REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Służba Celna wyda zezwolenia na loterie fantowe i promocyjne

Kto wydaje zezwolenia na loterie fantowe i promocyjne?
Kto wydaje zezwolenia na loterie fantowe i promocyjne?

REKLAMA

REKLAMA

Już niedługo przedsiębiorca chcący zorganizować loterię fantową, promocyjną, czy audiotekstową będzie musiał udać się po zezwolenie do urzędów lub izb celnych, a nie jak dotąd do Ministra Finansów, czy Izby Skarbowej.

W dniu 27 sierpnia 2009 r. Sejm przyjął ostatecznie nową ustawę o Służbie Celnej, która oczekuje obecnie na podpis Prezydenta RP, który powinien zostać złożony jeszcze we wrześniu. Następnie po 21 dniach od publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw wejdzie ona w życie (wydaje się, że będzie to mniej więcej połowa października 2009 r.).

REKLAMA

REKLAMA

Wtedy to Służba Celna m.in. przejmie od aparatu skarbowego całość zadań z zakresu podatku od gier, w tym także wydawania zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe, loterii promocyjnej oraz na urządzanie gier na automatach niskich wygranych. Pozostałe zezwolenia z tej dziedziny nadal będzie wydawał Minister Finansów.

Wynikająca z powyższego zmiana organów podatkowych w podatku od gier, którymi staną się obecnie wyznaczeni przez Ministra Finansów naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy izb celnych, jest ważna nie tylko dla wąskiego grona podmiotów zajmujących się zawodowym urządzaniem gier hazardowych, ale również dla wszystkich przedsiębiorców, którzy urządzają obecnie, lub mają zamiar urządzać w przyszłości, loterie fantowe i promocyjne.

Zobacz: Co grozi przedsiębiorcy za celowe niedopełnianie swoich obowiązków?

REKLAMA

W chwili obecnej podmioty te, w celu urządzania takich loterii, muszą wystąpić do Ministra Finansów o odpowiednie zezwolenie. W niektórych przypadkach, tj. w sytuacji, gdy loterie takie są urządzane na obszarze jednego województwa, na którym znajduje się równocześnie miejsce losowania nagród, zezwolenie w zastępstwie Ministra Finansów wydaje właściwy dyrektor izby skarbowej, co wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie upoważnienia dyrektorów izb skarbowych do wykonywania niektórych czynności w zakresie gier i zakładów wzajemnych (Dz.U. Nr 152, poz. 1486). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wejściu w życie nowej ustawy o Służbie Celnej, wszystkie zezwolenia na urządzanie loterii fantowych i promocyjnych będą wydawać wyłącznie dyrektorzy izb celnych. Dotyczy to zarówno loterii urządzanych na obszarze jednego województwa, jak i loterii urządzanych na większym obszarze kraju.

W przypadku loterii urządzanych na terenie jednego województwa, zezwolenia udzielać będzie dyrektor tej izby celnej, na którego obszarze właściwości miejscowej będą urządzane i prowadzone takie gry. Natomiast w pozostałych przypadkach zezwoleń udzielać będzie dyrektor izby celnej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy.

Oczywistą konsekwencją powyższego będzie to, że zatwierdzania pierwotnych i zmienianych regulaminów tych loterii dokonywać będą ci dyrektorzy izb celnych, którzy udzielą zezwoleń na prowadzenie takich gier (zatwierdzenie regulaminu loterii jest warunkiem niezbędnym do uzyskania zezwolenia na jej prowadzanie).

Podmioty urządzające loterie fantowe, w dalszym ciągu będą zobowiązane do składania deklaracji podatkowych, ale tym razem będą one musiały je składać do naczelnika urzędu celnego właściwego dla siedziby organu właściwego do udzielenia zezwolenia na urządzanie tej loterii (czyli dyrektora izby celnej). Z kolei, kwoty należnego podatku wpłacane będą na rachunek izby celnej właściwej dla tego naczelnika urzędu celnego, a więc na takich samych zasadach, jakie obowiązują w podatku akcyzowym od września 2003 r.

W przypadku loterii promocyjnych ustawodawca nie tylko utrzymał w mocy ustawowe wyłączenie tych gier z opodatkowania podatkiem od gier, ale również nie zrezygnował z obowiązku dokonania przez podmiot urządzający loterię promocyjną rozliczenia wyniku finansowego takiej gry w ciągu 30 dni od jej zakończenia. Jedyną zmianą w tym zakresie jest to, że rozliczenia takiego nie będzie się już składać w urzędzie skarbowym, ale w urzędzie celnym.

Z dniem wejścia w życie powyższych zmian, Minister Finansów wyznaczy w drodze rozporządzenia naczelników urzędów celnych i dyrektorów izb celnych, którzy będą zajmować się powyższymi kwestiami – należy oczekiwać, iż zezwolenia wydawać będą wszyscy dyrektorzy izb celnych, tak jak ma to obecnie miejsce z dyrektorami izb skarbowych.

Zobacz: Utrudnianie realizacji reklamacji jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów

Dodatkowo, przepis art. 234 ustawy o Służbie Celnej nakłada na podmioty urządzające loterie fantowe i promocyjne obowiązek przesłania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenia oraz dokumentacji dotyczącej prowadzonej działalności, określając jednocześnie 3-miesięczny termin na dokonanie takiego zgłoszenia. Termin ten liczony będzie od dnia wejścia w życie ustawy.

Grzegorz Musolf ekspert podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA