REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega odprawa czasowa dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Moskwie
Na czym polega odprawa czasowa dla firm
Na czym polega odprawa czasowa dla firm

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli firma zagraniczna ma własny park samochodowy, może ona korzystać w celach działalności gospodarczej na terytorium Federacji Rosyjskiej z własnych środków transportu. Musi w tym celu zastosować procedurę celnej odprawy czasowej.

Zgodnie z art. 209 Kodeksu Celnego Federacji Rosyjskiej odprawa czasowa — jest to procedura celna, w której wyniku towary pochodzenia zagranicznego wykorzystywane są w ciągu określonego czasu (okresu, na jaki dokonano odprawy czasowej) na terytorium celnym Federacji Rosyjskiej z zastosowaniem warunkowego całkowitego lub częściowo zwolnienia z opłaty ceł i podatków oraz bez zastosowana w stosunku do tych towarów zakazów i ograniczeń o charakterze gospodarczym określonych zgodnie z przepisami prawa Federacji Rosyjskiej o państwowej regulacji działalności w zakresie handlu zagranicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Wwóz towarów z zastosowaniem procedury odprawy czasowej dopuszczany jest pod warunkiem, że towary mogą zostać zidentyfikowane przez organ celny przy ich powrotnym wywozie (reeksporcie). Organ celny ma prawo zażądać od osoby zgłaszającej towar do odprawy czasowej, udzielenia gwarancji należytego wykonania zobowiązań, w tym zobowiązania do wywozu towaru wwiezionego z zastosowaniem procedury odprawy czasowej.

Okres, na jaki dokonuje się odprawy czasowej, wynosi dwa lata, ale może zostać on przedłużony na wniosek przedsiębiorcy. Zgodnie z Postanowieniem Rządu Rosyjskiej Federacji z 11.03.2003 nr 147 „O dodatkowych działaniach państwa w zakresie wsparcia rosyjskiego transportu samochodowego przeznaczonego do przewozów międzynarodowych” przewiduje udzielenie w stosunku do środków transportu kody wg TN WED Rosji (nomenklatura celna zagranicznej działalności gospodarczej) 8701 20 101 2, 8704 23 910 4, 8716 39 300 1, 8716 39 300 2, 8716 39 590 1) wwożonych na terytorium celne Federacji Rosyjskiej z zastosowaniem procedury odprawy czasowej, całkowitego zwolnienia z ceł i podatków celnych, oprócz opłat za dokonanie odprawy celnej, na cały okres użytkowania, pod warunkiem, że będą one wykorzystywane do dokonywania międzynarodowych przewozów towarowych.

Polecamy: Jak zawierać umowę z kontrahentem z Rosji - jurysdykcja i właściwość sądowa

REKLAMA

W celu realizacji powyższego postanowienia Ministerstwo Transportu Federacji Rosyjskiej oraz Państwowy Komitet Celny Rosji wydały wspólne Polecenie z 08.09.2003 nr 187/970 „O wykazie dokumentów i trybie prowadzenia kontroli celowości wykorzystania środków transportu wwożonych na obszar celny Federacji Rosyjskiej z zastosowaniem odprawy czasowej” (zarejestrowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości Rosji 30.09.2003 nr 5129). Zgodnie z punktem 1 powyższego polecenia dopuszcza się wykorzystanie środka transportu do celów przewozu krajowego ładunku pod warunkiem, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przewóz krajowy dokonywany jest z miejsca zakończenia przewozu międzynarodowego ładunku do miejsca lub w miarę możliwości w pobliże miejsca, gdzie środek transportu powinien zostać załadowany towarem przeznaczonym do wywozu z obszaru celnego Federacji Rosyjskiej;
  • przewóz krajowy odbywa się jeden raz bez dokonywania dodatkowych operacji na odcinkach drogi.

Jednocześnie powyższe Postanowienie zobowiązuje Ministerstwo Transportu Federacji Rosyjskiej i Główny Komitet Celny Federacji Rosyjskiej do określenia wykazu dokumentów potwierdzających wykorzystanie środków transportu do dokonywania przewozów międzynarodowych oraz tryb powadzenia kontroli sposobu wykorzystania tych środków transportu w wymienionych celach.

W celu wykonania powyższego zobowiązania Ministerstwo Transportu Rosji i Główny Komitet Celny Rosji wydały Polecenie z 08.09.2004 nr 187/970. Powyższym poleceniem postanowiono, że dokumentami potwierdzającymi wykorzystanie środków transportu do międzynarodowych przewozów towarowych są drogowe listy przewozowe (CMR) przewidziane Konwencją o Umowie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów oraz wszelkie inne dokumenty przewozowe potwierdzające zawarcie umowy międzynarodowego przewozu towarów.

W ten sposób w Federacji Rosyjskiej zostały stworzone warunki do wykorzystania zagranicznego ciężarowego transportu samochodowego w celach przewozów międzynarodowych.

Artykuł jest fragmentem książki „Azbuka biznesmena. Działalność gospodarcza w Rosji.” Autorstwa Wydziału Promocji Inwestycji i Handlu Ambasady Rzeczypospolitej w Moskwie.

Polecamy: Jak zawierać umowy z kontrahentami rosyjskimi

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA