REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są podstawowe prawa konsumenta w Czechach

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Pradze
Jakie są podstawowe prawa konsumenta w Czechach
Jakie są podstawowe prawa konsumenta w Czechach

REKLAMA

REKLAMA

Od 7 dni do nawet roku – tyle czasu może mieć czeski konsument na odstąpienie od umowy. Planujesz otworzyć biznes w Czechach? Zobacz jakie prawa będą mieli Twoi klienci.

 Zgodnie z Kodeksem cywilnym Republiki Czeskiej, sprzedający jest zobowiązany do udzielania gwarancji na sprzedawany towar. Okres gwarancji na nowy towar wynosi 24 miesiące, a na używany 12 miesięcy. Artykuły spożywcze muszą mieć co najmniej 8 dni gwarancji, pasze dla zwierząt 3 tygodnie, a zwierzęta żywe 6 tygodni.

REKLAMA

W okresie gwarancyjnym sprzedający jest zobowiązany do bezpłatnej naprawy wad i usterek, a jeżeli to nie jest możliwe lub jeżeli występuje większa liczba wad, lub się powtarzają, kupujący ma prawo do wymiany towaru, ewentualnie do zwrotu pieniędzy. Gwarancja na części wymienione lub naprawione jest taka sama jak w przypadku nowo zakupionego towaru. Jeżeli umowa kupna zawarta została na odległość np. telefonicznie lub za pośrednictwem internetu, kupujący ma prawo odstąpić od umowy bez powodu do 14 dni od jej zawarcia.

Polecamy: Jak zatrudnić polskiego pracownika w czeskiej firmie

REKLAMA

Wyjątki od tej zasady dopuszczalne są w przypadku zakupu gazet i czasopism, dzieł autorskich, uszkodzeń oryginalnego opakowania lub jeżeli towar został zmodyfikowany wg życzeń klienta (np. koszulka z zamówionym nadrukiem). Jeżeli umowa została zawarta poza stałym punktem sprzedaży (np. na targach, w mieszkaniu klienta itp.) lub jeżeli sprzedający nie posiada stałego punktu sprzedaży, konsument ma prawo odstąpić od umowy bez powodu do 7 dni od zakupu. Sprzedający jest zobowiązany poinformować kupującego na piśmie o możliwości odstąpienia od umowy; w innym przypadku kupujący ma prawo do odstąpienia
od umowy w okresie 1 roku.

Ważne jest również postanowienie § 55 KC, z którego wynika, że warunki umowne w umowach konsumpcyjnych nie mogą odbiegać od obowiązujących przepisów na niekorzyść konsumenta. Z zawartych umów nie może wynikać również nierównowaga w prawach i obowiązkach na niekorzyść konsumenta. Umowy nie mogą zawierać niektórych niedozwolonych warunków (§ 56 KC) jak np. możliwości jednostronnej zmiany umowy, ograniczeń odpowiedzialności za wady czy uszkodzenia towaru ze strony sprzedającego itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektóre prawa i obowiązki dla dostawców, odbiorców oraz kupujących określa ustawa Nr 634/1992 o ochronie konsumenta. Zgodnie z ustawą, konsument powinien mieć możliwość kontroli wagi, rozmiarów oraz ilości kupowanego towaru. Ustawa zabrania stosowania jakiejkolwiek dyskryminacji konsumentów; oznacza to np., że stosowanie innych cen dla obcokrajowców, a innych dla obywateli czeskich, jest bezprawne. Ustawa zabrania stosowania kłamliwej reklamy - „nikt nie ma prawa podawania nieprawdziwych, nieudokumentowanych, niepełnych, niedokładnych, dwuznacznych lub przesadnych informacji lub przemilczania danych o rzeczywistych właściwościach towaru lub usługi czy poziomie warunków zakupu”.

Polecamy: Jakie są warunki wykonywania działalności gospodarczej w Czechach

REKLAMA

Zgodnie z Ustawą o ochronie konsumenta (§ 19 ust. 3) reklamacje (łącznie z usunięciem wad i uszkodzeń) powinny być załatwiane niezwłocznie, najpóźniej w terminem do 30 dni od dnia zgłoszenia, o ile sprzedający nie uzgodni z kupującym terminu dłuższego.

Nad dotrzymywaniem praw konsumentów wynikających z obowiązujących przepisów prawnych czuwa Czeska Inspekcja Handlowa. Adresy kontaktowe poszczególnych inspektoratów znajdują się na stronie internetowej tego urzędu http://www.coi.cz.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

REKLAMA

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

REKLAMA