REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazury dla przedsiębiorczych

Kinga Wiśniewska

Konsultant ds. funduszy europejskich, ekspert w dziedzinie pozyskiwania środków dla samorządów i przedsiębiorców.

Mazury dla przedsiębiorczych
Mazury dla przedsiębiorczych

REKLAMA

REKLAMA

W północno-wschodniej Polsce pierwsze konkursy o fundusze UE już się zakończyły. Spóźnialscy mają jeszcze szansę powalczyć o pieniądze na inwestycje w październiku 2008 oraz w 2009 roku.

Na Warmii i Mazurach zakończyły się właśnie pierwsze konkursy o dotacje dla przedsiębiorców, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Lokalne firmy przeciągu dwóch dni złożyły wnioski na kwotę przekraczającą 140 mln złotych – wyczerpując tym kwotę alokacji w dwóch najpopularniejszych działaniach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury. Nic w tym dziwnego biorąc pod uwagę fakt, jak długo nasi przedsiębiorcy czekali na te konkursy.

REKLAMA

REKLAMA

Regionalny Program Operacyjny był przygotowany przez władze województwa warmińsko-mazurskiego już w ubiegłym roku. Składa się on z ośmiu osi priorytetowych, pomiędzy które rozdzielono ponad 1 mld euro. 20 proc. tej kwoty przeznaczone zostanie na wsparcie firm działających w regionie.

Władze województwa przekazały zadania związane z realizacją wsparcia dla przedsiębiorczości Warmińsko-Mazurskiej Agencji Rozwoju Regionalnego. Agencja ogłosiła pierwszy nabór wniosków do trzech działań: 1.1.5 „Wsparcie MSP – promocja produktów i procesów przyjaznych dla środowiska”, 1.1.7 „Dotacje inwestycyjne dla mikroprzedsiębiorstw i sektora MSP w zakresie innowacji i nowych technologii” oraz 1.1.9 „Inne inwestycje w przedsiębiorstwa”

W ramach ww. działań dano przedsiębiorcom cały wachlarz możliwości dotowania rozwoju swojej firmy. Mogli oni składać projekty dotyczące rozbudowy przedsiębiorstwa i zwiększenia jego mocy produkcyjnych, wprowadzenia nowych usług oraz zakupu |i wdrażania nowych technologii i innowacji, a także inwestycji związanych z ochroną środowiska.

Zobacz: E-marketing jako forma promocji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Maksymalny poziom dofinansowania wynosi 50 proc. wydatków kwalifikowanych netto. Władze województwa podjęły decyzję o zrezygnowaniu z wyższego dopuszczalnego pułapu (który zgodnie mapą pomocy regionalnej mógł wynieść do 70 proc. w przypadku mikro- i małych przedsiębiorstw a 60 proc dla średnich) na rzecz zwiększenia liczby dofinansowywanych projektów.

Wnioski można było składać od 16 czerwca, jednak już następnego dnia w godzinach popołudniowych Agencja podjęła decyzję o zamknięciu konkursu do działań 1.1.7. i 1.1.9.
z dniem 19 czerwca. Kwota na którą opiewały złożone wnioski, w tych cieszących się popularnością wśród przedsiębiorców działaniach, znacznie przekroczyła dostępną alokację środków.

To jednak nie koniec konkursów dla przedsiębiorczych mieszkańców Warmii i Mazur. Obok wciąż trwającego konkursu dla firm na dotacje wspierające procesy i produkty przyjazne środowisku, w październiku ogłoszony zostanie konkurs na dotacje przeznaczone dla dużych przedsiębiorstw. Władze województwa zdecydowały się bowiem na wyłączenie specjalnego poddziałanie 1.1.6. „Wsparcie na nowe inwestycje dla dużych przedsiębiorstw”. Preferowane będą firmy nastawione na rozwiązania innowacyjne. Działanie ukierunkowane jest na zwiększenie konkurencyjności dużych przedsiębiorstw poprzez budowę lub rozbudowę ich infrastruktury, wyposażenie w nowoczesny sprzęt i technologie oraz zmiany organizacyjne i procesowe. Wsparcie na nowe inwestycje otrzymają duże przedsiębiorstwa, ponieważ wykazują największy potencjał wdrażania rozwiązań innowacyjnych w regionie.

Także w październiku o dotacje powalczyć będą mogli przedsiębiorcy działający obszarze turystyki i gastronomii. Wsparcie przeznaczone będzie min. na rozwój bazy noclegowej wszystkich typów oraz na rozbudowę usług gastronomicznych w regionie.

Na prawdziwy wysyp konkursów przedsiębiorcy muszą jednak poczekać do 2009 r. Na kwiecień planowane jest powtórzenie konkursów do działań 1.1.7 „Dotacje inwestycyjne dla mikroprzedsiębiorstw i sektora MSP w zakresie innowacji i nowych technologii” oraz 1.1.9 „Inne inwestycje w przedsiębiorstwa”, które cieszyły się tak ogromną popularnością w roku obecnym.

Ponadto już na początku 2009 r. ruszy konkurs w ramach działania 1.1.3 „Inwestycje infrastrukturalne tworzące powiązania kooperacyjne pomiędzy jednostkami naukowymi, badawczo-rozwojowymi, a przedsiębiorstwami” oraz 1.1.8. „Wsparcie przedsiębiorstw przemysłowo – naukowych”, a w kwietniu 1.1.4 „Budowa i rozbudowa klastrów o znaczeniu lokalnym i regionalnym” - inicjatywy coraz popularniejszej wśród przedsiębiorców.

Zobacz: Kiedy mamy do czynienia z remontem a kiedy z ulepszeniem środka trwałego?

Niestety do końca 2009 roku przedsiębiorcy będą musieli poczekać na uruchomienie działania 1.3. Wspieranie wytwarzania i promocji produktów regionalnych. Szkoda bo to bardzo ciekawe działanie, w ramach którego mazurscy przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dotacje na kreowanie produktów regionalnych związanych z województwem warmińsko – mazurskim, przygotowanie programów promocji markowych produktów, projekty związane z marketingiem regionalnym, uczestnictwo w targach, konferencjach, seminariach, wystawach a także organizację i promocję wydarzeń lokalnych i regionalnych.

Mimo, iż kolejne konkursy przesunięto w czasie pamiętać należy, że jeszcze nigdy przed przedsiębiorcami z Warmii i Mazur nie stała tak ogromna szansa na wsparcie rozwoju ich firm, W samym priorytecie I "Przedsiębiorczość" jest 207,3 mln euro na dotacje bezpośrednio dla firm, czyli zakup maszyn lub nowych technologii. Ale te pieniądze są także dla instytucji otoczenia biznesu, jednostek naukowych, szkół wyższych, osób prawnych i fizycznych prowadzących szkoły i placówki oświatowe, dla organizacji pozarządowych, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków i stowarzyszeń.

Jak pokazały doświadczenia pierwszego konkursu dla firm, przedsiębiorcy z Warmii i Mazur są doskonale przygotowani do absorpcji środków. To dobry znak dla tego regionu.

Kinga Wiśniewska

konsultant ds. funduszy europejskich

wisniewska.k@gazeta.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA