REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są podstawowe prawa konsumenta w Czechach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Pradze
Jakie są podstawowe prawa konsumenta w Czechach
Jakie są podstawowe prawa konsumenta w Czechach

REKLAMA

REKLAMA

Od 7 dni do nawet roku – tyle czasu może mieć czeski konsument na odstąpienie od umowy. Planujesz otworzyć biznes w Czechach? Zobacz jakie prawa będą mieli Twoi klienci.

 Zgodnie z Kodeksem cywilnym Republiki Czeskiej, sprzedający jest zobowiązany do udzielania gwarancji na sprzedawany towar. Okres gwarancji na nowy towar wynosi 24 miesiące, a na używany 12 miesięcy. Artykuły spożywcze muszą mieć co najmniej 8 dni gwarancji, pasze dla zwierząt 3 tygodnie, a zwierzęta żywe 6 tygodni.

REKLAMA

REKLAMA

W okresie gwarancyjnym sprzedający jest zobowiązany do bezpłatnej naprawy wad i usterek, a jeżeli to nie jest możliwe lub jeżeli występuje większa liczba wad, lub się powtarzają, kupujący ma prawo do wymiany towaru, ewentualnie do zwrotu pieniędzy. Gwarancja na części wymienione lub naprawione jest taka sama jak w przypadku nowo zakupionego towaru. Jeżeli umowa kupna zawarta została na odległość np. telefonicznie lub za pośrednictwem internetu, kupujący ma prawo odstąpić od umowy bez powodu do 14 dni od jej zawarcia.

Polecamy: Jak zatrudnić polskiego pracownika w czeskiej firmie

Wyjątki od tej zasady dopuszczalne są w przypadku zakupu gazet i czasopism, dzieł autorskich, uszkodzeń oryginalnego opakowania lub jeżeli towar został zmodyfikowany wg życzeń klienta (np. koszulka z zamówionym nadrukiem). Jeżeli umowa została zawarta poza stałym punktem sprzedaży (np. na targach, w mieszkaniu klienta itp.) lub jeżeli sprzedający nie posiada stałego punktu sprzedaży, konsument ma prawo odstąpić od umowy bez powodu do 7 dni od zakupu. Sprzedający jest zobowiązany poinformować kupującego na piśmie o możliwości odstąpienia od umowy; w innym przypadku kupujący ma prawo do odstąpienia
od umowy w okresie 1 roku.

REKLAMA

Ważne jest również postanowienie § 55 KC, z którego wynika, że warunki umowne w umowach konsumpcyjnych nie mogą odbiegać od obowiązujących przepisów na niekorzyść konsumenta. Z zawartych umów nie może wynikać również nierównowaga w prawach i obowiązkach na niekorzyść konsumenta. Umowy nie mogą zawierać niektórych niedozwolonych warunków (§ 56 KC) jak np. możliwości jednostronnej zmiany umowy, ograniczeń odpowiedzialności za wady czy uszkodzenia towaru ze strony sprzedającego itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektóre prawa i obowiązki dla dostawców, odbiorców oraz kupujących określa ustawa Nr 634/1992 o ochronie konsumenta. Zgodnie z ustawą, konsument powinien mieć możliwość kontroli wagi, rozmiarów oraz ilości kupowanego towaru. Ustawa zabrania stosowania jakiejkolwiek dyskryminacji konsumentów; oznacza to np., że stosowanie innych cen dla obcokrajowców, a innych dla obywateli czeskich, jest bezprawne. Ustawa zabrania stosowania kłamliwej reklamy - „nikt nie ma prawa podawania nieprawdziwych, nieudokumentowanych, niepełnych, niedokładnych, dwuznacznych lub przesadnych informacji lub przemilczania danych o rzeczywistych właściwościach towaru lub usługi czy poziomie warunków zakupu”.

Polecamy: Jakie są warunki wykonywania działalności gospodarczej w Czechach

Zgodnie z Ustawą o ochronie konsumenta (§ 19 ust. 3) reklamacje (łącznie z usunięciem wad i uszkodzeń) powinny być załatwiane niezwłocznie, najpóźniej w terminem do 30 dni od dnia zgłoszenia, o ile sprzedający nie uzgodni z kupującym terminu dłuższego.

Nad dotrzymywaniem praw konsumentów wynikających z obowiązujących przepisów prawnych czuwa Czeska Inspekcja Handlowa. Adresy kontaktowe poszczególnych inspektoratów znajdują się na stronie internetowej tego urzędu http://www.coi.cz.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA