Służba Celna wyda zezwolenia na loterie fantowe i promocyjne
REKLAMA
REKLAMA
W dniu 27 sierpnia 2009 r. Sejm przyjął ostatecznie nową ustawę o Służbie Celnej, która oczekuje obecnie na podpis Prezydenta RP, który powinien zostać złożony jeszcze we wrześniu. Następnie po 21 dniach od publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw wejdzie ona w życie (wydaje się, że będzie to mniej więcej połowa października 2009 r.).
REKLAMA
REKLAMA
Wtedy to Służba Celna m.in. przejmie od aparatu skarbowego całość zadań z zakresu podatku od gier, w tym także wydawania zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe, loterii promocyjnej oraz na urządzanie gier na automatach niskich wygranych. Pozostałe zezwolenia z tej dziedziny nadal będzie wydawał Minister Finansów.
Wynikająca z powyższego zmiana organów podatkowych w podatku od gier, którymi staną się obecnie wyznaczeni przez Ministra Finansów naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy izb celnych, jest ważna nie tylko dla wąskiego grona podmiotów zajmujących się zawodowym urządzaniem gier hazardowych, ale również dla wszystkich przedsiębiorców, którzy urządzają obecnie, lub mają zamiar urządzać w przyszłości, loterie fantowe i promocyjne.
Zobacz: Co grozi przedsiębiorcy za celowe niedopełnianie swoich obowiązków?
REKLAMA
W chwili obecnej podmioty te, w celu urządzania takich loterii, muszą wystąpić do Ministra Finansów o odpowiednie zezwolenie. W niektórych przypadkach, tj. w sytuacji, gdy loterie takie są urządzane na obszarze jednego województwa, na którym znajduje się równocześnie miejsce losowania nagród, zezwolenie w zastępstwie Ministra Finansów wydaje właściwy dyrektor izby skarbowej, co wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie upoważnienia dyrektorów izb skarbowych do wykonywania niektórych czynności w zakresie gier i zakładów wzajemnych (Dz.U. Nr 152, poz. 1486).
Po wejściu w życie nowej ustawy o Służbie Celnej, wszystkie zezwolenia na urządzanie loterii fantowych i promocyjnych będą wydawać wyłącznie dyrektorzy izb celnych. Dotyczy to zarówno loterii urządzanych na obszarze jednego województwa, jak i loterii urządzanych na większym obszarze kraju.
W przypadku loterii urządzanych na terenie jednego województwa, zezwolenia udzielać będzie dyrektor tej izby celnej, na którego obszarze właściwości miejscowej będą urządzane i prowadzone takie gry. Natomiast w pozostałych przypadkach zezwoleń udzielać będzie dyrektor izby celnej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy.
Oczywistą konsekwencją powyższego będzie to, że zatwierdzania pierwotnych i zmienianych regulaminów tych loterii dokonywać będą ci dyrektorzy izb celnych, którzy udzielą zezwoleń na prowadzenie takich gier (zatwierdzenie regulaminu loterii jest warunkiem niezbędnym do uzyskania zezwolenia na jej prowadzanie).
Podmioty urządzające loterie fantowe, w dalszym ciągu będą zobowiązane do składania deklaracji podatkowych, ale tym razem będą one musiały je składać do naczelnika urzędu celnego właściwego dla siedziby organu właściwego do udzielenia zezwolenia na urządzanie tej loterii (czyli dyrektora izby celnej). Z kolei, kwoty należnego podatku wpłacane będą na rachunek izby celnej właściwej dla tego naczelnika urzędu celnego, a więc na takich samych zasadach, jakie obowiązują w podatku akcyzowym od września 2003 r.
W przypadku loterii promocyjnych ustawodawca nie tylko utrzymał w mocy ustawowe wyłączenie tych gier z opodatkowania podatkiem od gier, ale również nie zrezygnował z obowiązku dokonania przez podmiot urządzający loterię promocyjną rozliczenia wyniku finansowego takiej gry w ciągu 30 dni od jej zakończenia. Jedyną zmianą w tym zakresie jest to, że rozliczenia takiego nie będzie się już składać w urzędzie skarbowym, ale w urzędzie celnym.
Z dniem wejścia w życie powyższych zmian, Minister Finansów wyznaczy w drodze rozporządzenia naczelników urzędów celnych i dyrektorów izb celnych, którzy będą zajmować się powyższymi kwestiami – należy oczekiwać, iż zezwolenia wydawać będą wszyscy dyrektorzy izb celnych, tak jak ma to obecnie miejsce z dyrektorami izb skarbowych.
Zobacz: Utrudnianie realizacji reklamacji jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów
Dodatkowo, przepis art. 234 ustawy o Służbie Celnej nakłada na podmioty urządzające loterie fantowe i promocyjne obowiązek przesłania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenia oraz dokumentacji dotyczącej prowadzonej działalności, określając jednocześnie 3-miesięczny termin na dokonanie takiego zgłoszenia. Termin ten liczony będzie od dnia wejścia w życie ustawy.
Grzegorz Musolf ekspert podatkowy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.