REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
umowa o roboty budowlane
umowa o roboty budowlane
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsięwzięcie budowlane jest procesem na tyle skomplikowanym, że do jego unormowania ustawodawca wprowadził specjalny typ umowy nazwanej – umowy o roboty budowlane, uregulowanej w rozdziale XVI (art. 647 - art. 658) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zm.), w którym to nałożone zostały zarówno na wykonawcę budowlanego, jak również na inwestora szczególne prawa i obowiązki. Jednym z nich jest obowiązek wykonawcy do informowania inwestora o przeszkodach uniemożliwiających prawidłowe wykonywanie robót.

Zgodnie z definicją kodeksu cywilnego zawartą w art. 647  przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności związanych z przygotowanie robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Należy w tym miejscu podkreślić, iż z uwagi na wielowątkowość procesu budowlanego, do istotnych obowiązków ustawowych przy wykonywaniu robót w oparciu o umowę o roboty budowlane, należy obowiązek współdziałania inwestora w wykonaniu obiektu, co należy traktować ściśle.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz newsletter!

REKLAMA

Artykuł 651 kodeksu cywilnego stanowi, iż jeżeli dostarczona przez inwestora dokumentacja, teren budowy, maszyny lub urządzenia nie nadają się do prawidłowego wykonania robót albo jeżeli zajdą inne okoliczności, które mogą przeszkodzić prawidłowemu wykonaniu robót, wykonawca powinien niezwłocznie zawiadomić o tym inwestora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z powyższego wynika więc nałożony na wykonawcę robót budowlanych obowiązek niezwłocznego informowania inwestora o każdym zdarzeniu i okoliczności mającej wpływ na prawidłowość wykonania robót. Obowiązek taki nie jest przypadkowy, albowiem proces budowlany, w szczególności w odniesieniu do dużych inwestycji budowlanych, jest  skomplikowany, zaś każde odstępstwo od przyjętych rozwiązań projektowych czy harmonogramów może wpłynąć na prawidłowość wykonania robót.

Z przytoczonego wyżej artykułu wynika wprost, iż w razie wystąpienia okoliczności – przeszkód mogących powodować nieprawidłowe wykonanie robót, wykonawca ma obowiązek powiadomienia inwestora. Termin nieprawidłowe wykonanie jest pojęciem znacznie szerszym niż wskazywałoby na to jego literalne brzmienie i należy go traktować w kategoriach largo, gdyż może obejmować również nieterminowość wykonania na skutek okoliczności niezawinionych przez wykonawcę, co wydaje się oderwane od samej prawidłowości wykonania robót z perspektywy sztuki budowlanej.

Odpowiedzialność urzędników za łamanie prawa wobec przedsiębiorców


Jedną z takich przeszkód może być właśnie brak frontu robót, na skutek czego wykonawca nie może wykonywać określonych robót budowlanych, a tym samym ponosi ryzyko nieterminowego wykonania zamówienia. W sytuacji takiej wykonawca pozostaje w sytuacji, w której spełnienie jego świadczenia w danym momencie jest niemożliwe, za co nie może ponosić odpowiedzialności.  Należy podkreślić, iż wykonawca robót budowlanych nie może ponosić negatywnych konsekwencji za ewentualne opóźnienie w przedmiocie wykonania umowy o roboty budowlane na skutek opóźnienia w przekazaniu bądź braku frontu robót.

W sytuacji zaistnienia braku frontu robót należy niezwłocznie zawiadomić inwestora o wystąpieniu przeszkód w prawidłowym wykonaniu umowy wraz z wnioskiem o zmianę terminu realizacji umowy o czas niemożliwości wykonywania robót. Warto jednak pamiętać, iż nie zawsze okres, w którym występowały przeszkody będzie tożsamy z okresem potrzebnym na wykonaniu opóźnionych prac, co wynikać może m.in. z przyczyn technologicznych, logistycznych, kadrowych etc. Zatem wnioskując o przedłużenie terminu warto uwzględnić czas realny niezbędny do prawidłowego wykonania zamówienia.

Wykonawca powinien zatem bezwzględnie pamiętać, aby każdorazowo i niezwłocznie informować inwestora o wszelkich przeszkodach mogących zagrozić prawidłowemu wykonaniu robót. Jest to nie tyle prawo, co obowiązek nałożony ustawowo, a zatem z daleko posuniętej ostrożności, ze względu na złożoność procesu budowlanego, wykonawca powinien zwrócić na ten aspekt szczególną uwagę.

Zapis windykacyjny przedsiębiorstwa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA