REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić kontrahenta w US?

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Czy wiesz, że będąc podatnikiem podatku VAT masz możliwość sprawdzić swoich kontrahentów pod kątem wiarygodności?
Czy wiesz, że będąc podatnikiem podatku VAT masz możliwość sprawdzić swoich kontrahentów pod kątem wiarygodności?

REKLAMA

REKLAMA

Czy wiesz, że będąc podatnikiem podatku VAT masz możliwość sprawdzić swoich kontrahentów pod kątem wiarygodności? To prostsze niż mogłoby się wydawać.

Naczelnik Urzędu Skarbowego na wniosek osoby zainteresowanej ma obowiązek poinformować czy podatnik, o którego pytamy jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny bądź zwolniony. Z zapytaniem może może wystąpić tak podatnik, jak i inna osoba posiadająca interes prawny w uzyskaniu informacji. Podstawą prawną prawa do informacji jest art. 96 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
Powoływany przepis brzmi „Na wniosek zainteresowanego naczelnik urzędu skarbowego jest obowiązany potwierdzić, czy podatnik jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony. Zainteresowanym może być zarówno sam podatnik, jak i osoba trzecia mająca interes prawny w złożeniu wniosku.”

REKLAMA

Przeczytaj koniecznie VAT 2011 - najważniejsze zmiany

Jan K. może wystąpić z wnioskiem do Naczelnika, w którym poda przyczyny dla których chciałby uzyskać informację na temat podatnika, Józefa N., gdyż planuje z nim zawrzeć umowę na znaczą kwotę.

REKLAMA

Niestety, możliwość wystąpienia z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego jest w praktyce bardzo rzadko wykorzystywana. Pamiętać jednak należy, że jeżeli odliczymy podatek VAT z faktury, która została wystawiona przez nieistniejący podmiot gospodarczy, to ponosimy w związku z tym ryzyko nieskorzystania z prawa do informacji przysługującego nam na podstawie art. 96 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko takie zostało potwierdzone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, w którym stwierdzono, że mając na uwadze kwotę transakcji oraz okoliczności zawierania umów można oczekiwać, że wykorzystana zostanie możliwość, którą daje art. 96 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Dzięki temu można się zorientować czy czynności podejmowane przez kontrahenta w przeszłości nie powodowały nadużyć w podatku od towarów i usług (VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Ulgi

Jako że przepisy ustawy nie obligują podatnika do korzystania z możliwości jaką daje art. 96 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, to nie można wymagać od podatnika skorzystania z prawa do informacji, ale nieskorzystanie to oznacza, że podatnik podejmuje działania na własne ryzyko. Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że po to jest ta instytucja, aby chronić podatników przed nieuczciwymi i nierzetelnymi kontrahentami.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA