REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza finansowa PFR - problemy MŚP

Tarcza finansowa PFR - problemy praktyczne /Fot. shutterstock
Tarcza finansowa PFR - problemy praktyczne /Fot. shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie problemy najczęściej napotykają małe i średnie przedsiębiorstwa oraz jakie są najczęściej spotykane błędy w wypełnianiu wniosków o wsparcie z Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju?
  • Program pomocy dla sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oferowany w ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju jest bardzo istotnym wsparciem dla firm dotkniętych sytuacją związaną z COVID-19.   
  • Wielu przedsiębiorców już otrzymało subwencje w ramach tego programu, niestety jednak, tempo jego wprowadzania w życie spowodowało, że pewne założenia programowe nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistości, na skutek czego część przedsiębiorstw jest z niego de facto wyeliminowana.    
  • Poniżej przedstawiamy najczęściej spotykane błędy w wypełnianiu wniosków oraz wskazujemy pewne wady systemu wsparcia w ramach Tarczy Finansowej PFR dla sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw:  

Wykazując spadek obrotów, należy zweryfikować deklaracje VAT-7 lub JPK_VAT 

Dane administracji skarbowej służą do weryfikacji oświadczeń składanych we wnioskach o subwencje. Należy więc pamiętać o złożeniu deklaracji VAT-7 lub JPK_VAT za okres wskazany do wykazania spadku obrotów, np. wykazując spadek kwiecień do marca 2020 r., przedsiębiorca rozliczający się miesięcznie powinien złożyć deklaracje VAT-7 za kwiecień oraz odczekać co najmniej 4 dni kalendarzowe, aby system administracji skarbowej zarejestrował deklaracje.  

REKLAMA

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Rozliczający się kwartalnie z VAT mają problem 

Podatnicy, którzy rozliczają się kwartalnie, będą mogli wykazać spadek dopiero po złożeniu JPK_VAT za drugi kwartał 2020 r., czyli dopiero w lipcu.

Kłopotliwe zaliczki 

Zaliczki, pomimo tego, że nie są sprzedażą, pojawiają się jednak w rejestrze VAT – system weryfikacji wniosków interpretuje takie zaliczki jako sprzedaż, tym samym zaniżając spadek obrotów, a to z kolei ma negatywny wpływ na wysokość subwencji (im większy spadek, tym większa subwencja).  

Spadek ilościowy – gdzie mam to wpisać?! 

• pomimo, że dokumenty programu Tarczy Finansowej PFR przewidują taka możliwość, to systemy bankowe wniosków nie pozwalają na wskazanie danych, w celu wykazania spadku ilościowego jako spadku przychodów ze sprzedaży towarów i usług (większość systemów bankowych pozwala na wykazanie wyłącznie spadku wartościowego).  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga na przecinki! 

Stawianie przecinków pomiędzy cyframi w polu wnioskowanej kwoty subwencji np. „250,000”, może spowodować, że system zakwalifikuje taką kwotę jako „250” zł. Beneficjent, który uzyskał kwotę wnioskowaną, nie ma drogi do odwołania, ponieważ kwota uzyskanej subwencji odpowiada kwocie wnioskowanej!  

Odmienne sposoby liczenia zatrudnienia 

Program przewiduje odmienne sposoby obliczania stanu zatrudnienia dla potrzeb ustalenia statusu przedsiębiorcy (mikro-, mały i średni przedsiębiorca), a inne na potrzeby ustalenia poziomu ewentualnego umorzenia subwencji.  

Jakiej wielkości jestem przedsiębiorcą? 

Należy sumować wartości zatrudnienia, obrotów oraz sum bilansowych przedsiębiorstw powiązanych oraz (proporcjonalnie) przedsiębiorstw partnerskich. Sposób zliczania tych wartości niekiedy jest bardzo czasochłonny i problematyczny.  
Wiele przedsiębiorstw, które intuicyjnie sądziły, że kwalifikują się do statusu mikroprzedsiębiorcy, będzie kwalifikować się do statusu MŚP. Znowu, te przekonane o swoim statusie MŚP, mogą okazać się dużymi przedsiębiorcami!  

Eksperci:  
Szymon Żółciński - ekspert BCC ds. funduszy strukturalnych i pomocy publicznej partner w Crido 
Filip Badziak - senior associate w Crido 

Źródło: Business Centre Club

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA