, czy było one wykorzystywane dla celów mieszkalnych, czy dla prowadzonej działalności gospodarczej. U właściciela zawsze powstaje przychód, który nie jest przychodem z działalności gospodarczej, lecz stanowi przychód ze sprzedaży nieruchomości. Podkreślić należy również, że przy sprzedaży nie w pełni zamortyzowanego mieszkania, niezamortyzowana część jego wartości początkowej nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu dla przedsiębiorstwa.

Dzieje się tak z tego powodu, że uzyskane ze sprzedaży wpływy nie będą stanowiły przychodów przedsiębiorstwa lecz prywatny przychód przedsiębiorcy. Tak więc osoba decydująca się na sprzedaż mieszkania, musi się liczyć z faktem, że od konieczności zapłaty podatku mogą zwolnić ją jedynie przewidziane ustawowo ulgi. Nie ma przy tym znaczenia, czy sprzedający jest przedsiębiorcą czy osobą nieprowadzącą działalności.

Polecamy: VAT dla przedsiębiorcy - krok po kroku

REKLAMA

Przedsiębiorca może skorzystać z ulg

Ulgi, jakie może wykorzystać podmiot zbywający nieruchomość zależą od roku, w którym nieruchomość ta została nabyta. Jedynym zwolnieniem obowiązującym cały czas jest brak opodatkowania sprzedaży mieszkań po upływie 5 lat od końca roku ich nabycia. Również stawki podatku, które mają zastosowanie w przypadku sprzedaży nieruchomości są uzależnione od daty ich nabycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mieszkania nabyte przed 31 grudnia 2006 r.

Podstawę sprzedaży nieruchomości nabytych przed końcem 2006 roku stanowi przychód, a stawka podatku wynosi 10%. Podatnikowi przysługuje ulga na cele mieszkaniowe. Polega ona na zwolnieniu z podatku tej części uzyskanego przychodu, która w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży mieszkania została wydatkowana na cele mieszkaniowe (np. zakup innego mieszkania, budowa domu itp.).

Mieszkania nabyte w latach 2007-2008

Podstawę opodatkowania stanowi dochód uzyskany ze sprzedaży, a stawka podatku wynosi 19 %. Podatnikom przysługuje ulga meldunkowa. Oznacza to, że jeżeli podatnik nabył w tych latach mieszkanie i był w nim zameldowany przez okres minimum 12 miesięcy, będzie mógł skorzystać z ulgi. Nie ma przy tym znaczenia, czy był on zameldowany w mieszkaniu przed jego zakupem czy po. Ważny jest okres 12 miesięcy.

Mieszkania nabyte po 1 stycznia 2009 r.

Podstawę opodatkowania przy sprzedaży mieszkań nabytych po 1 stycznia 2009 roku stanowi dochód. Stawka podatku wynosi 19%, a podatnicy mogą skorzystać podobnie jak przed 2007 rokiem z ulgi na cele mieszkaniowe.

Polecamy: Przepisy podatkowe dla małych firm - czarna magia

Adam Bujalski, księgowy Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA