REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Służba Celna wyda zezwolenia na loterie fantowe i promocyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Kto wydaje zezwolenia na loterie fantowe i promocyjne?
Kto wydaje zezwolenia na loterie fantowe i promocyjne?

REKLAMA

REKLAMA

Już niedługo przedsiębiorca chcący zorganizować loterię fantową, promocyjną, czy audiotekstową będzie musiał udać się po zezwolenie do urzędów lub izb celnych, a nie jak dotąd do Ministra Finansów, czy Izby Skarbowej.

W dniu 27 sierpnia 2009 r. Sejm przyjął ostatecznie nową ustawę o Służbie Celnej, która oczekuje obecnie na podpis Prezydenta RP, który powinien zostać złożony jeszcze we wrześniu. Następnie po 21 dniach od publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw wejdzie ona w życie (wydaje się, że będzie to mniej więcej połowa października 2009 r.).

REKLAMA

REKLAMA

Wtedy to Służba Celna m.in. przejmie od aparatu skarbowego całość zadań z zakresu podatku od gier, w tym także wydawania zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe, loterii promocyjnej oraz na urządzanie gier na automatach niskich wygranych. Pozostałe zezwolenia z tej dziedziny nadal będzie wydawał Minister Finansów.

Wynikająca z powyższego zmiana organów podatkowych w podatku od gier, którymi staną się obecnie wyznaczeni przez Ministra Finansów naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy izb celnych, jest ważna nie tylko dla wąskiego grona podmiotów zajmujących się zawodowym urządzaniem gier hazardowych, ale również dla wszystkich przedsiębiorców, którzy urządzają obecnie, lub mają zamiar urządzać w przyszłości, loterie fantowe i promocyjne.

Zobacz: Co grozi przedsiębiorcy za celowe niedopełnianie swoich obowiązków?

REKLAMA

W chwili obecnej podmioty te, w celu urządzania takich loterii, muszą wystąpić do Ministra Finansów o odpowiednie zezwolenie. W niektórych przypadkach, tj. w sytuacji, gdy loterie takie są urządzane na obszarze jednego województwa, na którym znajduje się równocześnie miejsce losowania nagród, zezwolenie w zastępstwie Ministra Finansów wydaje właściwy dyrektor izby skarbowej, co wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie upoważnienia dyrektorów izb skarbowych do wykonywania niektórych czynności w zakresie gier i zakładów wzajemnych (Dz.U. Nr 152, poz. 1486). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wejściu w życie nowej ustawy o Służbie Celnej, wszystkie zezwolenia na urządzanie loterii fantowych i promocyjnych będą wydawać wyłącznie dyrektorzy izb celnych. Dotyczy to zarówno loterii urządzanych na obszarze jednego województwa, jak i loterii urządzanych na większym obszarze kraju.

W przypadku loterii urządzanych na terenie jednego województwa, zezwolenia udzielać będzie dyrektor tej izby celnej, na którego obszarze właściwości miejscowej będą urządzane i prowadzone takie gry. Natomiast w pozostałych przypadkach zezwoleń udzielać będzie dyrektor izby celnej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy.

Oczywistą konsekwencją powyższego będzie to, że zatwierdzania pierwotnych i zmienianych regulaminów tych loterii dokonywać będą ci dyrektorzy izb celnych, którzy udzielą zezwoleń na prowadzenie takich gier (zatwierdzenie regulaminu loterii jest warunkiem niezbędnym do uzyskania zezwolenia na jej prowadzanie).

Podmioty urządzające loterie fantowe, w dalszym ciągu będą zobowiązane do składania deklaracji podatkowych, ale tym razem będą one musiały je składać do naczelnika urzędu celnego właściwego dla siedziby organu właściwego do udzielenia zezwolenia na urządzanie tej loterii (czyli dyrektora izby celnej). Z kolei, kwoty należnego podatku wpłacane będą na rachunek izby celnej właściwej dla tego naczelnika urzędu celnego, a więc na takich samych zasadach, jakie obowiązują w podatku akcyzowym od września 2003 r.

W przypadku loterii promocyjnych ustawodawca nie tylko utrzymał w mocy ustawowe wyłączenie tych gier z opodatkowania podatkiem od gier, ale również nie zrezygnował z obowiązku dokonania przez podmiot urządzający loterię promocyjną rozliczenia wyniku finansowego takiej gry w ciągu 30 dni od jej zakończenia. Jedyną zmianą w tym zakresie jest to, że rozliczenia takiego nie będzie się już składać w urzędzie skarbowym, ale w urzędzie celnym.

Z dniem wejścia w życie powyższych zmian, Minister Finansów wyznaczy w drodze rozporządzenia naczelników urzędów celnych i dyrektorów izb celnych, którzy będą zajmować się powyższymi kwestiami – należy oczekiwać, iż zezwolenia wydawać będą wszyscy dyrektorzy izb celnych, tak jak ma to obecnie miejsce z dyrektorami izb skarbowych.

Zobacz: Utrudnianie realizacji reklamacji jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów

Dodatkowo, przepis art. 234 ustawy o Służbie Celnej nakłada na podmioty urządzające loterie fantowe i promocyjne obowiązek przesłania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenia oraz dokumentacji dotyczącej prowadzonej działalności, określając jednocześnie 3-miesięczny termin na dokonanie takiego zgłoszenia. Termin ten liczony będzie od dnia wejścia w życie ustawy.

Grzegorz Musolf ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA