REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Służba Celna wyda zezwolenia na loterie fantowe i promocyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Kto wydaje zezwolenia na loterie fantowe i promocyjne?
Kto wydaje zezwolenia na loterie fantowe i promocyjne?

REKLAMA

REKLAMA

Już niedługo przedsiębiorca chcący zorganizować loterię fantową, promocyjną, czy audiotekstową będzie musiał udać się po zezwolenie do urzędów lub izb celnych, a nie jak dotąd do Ministra Finansów, czy Izby Skarbowej.

W dniu 27 sierpnia 2009 r. Sejm przyjął ostatecznie nową ustawę o Służbie Celnej, która oczekuje obecnie na podpis Prezydenta RP, który powinien zostać złożony jeszcze we wrześniu. Następnie po 21 dniach od publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw wejdzie ona w życie (wydaje się, że będzie to mniej więcej połowa października 2009 r.).

REKLAMA

REKLAMA

Wtedy to Służba Celna m.in. przejmie od aparatu skarbowego całość zadań z zakresu podatku od gier, w tym także wydawania zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe, loterii promocyjnej oraz na urządzanie gier na automatach niskich wygranych. Pozostałe zezwolenia z tej dziedziny nadal będzie wydawał Minister Finansów.

Wynikająca z powyższego zmiana organów podatkowych w podatku od gier, którymi staną się obecnie wyznaczeni przez Ministra Finansów naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy izb celnych, jest ważna nie tylko dla wąskiego grona podmiotów zajmujących się zawodowym urządzaniem gier hazardowych, ale również dla wszystkich przedsiębiorców, którzy urządzają obecnie, lub mają zamiar urządzać w przyszłości, loterie fantowe i promocyjne.

Zobacz: Co grozi przedsiębiorcy za celowe niedopełnianie swoich obowiązków?

REKLAMA

W chwili obecnej podmioty te, w celu urządzania takich loterii, muszą wystąpić do Ministra Finansów o odpowiednie zezwolenie. W niektórych przypadkach, tj. w sytuacji, gdy loterie takie są urządzane na obszarze jednego województwa, na którym znajduje się równocześnie miejsce losowania nagród, zezwolenie w zastępstwie Ministra Finansów wydaje właściwy dyrektor izby skarbowej, co wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie upoważnienia dyrektorów izb skarbowych do wykonywania niektórych czynności w zakresie gier i zakładów wzajemnych (Dz.U. Nr 152, poz. 1486). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wejściu w życie nowej ustawy o Służbie Celnej, wszystkie zezwolenia na urządzanie loterii fantowych i promocyjnych będą wydawać wyłącznie dyrektorzy izb celnych. Dotyczy to zarówno loterii urządzanych na obszarze jednego województwa, jak i loterii urządzanych na większym obszarze kraju.

W przypadku loterii urządzanych na terenie jednego województwa, zezwolenia udzielać będzie dyrektor tej izby celnej, na którego obszarze właściwości miejscowej będą urządzane i prowadzone takie gry. Natomiast w pozostałych przypadkach zezwoleń udzielać będzie dyrektor izby celnej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy.

Oczywistą konsekwencją powyższego będzie to, że zatwierdzania pierwotnych i zmienianych regulaminów tych loterii dokonywać będą ci dyrektorzy izb celnych, którzy udzielą zezwoleń na prowadzenie takich gier (zatwierdzenie regulaminu loterii jest warunkiem niezbędnym do uzyskania zezwolenia na jej prowadzanie).

Podmioty urządzające loterie fantowe, w dalszym ciągu będą zobowiązane do składania deklaracji podatkowych, ale tym razem będą one musiały je składać do naczelnika urzędu celnego właściwego dla siedziby organu właściwego do udzielenia zezwolenia na urządzanie tej loterii (czyli dyrektora izby celnej). Z kolei, kwoty należnego podatku wpłacane będą na rachunek izby celnej właściwej dla tego naczelnika urzędu celnego, a więc na takich samych zasadach, jakie obowiązują w podatku akcyzowym od września 2003 r.

W przypadku loterii promocyjnych ustawodawca nie tylko utrzymał w mocy ustawowe wyłączenie tych gier z opodatkowania podatkiem od gier, ale również nie zrezygnował z obowiązku dokonania przez podmiot urządzający loterię promocyjną rozliczenia wyniku finansowego takiej gry w ciągu 30 dni od jej zakończenia. Jedyną zmianą w tym zakresie jest to, że rozliczenia takiego nie będzie się już składać w urzędzie skarbowym, ale w urzędzie celnym.

Z dniem wejścia w życie powyższych zmian, Minister Finansów wyznaczy w drodze rozporządzenia naczelników urzędów celnych i dyrektorów izb celnych, którzy będą zajmować się powyższymi kwestiami – należy oczekiwać, iż zezwolenia wydawać będą wszyscy dyrektorzy izb celnych, tak jak ma to obecnie miejsce z dyrektorami izb skarbowych.

Zobacz: Utrudnianie realizacji reklamacji jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów

Dodatkowo, przepis art. 234 ustawy o Służbie Celnej nakłada na podmioty urządzające loterie fantowe i promocyjne obowiązek przesłania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenia oraz dokumentacji dotyczącej prowadzonej działalności, określając jednocześnie 3-miesięczny termin na dokonanie takiego zgłoszenia. Termin ten liczony będzie od dnia wejścia w życie ustawy.

Grzegorz Musolf ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA