Jakie są podstawowe prawa konsumenta w Czechach
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z Kodeksem cywilnym Republiki Czeskiej, sprzedający jest zobowiązany do udzielania gwarancji na sprzedawany towar. Okres gwarancji na nowy towar wynosi 24 miesiące, a na używany 12 miesięcy. Artykuły spożywcze muszą mieć co najmniej 8 dni gwarancji, pasze dla zwierząt 3 tygodnie, a zwierzęta żywe 6 tygodni.
REKLAMA
W okresie gwarancyjnym sprzedający jest zobowiązany do bezpłatnej naprawy wad i usterek, a jeżeli to nie jest możliwe lub jeżeli występuje większa liczba wad, lub się powtarzają, kupujący ma prawo do wymiany towaru, ewentualnie do zwrotu pieniędzy. Gwarancja na części wymienione lub naprawione jest taka sama jak w przypadku nowo zakupionego towaru. Jeżeli umowa kupna zawarta została na odległość np. telefonicznie lub za pośrednictwem internetu, kupujący ma prawo odstąpić od umowy bez powodu do 14 dni od jej zawarcia.
Polecamy: Jak zatrudnić polskiego pracownika w czeskiej firmie
REKLAMA
Wyjątki od tej zasady dopuszczalne są w przypadku zakupu gazet i czasopism, dzieł autorskich, uszkodzeń oryginalnego opakowania lub jeżeli towar został zmodyfikowany wg życzeń klienta (np. koszulka z zamówionym nadrukiem). Jeżeli umowa została zawarta poza stałym punktem sprzedaży (np. na targach, w mieszkaniu klienta itp.) lub jeżeli sprzedający nie posiada stałego punktu sprzedaży, konsument ma prawo odstąpić od umowy bez powodu do 7 dni od zakupu. Sprzedający jest zobowiązany poinformować kupującego na piśmie o możliwości odstąpienia od umowy; w innym przypadku kupujący ma prawo do odstąpienia
od umowy w okresie 1 roku.
Ważne jest również postanowienie § 55 KC, z którego wynika, że warunki umowne w umowach konsumpcyjnych nie mogą odbiegać od obowiązujących przepisów na niekorzyść konsumenta. Z zawartych umów nie może wynikać również nierównowaga w prawach i obowiązkach na niekorzyść konsumenta. Umowy nie mogą zawierać niektórych niedozwolonych warunków (§ 56 KC) jak np. możliwości jednostronnej zmiany umowy, ograniczeń odpowiedzialności za wady czy uszkodzenia towaru ze strony sprzedającego itp.
Niektóre prawa i obowiązki dla dostawców, odbiorców oraz kupujących określa ustawa Nr 634/1992 o ochronie konsumenta. Zgodnie z ustawą, konsument powinien mieć możliwość kontroli wagi, rozmiarów oraz ilości kupowanego towaru. Ustawa zabrania stosowania jakiejkolwiek dyskryminacji konsumentów; oznacza to np., że stosowanie innych cen dla obcokrajowców, a innych dla obywateli czeskich, jest bezprawne. Ustawa zabrania stosowania kłamliwej reklamy - „nikt nie ma prawa podawania nieprawdziwych, nieudokumentowanych, niepełnych, niedokładnych, dwuznacznych lub przesadnych informacji lub przemilczania danych o rzeczywistych właściwościach towaru lub usługi czy poziomie warunków zakupu”.
Polecamy: Jakie są warunki wykonywania działalności gospodarczej w Czechach
REKLAMA
Zgodnie z Ustawą o ochronie konsumenta (§ 19 ust. 3) reklamacje (łącznie z usunięciem wad i uszkodzeń) powinny być załatwiane niezwłocznie, najpóźniej w terminem do 30 dni od dnia zgłoszenia, o ile sprzedający nie uzgodni z kupującym terminu dłuższego.
Nad dotrzymywaniem praw konsumentów wynikających z obowiązujących przepisów prawnych czuwa Czeska Inspekcja Handlowa. Adresy kontaktowe poszczególnych inspektoratów znajdują się na stronie internetowej tego urzędu http://www.coi.cz.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.