Rejestr pełnomocnictw CEIDG
REKLAMA
REKLAMA
Przedsiębiorcy załatwiający sprawy urzędowe przez pełnomocników od 1 stycznia 2012 roku mogą cieszyć się uproszczeniami dzięki rejestrowi pełnomocnictw w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Przy załatwianiu konkretnej sprawy administracyjnej nie będzie potrzebne okazywanie lub dołączanie osobnych dokumentów, o ile wcześniej fakt udzielenia pełnomocnictwa został uwidoczniony w CEIDG.
REKLAMA
Rozwiązane to oznacza w praktyce, że urząd prowadzący sprawę przedsiębiorcy będzie sprawdzał, czy pełnomocnictwo jest uwidocznione w CEIDG (zamiast doręczania dokumentu pełnomocnictwa). Ułatwi ono zwłaszcza załatwianie spraw przez pełnomocników drogą elektroniczną. Uprości to także kontakty między samymi przedsiębiorcami.
Polecamy: CEIDG - vademecum
Przedsiębiorca zamierzający skorzystać z tego rozwiązania powinien zgłosić informację o pełnomocnikach ustanowionych wcześniej zgodnie z odrębnymi przepisami (np. Kodeks cywilny, Kodeks postępowania administracyjnego i inne) oraz w formie przewidzianej tymi przepisami do CEIDG. Powinien wskazać przy tym zakres spraw, które to pełnomocnictwo obejmuje, oraz podać następujące dane pełnomocnika:
- Imię i nazwisko,
- Firmę,
- Datę urodzenia,
- Numer PESEL, o ile taki posiada,
- Numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada,
- Informację o obywatelstwie polskim, o ile takie posiada, i innych obywatelstwach,
- Oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu zamieszkania, adresu do doręczeń oraz adresu, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza pełnomocnika, adresu poczty elektronicznej oraz strony internetowej, o ile takie posiada.
Polecamy: Jakie dane podlegają wpisowi do CEIDG?
REKLAMA
W formularzu CEIDG-1 Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej rubryką właściwą do poinformowania o wyznaczonym pełnomocniku jest rubryka 30 „Udzieliłem pełnomocnictwa do prowadzenia moich spraw”, wraz z podrubrykami 30.1, 30.2, 30.3, 30.4.
Jeżeli wnioskodawca ustanowił więcej niż jednego pełnomocnika, informację o kolejnych pełnomocnikach może zgłosić za pomocą załącznika CEIDG-PN. Wskazanie pełnomocnika nie jest obowiązkowe.
Należy pamiętać, że:
1) Samo wskazanie pełnomocnika w CEIDG nie jest równoznaczne z jego ustanowieniem.
2) Zapis o rejestrze pełnomocnictw nie będzie dotyczyć spraw prowadzonych na podstawie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej.
Źródło: eu-go.gov.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.