REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CEIDG 2012/2013: Zmiana zasad udostępniania i publikowania danych w CEIDG

Subskrybuj nas na Youtube
CEIDG 2012/2013
CEIDG 2012/2013

REKLAMA

REKLAMA

CEIDG. Nowe zasady udostępniania i publikowania danych o przedsiębiorcach przez CEIDG. Zmiany ma wprowadzić przygotowywana nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

CEIDG 2012/2013

Ministerstwo Gospodarki przygotowuje nowelizację ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W trakcie uzgodnień znalazł się projekt założeń do ustawy o zmianie usdg. Doświadczenia z dotychczasowego funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wskazują na konieczność wprowadzenia zmian w jej działaniu. CEIDG czeka reforma.

REKLAMA

Obecnie udostępniane dane i zasady ich publikowania

Obecnie ustawa sztywno określa zakres danych i informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach podlegających udostępnieniu. Są to dane i informacje wymienione enumeratywnie w art. 25 ust. 1 z wyjątkiem numeru PESEL, daty urodzenia oraz adresu zamieszkania, o ile nie jest on taki sam jak miejsce wykonywania działalności gospodarczej. CEIDG udostępnia również informacje o uzyskaniu, cofnięciu, utracie i wygaśnięciu uprawnień wynikających koncesji, zezwolenia i licencji oraz dane o wpisie do rejestru działalności regulowanej, zakazie wykonywania działalności określonej we wpisie oraz o wykreśleniu z rejestru.

Polecamy: CEIDG 2012/2013: Sąd poda PKD i PESEL przedsiębiorcy

Ustawa przewiduje 2 sposoby udostępniania danych: poprzez stronę internetową oraz w sposób „hurtowy” drogą teletransmisji.

Większe potrzeby rynkowe w zakresie udostępniania danych

Doświadczenia z dotychczasowego funkcjonowania CEIDG wskazują, że potrzeby rynkowe w zakresie dostępu do danych są znacznie szersze. Zainteresowani postulują o umożliwienie wyszukiwania wpisów przedsiębiorców według nowych kryteriów np. daty rejestracji oraz o uzyskiwanie przez duże podmioty, takie jak banki, bazy przedsiębiorców potrzebnych do realizacji swoich celów gospodarczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: CEIDG 2012/2013: Wpisowi do CEIDG będą podlegały nowe dane

Proponowane zmiany

W projekcie założeń do ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej proponuje się:

  • nałożenie na Ministra Gospodarki obowiązku udostępnienia na stronie CEIDG wyszukiwarki umożliwiającej wyszukiwanie grup przedsiębiorców wedle zadanych kryteriów;
  • umożliwienie samodzielnego uzyskiwania przez przedsiębiorców zaświadczeń na swój temat zawierających również dane niejawne;
  • umożliwienie potwierdzania w CEIDG tożsamości konkretnej osoby, poprzez podanie przez ten podmiot np. jej numeru PESEL (np. w trybie odpowiedzi TAK/NIE podmioty takie jak banki uzyskiwałyby informację, czy dana osoba jest wpisana do CEIDG);
  • kompleksowa nowelizacja art. 39 usdg w kierunku zrównania podmiotów publicznych i komercyjnych oraz zniesienia opłaty za „hurtowe” udostępnianie danych.

Autor: Katarzyna Hus

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA