REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Sprawozdanie finansowe a likwidacja szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak napisać sprawozdanie finansowe gdy naprawialiśmy szkody wyrządone środowisku naturalnemu?
Jak napisać sprawozdanie finansowe gdy naprawialiśmy szkody wyrządone środowisku naturalnemu?

REKLAMA

REKLAMA

Jak obliczyć wartość i ująć w sprawozdaniu finansowym rezerwy na likwidację szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu?

Zgodnie z ustawą o rachunkowości rezerwy to są zobowiązania, których termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Rezerwy dotyczące kosztów likwidacji szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu tworzy się, gdy wykonanie przez jednostkę odpowiednich obowiązków wynika ze zdarzeń przeszłych. W toku działalności gospodarczej może następować negatywne oddziaływanie na środowisko. Zatem jednostka może być zobowiązana w przyszłości do usunięcia powstałych szkód. 

REKLAMA

Cechą charakterystyczną rezerwy jest niepewność co do terminu, kiedy jednostka będzie musiała wydatkować środki na likwidację szkód, oraz co do kwoty środków, które mają być zaangażowane w przyszłości. Aby utworzenie rezerwy na likwidację omawianych szkód było uznane za uzasadnione, jednostka sporządzająca sprawozdanie finansowe powinna przede wszystkim ustalić, czy na dzień bilansowy zobowiązanie z tytułu likwidacji szkód jest prawdopodobne. 

Polecamy: Kto może legalnie świadczyć usługi księgowe?

To znaczy, czy w trakcie dotychczasowej działalności powstały już określone szkody w środowisku naturalnym, które w przyszłości trzeba będzie naprawić. Jeżeli takie szkody powstały, to wówczas należy oszacować kwotę rezerwy na pokrycie przyszłych wydatków.

Z pytania wynika, że są spełnione warunki do utworzenia rezerwy na likwidację szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy księgowe, w tym także Krajowy Standard Rachunkowości Nr 6 „Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe” nie wskazują, w jaki sposób oszacować kwotę rezerwy. Natomiast generalnie określają, że powinna to być wiarygodnie oszacowana wartość. Podstawą do dokonania szacunków powinno być, między innymi, dotychczasowe doświadczenie jednostki w omawianym zakresie. Zasadne może być oparcie się na wiedzy ekspertów zajmujących się zagadnieniami likwidacji szkód powstających w środowisku naturalnym w wyniku działalności gospodarczej.

Polecamy: Służebność przesyłu- instytucja oraz procedura ustanowienia

REKLAMA

Z praktycznego punktu widzenia rezerwa powinna odzwierciedlać najbardziej właściwy na dzień bilansowy szacunek nakładów niezbędnych do poniesienia w celu wykonania obowiązku likwidacji szkody. Zazwyczaj likwidacja szkód następuje w dłuższym czasie. Wtedy w kalkulacji rezerwy wskazane jest uwzględnienie zmiany wartości pieniądza w czasie, przy zastosowaniu stóp dyskontowych. Oszacowanie kwoty rezerwy na pokrycie kosztów usuwania szkód warto zlecić specjalistycznej firmie.

Rezerwy na likwidację szkód ujmuje się na koncie „Rezerwy” po stronie Ma, drugostronnie obciążając konto „Pozostałe koszty operacyjne” (strona Wn). W sprawozdaniu finansowym rezerwy są prezentowane w pasywach bilansu w pozycji „Pozostałe rezerwy” (B.I.3). Istnieje obowiązek odrębnego wykazania części krótkoterminowej rezerwy, przewidzianej do wykorzystania w ciągu roku od dnia bilansowego oraz części długoterminowej dotyczącej planowanych wydatków w okresach dłuższych niż rok po dniu bilansowym.

W informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego należy podać dane o stanie rezerwy na początek roku obrotowego, zwiększeniach, wykorzystaniu, rozwiązaniu i stanie końcowym.
Rozliczenia dotyczące likwidacji szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu mogą także przebiegać w odmienny sposób niż przez rezerwy.

Przedsiębiorstwa wydobywające minerały metodą odkrywkową oraz inne przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą, której towarzyszy powstawanie hałd lub degradacja terenu, mogą tworzyć fundusz rekultywacji z odpisów w koszty. Środki funduszu przeznacza się na finansowanie prac mających na celu zagospodarowanie terenów poeksploatacyjnych i hałd. W pasywach bilansu wykazuje się saldo funduszu rekultywacyjnego w pozycji „Fundusze specjalne” (B.III.3).

Adam Misiński
Biegły rewident, Manager w Firmie Doradczej KPMG

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA