REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przejąć i co zrobić, żeby transakcja była korzystna?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co zrobić by transakcja była korzystna?
Co zrobić by transakcja była korzystna?

REKLAMA

REKLAMA

Każdy inwestor stoi przed wyborem: czy lepiej kupić udziały interesującej go spółki, czy może kupić przedsiębiorstwo/wybrane aktywa? Podobne wątpliwości ma również zbywający, dla którego wybór rodzaju transakcji determinuje źródło przychodu i jego opodatkowanie.

Obie strony zainteresowane są korzyściami, niemniej jednaj jak w przypadku pozbywającego się majątku – jest to z reguły wysokość jednorazowego podatku do zapłaty, natomiast inwestor koncentruje się dodatkowo na zyskach/oszczędnościach, jakie chciałby uzyskać w dłuższej perspektywie czasu.

REKLAMA

REKLAMA

Najpopularniejszymi sposobami przejęcia majątku jest albo jego bezpośredni zakup (tzw. „asset deal”) albo zakup udziałów spółki (tzw. „share deal”). Obie transakcje istotnie różnią się od siebie.

Jeżeli chodzi o zakup przedsiębiorstwa, niewątpliwą korzyścią jest możliwość odcięcia się od odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe zbywcy. Nabywca ma również możliwość zaktualizowania wartości początkowej środków trwałych, wyboru i podwyższenia ich stawek amortyzacyjnych oraz wygenerowania wartości firmy - podlegającej amortyzacji podatkowej.

Sformalizowane nabycie przedsiębiorstwa to jednak brak możliwości wykorzystania strat podmiotu przejmowanego i konieczność zapłaty podatku dochodowego przez zbywcę oraz podatku od czynności cywilnoprawnych - przez nabywcę (jeżeli nie wystąpi opodatkowanie VAT). Niemniej, tak jak istnieją sposoby na zoptymalizowanie wyżej wskazanych obciążeń podatkowych, tak nie da się ominąć formalności związanych z przejęciem samego przedsiębiorstwa.

REKLAMA

W zależności od wielkości prowadzonej działalności, zdarza się, że konieczność uzyskania licznych zgód - na przejście praw z decyzji administracyjnych i umów cywilnoprawnych – może skutecznie zniechęcić inwestora do wyboru tego rodzaju transakcji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alternatywą staje się wtedy zakupu udziałów, który wymaga dochowania zdecydowanie mniejszej ilości formalności i teoretycznie mniejszego zaangażowania czasowego. Dodatkowo, w przeciwieństwie do wcześniej omawianego rodzaju przejęcia, inwestor ma możliwość wykorzystania strat podatkowych istniejących w nabytej spółce. 

Polecamy: Jak prawidłowo wskazać koszty uzyskania przychodu w spółce cywilnej?

Jednak i w tym przypadku wystąpi – co do zasady – obowiązek zapłaty podatku dochodowego po stronie zbywcy oraz podatku od czynności cywilnoprawnych po stronie nabywcy, które to obowiązki można ograniczyć/wyłączyć przy zastosowaniu odpowiednich struktur (w szczególności – międzynarodowych). Niemniej nabywca udziałów nie może ograniczyć odpowiedzialności za zaległości podatkowe przejętej spółki, dotyczące okresu poprzedzającego transakcję. Dlatego też podmiot decydujący się na zakup udziałów, niezależnie od priorytetów (czasu, bezpieczeństwa podatkowego, obciążeń podatkowych), z reguły poprzedza podjęcie decyzji, przeprowadzeniem szczegółowego due diligence podatkowego spółki.

Polecamy: Kalkulator odsetek od zaległości podatkowych

Due diligence pozwala zidentyfikować błędne rozliczenia podatkowe, do których najczęściej należą m.in.: błędne rozpoznawanie w czasie przychodów i kosztów wynikających z działalności operacyjnej dla celów podatku CIT, błędne podatkowe traktowanie kosztów finansowych (zwłaszcza w przypadku inwestycji) oraz różnic kursowych z tym związanych, czy też brak rynkowego uzasadnienia dla warunków transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz brak wymaganej dokumentacji podatkowej w tym zakresie.

Rolą doradcy podatkowego przy procesie przejęcia jest więc przede wszystkim identyfikacja ryzyk związanych z wykrytymi błędami w rozliczeniach podatkowych oraz obowiązków podatkowych towarzyszących poszczególnym rodzajom transakcji, a następnie wskazanie ewentualnego sposobu ich ograniczenia.

Niemniej równie ważnym zadaniem doradcy jest wskazanie możliwych do podjęcia po przejęciu działań, które pozwolą pośrednio/bezpośrednio zmniejszyć bieżące obciążenia podatkowe poprzez np. zwrot nadpłaconych - przez przejętą spółkę - podatków lub je ograniczyć. To ostatnie zadanie wymaga wcześniejszego efektywnego planowania podatkowego, pozwalającego na potransakcyjną konsumpcję zidentyfikowanych korzyści.

Honorata Green
Partner w firmie doradczej KPMG

Agnieszka Stanisławska
Doradca Podatkowy w firmie doradczej KPMG

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA