REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przejąć i co zrobić, żeby transakcja była korzystna?

Co zrobić by transakcja była korzystna?
Co zrobić by transakcja była korzystna?

REKLAMA

REKLAMA

Każdy inwestor stoi przed wyborem: czy lepiej kupić udziały interesującej go spółki, czy może kupić przedsiębiorstwo/wybrane aktywa? Podobne wątpliwości ma również zbywający, dla którego wybór rodzaju transakcji determinuje źródło przychodu i jego opodatkowanie.

Obie strony zainteresowane są korzyściami, niemniej jednaj jak w przypadku pozbywającego się majątku – jest to z reguły wysokość jednorazowego podatku do zapłaty, natomiast inwestor koncentruje się dodatkowo na zyskach/oszczędnościach, jakie chciałby uzyskać w dłuższej perspektywie czasu.

REKLAMA

REKLAMA

Najpopularniejszymi sposobami przejęcia majątku jest albo jego bezpośredni zakup (tzw. „asset deal”) albo zakup udziałów spółki (tzw. „share deal”). Obie transakcje istotnie różnią się od siebie.

Jeżeli chodzi o zakup przedsiębiorstwa, niewątpliwą korzyścią jest możliwość odcięcia się od odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe zbywcy. Nabywca ma również możliwość zaktualizowania wartości początkowej środków trwałych, wyboru i podwyższenia ich stawek amortyzacyjnych oraz wygenerowania wartości firmy - podlegającej amortyzacji podatkowej.

Sformalizowane nabycie przedsiębiorstwa to jednak brak możliwości wykorzystania strat podmiotu przejmowanego i konieczność zapłaty podatku dochodowego przez zbywcę oraz podatku od czynności cywilnoprawnych - przez nabywcę (jeżeli nie wystąpi opodatkowanie VAT). Niemniej, tak jak istnieją sposoby na zoptymalizowanie wyżej wskazanych obciążeń podatkowych, tak nie da się ominąć formalności związanych z przejęciem samego przedsiębiorstwa.

REKLAMA

W zależności od wielkości prowadzonej działalności, zdarza się, że konieczność uzyskania licznych zgód - na przejście praw z decyzji administracyjnych i umów cywilnoprawnych – może skutecznie zniechęcić inwestora do wyboru tego rodzaju transakcji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alternatywą staje się wtedy zakupu udziałów, który wymaga dochowania zdecydowanie mniejszej ilości formalności i teoretycznie mniejszego zaangażowania czasowego. Dodatkowo, w przeciwieństwie do wcześniej omawianego rodzaju przejęcia, inwestor ma możliwość wykorzystania strat podatkowych istniejących w nabytej spółce. 

Polecamy: Jak prawidłowo wskazać koszty uzyskania przychodu w spółce cywilnej?

Jednak i w tym przypadku wystąpi – co do zasady – obowiązek zapłaty podatku dochodowego po stronie zbywcy oraz podatku od czynności cywilnoprawnych po stronie nabywcy, które to obowiązki można ograniczyć/wyłączyć przy zastosowaniu odpowiednich struktur (w szczególności – międzynarodowych). Niemniej nabywca udziałów nie może ograniczyć odpowiedzialności za zaległości podatkowe przejętej spółki, dotyczące okresu poprzedzającego transakcję. Dlatego też podmiot decydujący się na zakup udziałów, niezależnie od priorytetów (czasu, bezpieczeństwa podatkowego, obciążeń podatkowych), z reguły poprzedza podjęcie decyzji, przeprowadzeniem szczegółowego due diligence podatkowego spółki.

Polecamy: Kalkulator odsetek od zaległości podatkowych

Due diligence pozwala zidentyfikować błędne rozliczenia podatkowe, do których najczęściej należą m.in.: błędne rozpoznawanie w czasie przychodów i kosztów wynikających z działalności operacyjnej dla celów podatku CIT, błędne podatkowe traktowanie kosztów finansowych (zwłaszcza w przypadku inwestycji) oraz różnic kursowych z tym związanych, czy też brak rynkowego uzasadnienia dla warunków transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz brak wymaganej dokumentacji podatkowej w tym zakresie.

Rolą doradcy podatkowego przy procesie przejęcia jest więc przede wszystkim identyfikacja ryzyk związanych z wykrytymi błędami w rozliczeniach podatkowych oraz obowiązków podatkowych towarzyszących poszczególnym rodzajom transakcji, a następnie wskazanie ewentualnego sposobu ich ograniczenia.

Niemniej równie ważnym zadaniem doradcy jest wskazanie możliwych do podjęcia po przejęciu działań, które pozwolą pośrednio/bezpośrednio zmniejszyć bieżące obciążenia podatkowe poprzez np. zwrot nadpłaconych - przez przejętą spółkę - podatków lub je ograniczyć. To ostatnie zadanie wymaga wcześniejszego efektywnego planowania podatkowego, pozwalającego na potransakcyjną konsumpcję zidentyfikowanych korzyści.

Honorata Green
Partner w firmie doradczej KPMG

Agnieszka Stanisławska
Doradca Podatkowy w firmie doradczej KPMG

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA