REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać pomoc publiczną dla inwestorów zagranicznych w Irlandii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Dublinie
Jak uzyskać pomoc publiczną dla inwestorów zagranicznych w Irlandii
Jak uzyskać pomoc publiczną dla inwestorów zagranicznych w Irlandii
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli zastanawiasz się nad rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej w Irlandii, powinieneś zapoznać się z zasadami przyznawania pomocy publicznej dla przedsiębiorców z zagranicy. Na czym one polegają?

Instytucją, która jest odpowiedzialna za promocję i przyciąganie inwestycji zagranicznych do Irlandii jest Investment and Development Agency (IDA Ireland). Poniżej scharakteryzowano najważniejsze instrumenty (granty, ulgi, itd.) jakie rząd irlandzki pozostawił do dyspozycji wspomnianej wyżej Agencji w celu właściwej realizacji jej misji.

REKLAMA

REKLAMA

IDA oferuje inwestorom pakiet zachęt finansowych, które pozwalają zmniejszyć koszty operacyjne firm, szczególnie na etapie ich powstawania i wczesnego rozwoju. Wysokość świadczeń na rzecz inwestorów jest ustalana indywidualnie po wnikliwej analizie proponowanej inwestycji (złożone kryteria) oraz po negocjacjach z potencjalnym inwestorem.

Ważnym kryterium odnośnie wysokości przyznanych grantów jest miejsce inwestycji, na najwyższe potencjalny inwestor może liczyć w regionie tzw. BMW (Border, Midlands, Western region), najniższe oferowane są w okolicach Dublina. Granty pieniężne oferowane przez IDA nie podlegają zwrotowi, z wyjątkiem przypadków, gdy następuje naruszenie warunków umowy przez inwestora.

Granty

Naczelną zasadą obowiązującą przy negocjacjach pomiędzy IDA a potencjalnym inwestorem jest zasada poufności co do oferowanego systemu wsparcia.

REKLAMA

Tylko w przypadkach, gdy planowana pomoc publiczna ma osiągnąć znaczący pułap, sprawa trafia pod obrady rządu. Według informacji uzyskanych z IDA w każdym przypadku zakres oferowanej pomocy jest w pełni zgodny z ustawodawstwem unijnym w tym zakresie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak założyć firmę w Irlandii

Granty kapitałowe

Udzielane są przez IDA na poczet środków trwałych i mają na celu pomoc przedsiębiorcom w uruchomieniu i szybszym zwrocie kosztów poniesionych na uruchomienie działalności. Oferowane są więc środki na zakup oraz uzbrojenie gruntów, zakup i remont budynków i zakładów. Ponadto dostępne są środki na zakup maszyn i wyposażenia.

Ustalenie wysokości finansowego wsparcia inwestycji i jego harmonogramu następuje w drodze negocjacji z IDA, biorąc pod uwagę szacowane nakłady kapitałowe, tworzone miejsca pracy i lokalizację inwestycji. Wysokość grantu kalkulowana jest jako procentowy udział w kosztach poniesionych w związku z inwestycją, której maksymalna wysokość waha się od 17,5% w Dublinie do 40% w regionie BMW. Należy dodać, że maksymalne wysokości opisywanej tu pomocy zgodne są z regułami Unii Europejskiej w odniesieniu do pomocy publicznej. Harmonogram płatności grantów realizowanych przez IDA jest częścią umowy między agencją a inwestorem i uzależniony jest zwykle od programu tworzenia nowych miejsc pracy.

Opłaty skarbowe, różnice kursowe i inne wydatki związane z nabyciem gruntów i budynków (np. opłaty za usługi prawne) nie mogą stanowić bazy do naliczania udzielanej przez IDA pomocy. Umowa między IDA a inwestorem z reguły zawiera ograniczenia dotyczące możliwości zbywania aktywów współfinansowanych ze środków IDA. 

Polecamy: Jak zarejestrować firmę w Irlandii

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA