REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza finansowa PFR - problemy MŚP

Subskrybuj nas na Youtube
Tarcza finansowa PFR - problemy praktyczne /Fot. shutterstock
Tarcza finansowa PFR - problemy praktyczne /Fot. shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie problemy najczęściej napotykają małe i średnie przedsiębiorstwa oraz jakie są najczęściej spotykane błędy w wypełnianiu wniosków o wsparcie z Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju?
  • Program pomocy dla sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oferowany w ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju jest bardzo istotnym wsparciem dla firm dotkniętych sytuacją związaną z COVID-19.   
  • Wielu przedsiębiorców już otrzymało subwencje w ramach tego programu, niestety jednak, tempo jego wprowadzania w życie spowodowało, że pewne założenia programowe nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistości, na skutek czego część przedsiębiorstw jest z niego de facto wyeliminowana.    
  • Poniżej przedstawiamy najczęściej spotykane błędy w wypełnianiu wniosków oraz wskazujemy pewne wady systemu wsparcia w ramach Tarczy Finansowej PFR dla sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw:  

Wykazując spadek obrotów, należy zweryfikować deklaracje VAT-7 lub JPK_VAT 

Dane administracji skarbowej służą do weryfikacji oświadczeń składanych we wnioskach o subwencje. Należy więc pamiętać o złożeniu deklaracji VAT-7 lub JPK_VAT za okres wskazany do wykazania spadku obrotów, np. wykazując spadek kwiecień do marca 2020 r., przedsiębiorca rozliczający się miesięcznie powinien złożyć deklaracje VAT-7 za kwiecień oraz odczekać co najmniej 4 dni kalendarzowe, aby system administracji skarbowej zarejestrował deklaracje.  

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Rozliczający się kwartalnie z VAT mają problem 

Podatnicy, którzy rozliczają się kwartalnie, będą mogli wykazać spadek dopiero po złożeniu JPK_VAT za drugi kwartał 2020 r., czyli dopiero w lipcu.

Kłopotliwe zaliczki 

Zaliczki, pomimo tego, że nie są sprzedażą, pojawiają się jednak w rejestrze VAT – system weryfikacji wniosków interpretuje takie zaliczki jako sprzedaż, tym samym zaniżając spadek obrotów, a to z kolei ma negatywny wpływ na wysokość subwencji (im większy spadek, tym większa subwencja).  

REKLAMA

Spadek ilościowy – gdzie mam to wpisać?! 

• pomimo, że dokumenty programu Tarczy Finansowej PFR przewidują taka możliwość, to systemy bankowe wniosków nie pozwalają na wskazanie danych, w celu wykazania spadku ilościowego jako spadku przychodów ze sprzedaży towarów i usług (większość systemów bankowych pozwala na wykazanie wyłącznie spadku wartościowego).  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga na przecinki! 

Stawianie przecinków pomiędzy cyframi w polu wnioskowanej kwoty subwencji np. „250,000”, może spowodować, że system zakwalifikuje taką kwotę jako „250” zł. Beneficjent, który uzyskał kwotę wnioskowaną, nie ma drogi do odwołania, ponieważ kwota uzyskanej subwencji odpowiada kwocie wnioskowanej!  

Odmienne sposoby liczenia zatrudnienia 

Program przewiduje odmienne sposoby obliczania stanu zatrudnienia dla potrzeb ustalenia statusu przedsiębiorcy (mikro-, mały i średni przedsiębiorca), a inne na potrzeby ustalenia poziomu ewentualnego umorzenia subwencji.  

Jakiej wielkości jestem przedsiębiorcą? 

Należy sumować wartości zatrudnienia, obrotów oraz sum bilansowych przedsiębiorstw powiązanych oraz (proporcjonalnie) przedsiębiorstw partnerskich. Sposób zliczania tych wartości niekiedy jest bardzo czasochłonny i problematyczny.  
Wiele przedsiębiorstw, które intuicyjnie sądziły, że kwalifikują się do statusu mikroprzedsiębiorcy, będzie kwalifikować się do statusu MŚP. Znowu, te przekonane o swoim statusie MŚP, mogą okazać się dużymi przedsiębiorcami!  

Eksperci:  
Szymon Żółciński - ekspert BCC ds. funduszy strukturalnych i pomocy publicznej partner w Crido 
Filip Badziak - senior associate w Crido 

Źródło: Business Centre Club

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA