REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

VAT w firmie transportowej - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi
Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, a jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Od tej ogólnej zasady ustawodawca przewidział wiele wyjątków. Taki wyjątek został określony m.in. dla usług transportowych i spedycyjnych.

Dla usług transportowych i spedycyjnych określono, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a) i b) ustawy o VAT). Fakturę dokumentującą powyższą usługę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego (§ 15 ust. 1-2 rozporządzenia M.F. z dnia 25 maja 2005 r. m.in. w sprawie faktur).

REKLAMA

REKLAMA

Norma wyrażona w ww. przepisie ma charakter szczególny w stosunku do normy ogólnej wynikającej z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy. Mając na uwadze, iż obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z mocy prawa, należy stwierdzić, iż określenie przez ustawodawcę w ust. 13 pkt 2 lit a) ww. artykułu szczególnego momentu powstania obowiązku w przypadku przedmiotowych usług powoduje, że to właśnie ten przepis, a nie wola podatnika, decyduje o momencie powstania obowiązku podatkowego. Żaden z ww. przepisów nie zawiera uprawnienia do dowolnego, naprzemiennego ich stosowania w zakresie ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego. Zatem ust. 13 pkt 2 lit. a) art. 19
ustawy, będąc przepisem szczególnym w stosunku do ust. 1 i 4 ww. artykułu, jest przepisem bezwzględnie obowiązującym. Taki pogląd wyraził m.in. naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 4 grudnia 2006 r. nr 1471/NTR1/443-341b/06/LS.

Usługę transportową wykonałem 2 sierpnia otrzymałem zapłatę 1 października. Kiedy powstał obowiązek podatkowy? W jakim terminie należało wystawić fakturę VAT?

Fakturę dokumentującą powyższą transakcję należało wystawić w terminie między 2 sierpnia a 1 września 2010 r. (w ciągu 30 dni od wykonania usługi). Bez względu jednak na datę wystawienia faktury, obowiązek podatkowy od wykonanej usługi transportowej powstał 1 września br. (30 dnia od wykonania usługi), ponieważ podatnik do tego dnia nie otrzymał zapłaty za tę usługę.

REKLAMA

Wykonałem usługę transportową 10 września. Zapłatę za powyższą usługę otrzymałem 17 września 2011 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy? Kiedy należało wystawić fakturę VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak skorygować błędną stawkę VAT na fakturze? - porada

W przypadku otrzymania zapłaty w terminie wcześniejszym niż 30 dnia od wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania tej zapłaty (w tym przypadku 17 września). Jest to również ostatni dzień na wystawienie faktury dokumentującej wykonaną usługę.
Z powyższych przykładów widać, że decydujące znaczenie dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego ma dzień wykonania usługi i data otrzymania zapłaty. Tu mogą pojawiać się wątpliwości - czy dniem wykonania usługi jest dzień załadunku, czy rozładunku towaru. Kiedy należy uznać, że usługa transportowa została wykonana?

Na ten temat wypowiedział się naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach w postanowieniu z 29 marca 2007 r., nr USIII/VAT/443/2/3/2007:
„(...) Decydujące znaczenie dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w usłudze transportu ma ustalenie dnia wykonania tej usługi. Z uwagi na różnorodność usług, podanie jednej definicji nie jest możliwe. Moment ten zależeć będzie przede wszystkim od rodzaju usługi, jej charakteru, specyficznych warunków wykonania czy wreszcie warunków umowy. W ocenie tutejszego Organu moment wykonania usługi transportowej i spedycyjnej jest związany przede wszystkim z pojawieniem się skutków świadczenia. Jak podkreślił NSA w wyroku z dnia 12 września 2000 r. (sygn. akt ISA/Ka 680/99) podstawowym kryterium pozwalającym na stwierdzenie, że usługa została wykonana, jest wykonanie
czynności świadczonych w ramach danego typu usługi. Za dzień ten można przyjąć więc dostarczenie (zdanie) transportowanych ładunków na miejsce przeznaczenia odbiorcy (...)".

Załadunek towaru miał miejsce 30 września. Towar dotarł do miejsca przeznaczenia 2 października i tego dnia nastąpił jego rozładunek. Kiedy powstał obowiązek podatkowy?

Usługa transportowa została wykonana 2 października 2010 r. (tj. w dniu rozładunku towaru). Obowiązek podatkowy powstał zatem 1 listopada (tj. 30 dnia od dnia wykonania usługi), pod warunkiem że kontrahent do tego dnia nie uregulował zobowiązania, jeżeli dostawca otrzymał zapłatę przed dniem 1 listopada, obowiązek podatkowy powstał w dniu otrzymania tej zapłaty.

Usługi transportowe transgraniczne - świadczone pomiędzy podatnikami z różnych krajów

Od 1 stycznia 2010 r. podstawowym zagadnieniem dla prawidłowego ustalenia zasad opodatkowania usług transportu świadczonych w relacjach
międzynarodowych tzw. transgranicznych jest kwestia ustalenia miejsca świadczenia tych usług.

Określenie miejsca świadczenia usług transportowych uzależnione jest od:

1) podmiotu na rzecz którego usługa jest świadczona tzn. czy jest to podatnik, czy osoba niebędąca podatnikiem;
2) rodzaj transportu.

Polecamy: serwis Leasing

Autor: Wiesław Dyszy. Artykuł jest fragmentem książki Transport - opodatkowanie transportu i usług spedycyjnych. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA