REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Sprawozdanie finansowe a likwidacja szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu - porada

Jak napisać sprawozdanie finansowe gdy naprawialiśmy szkody wyrządone środowisku naturalnemu?
Jak napisać sprawozdanie finansowe gdy naprawialiśmy szkody wyrządone środowisku naturalnemu?

REKLAMA

REKLAMA

Jak obliczyć wartość i ująć w sprawozdaniu finansowym rezerwy na likwidację szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu?

Zgodnie z ustawą o rachunkowości rezerwy to są zobowiązania, których termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Rezerwy dotyczące kosztów likwidacji szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu tworzy się, gdy wykonanie przez jednostkę odpowiednich obowiązków wynika ze zdarzeń przeszłych. W toku działalności gospodarczej może następować negatywne oddziaływanie na środowisko. Zatem jednostka może być zobowiązana w przyszłości do usunięcia powstałych szkód. 

REKLAMA

REKLAMA

Cechą charakterystyczną rezerwy jest niepewność co do terminu, kiedy jednostka będzie musiała wydatkować środki na likwidację szkód, oraz co do kwoty środków, które mają być zaangażowane w przyszłości. Aby utworzenie rezerwy na likwidację omawianych szkód było uznane za uzasadnione, jednostka sporządzająca sprawozdanie finansowe powinna przede wszystkim ustalić, czy na dzień bilansowy zobowiązanie z tytułu likwidacji szkód jest prawdopodobne. 

Polecamy: Kto może legalnie świadczyć usługi księgowe?

To znaczy, czy w trakcie dotychczasowej działalności powstały już określone szkody w środowisku naturalnym, które w przyszłości trzeba będzie naprawić. Jeżeli takie szkody powstały, to wówczas należy oszacować kwotę rezerwy na pokrycie przyszłych wydatków.

REKLAMA

Z pytania wynika, że są spełnione warunki do utworzenia rezerwy na likwidację szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy księgowe, w tym także Krajowy Standard Rachunkowości Nr 6 „Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe” nie wskazują, w jaki sposób oszacować kwotę rezerwy. Natomiast generalnie określają, że powinna to być wiarygodnie oszacowana wartość. Podstawą do dokonania szacunków powinno być, między innymi, dotychczasowe doświadczenie jednostki w omawianym zakresie. Zasadne może być oparcie się na wiedzy ekspertów zajmujących się zagadnieniami likwidacji szkód powstających w środowisku naturalnym w wyniku działalności gospodarczej.

Polecamy: Służebność przesyłu- instytucja oraz procedura ustanowienia

Z praktycznego punktu widzenia rezerwa powinna odzwierciedlać najbardziej właściwy na dzień bilansowy szacunek nakładów niezbędnych do poniesienia w celu wykonania obowiązku likwidacji szkody. Zazwyczaj likwidacja szkód następuje w dłuższym czasie. Wtedy w kalkulacji rezerwy wskazane jest uwzględnienie zmiany wartości pieniądza w czasie, przy zastosowaniu stóp dyskontowych. Oszacowanie kwoty rezerwy na pokrycie kosztów usuwania szkód warto zlecić specjalistycznej firmie.

Rezerwy na likwidację szkód ujmuje się na koncie „Rezerwy” po stronie Ma, drugostronnie obciążając konto „Pozostałe koszty operacyjne” (strona Wn). W sprawozdaniu finansowym rezerwy są prezentowane w pasywach bilansu w pozycji „Pozostałe rezerwy” (B.I.3). Istnieje obowiązek odrębnego wykazania części krótkoterminowej rezerwy, przewidzianej do wykorzystania w ciągu roku od dnia bilansowego oraz części długoterminowej dotyczącej planowanych wydatków w okresach dłuższych niż rok po dniu bilansowym.

W informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego należy podać dane o stanie rezerwy na początek roku obrotowego, zwiększeniach, wykorzystaniu, rozwiązaniu i stanie końcowym.
Rozliczenia dotyczące likwidacji szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu mogą także przebiegać w odmienny sposób niż przez rezerwy.

Przedsiębiorstwa wydobywające minerały metodą odkrywkową oraz inne przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą, której towarzyszy powstawanie hałd lub degradacja terenu, mogą tworzyć fundusz rekultywacji z odpisów w koszty. Środki funduszu przeznacza się na finansowanie prac mających na celu zagospodarowanie terenów poeksploatacyjnych i hałd. W pasywach bilansu wykazuje się saldo funduszu rekultywacyjnego w pozycji „Fundusze specjalne” (B.III.3).

Adam Misiński
Biegły rewident, Manager w Firmie Doradczej KPMG

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA