REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ulga mieszkaniowa dla przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga mieszkaniowa dla przedsiębiorcy
Ulga mieszkaniowa dla przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Przy zbyciu mieszkania nie ma znaczenia czy było wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, czy do celów mieszkalnych. Ekspert wyjaśnia jak przedsiębiorca może skorzystać z ulgi mieszkaniowej.

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o PIT źródłem przychodów jest również odpłatne zbycie wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolne: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

REKLAMA

Sprzedaż mieszkania nie jest przychodem z działalności gospodarczej

REKLAMA

Sprzedaż wymienionych wyżej składników majątku nie zalicza się jednak do przychodów z działalności gospodarczej. Tak więc przy zbywaniu mieszkania nie ma znaczenia fakt, czy było one wykorzystywane dla celów mieszkalnych, czy dla prowadzonej działalności gospodarczej. U właściciela zawsze powstaje przychód, który nie jest przychodem z działalności gospodarczej, lecz stanowi przychód ze sprzedaży nieruchomości. Podkreślić należy również, że przy sprzedaży nie w pełni zamortyzowanego mieszkania, niezamortyzowana część jego wartości początkowej nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu dla przedsiębiorstwa.

Dzieje się tak z tego powodu, że uzyskane ze sprzedaży wpływy nie będą stanowiły przychodów przedsiębiorstwa lecz prywatny przychód przedsiębiorcy. Tak więc osoba decydująca się na sprzedaż mieszkania, musi się liczyć z faktem, że od konieczności zapłaty podatku mogą zwolnić ją jedynie przewidziane ustawowo ulgi. Nie ma przy tym znaczenia, czy sprzedający jest przedsiębiorcą czy osobą nieprowadzącą działalności.

Polecamy: VAT dla przedsiębiorcy - krok po kroku

Przedsiębiorca może skorzystać z ulg

Ulgi, jakie może wykorzystać podmiot zbywający nieruchomość zależą od roku, w którym nieruchomość ta została nabyta. Jedynym zwolnieniem obowiązującym cały czas jest brak opodatkowania sprzedaży mieszkań po upływie 5 lat od końca roku ich nabycia. Również stawki podatku, które mają zastosowanie w przypadku sprzedaży nieruchomości są uzależnione od daty ich nabycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mieszkania nabyte przed 31 grudnia 2006 r.

Podstawę sprzedaży nieruchomości nabytych przed końcem 2006 roku stanowi przychód, a stawka podatku wynosi 10%. Podatnikowi przysługuje ulga na cele mieszkaniowe. Polega ona na zwolnieniu z podatku tej części uzyskanego przychodu, która w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży mieszkania została wydatkowana na cele mieszkaniowe (np. zakup innego mieszkania, budowa domu itp.).

Mieszkania nabyte w latach 2007-2008

Podstawę opodatkowania stanowi dochód uzyskany ze sprzedaży, a stawka podatku wynosi 19 %. Podatnikom przysługuje ulga meldunkowa. Oznacza to, że jeżeli podatnik nabył w tych latach mieszkanie i był w nim zameldowany przez okres minimum 12 miesięcy, będzie mógł skorzystać z ulgi. Nie ma przy tym znaczenia, czy był on zameldowany w mieszkaniu przed jego zakupem czy po. Ważny jest okres 12 miesięcy.

Mieszkania nabyte po 1 stycznia 2009 r.

Podstawę opodatkowania przy sprzedaży mieszkań nabytych po 1 stycznia 2009 roku stanowi dochód. Stawka podatku wynosi 19%, a podatnicy mogą skorzystać podobnie jak przed 2007 rokiem z ulgi na cele mieszkaniowe.

Polecamy: Przepisy podatkowe dla małych firm - czarna magia

Adam Bujalski, księgowy Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA