REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacje produktów spożywczych

Subskrybuj nas na Youtube
Reklamacja produktów spożywczych
Reklamacja produktów spożywczych

REKLAMA

REKLAMA

Najczęstszym powodem zgłoszeń reklamacyjnych są złe warunki przechowywania produktów spożywczych w hurtowni lub sklepie. Uważam, że tego typu reklamacje powinien uwzględniać sprzedawca bez potrzeby zgłaszania się wprost do producenta. Jak to zrobić?

Jako entomolog z wieloletnim doświadczeniem często otrzymuję zgłoszenia od producentów artykułów żywnościowych z prośbą o ekspertyzę. Moim zadaniem jest stwierdzić, kiedy dokładnie dany produkt został zanieczyszczony przez szkodnika. Mogę powiedzieć, że główną przyczyną powstawania różnych nieprawidłowości w artykułach spożywczych jest zbyt długie przechowywanie starszych partii towaru na zapleczu, podczas gdy wystawiane na półki są produkty z ostatnich dostaw. Często sklepikarze orientując się, że mają w magazynie produkty z kończącym się terminem ważności, przeznaczają je na sprzedaż w ostatniej chwili, co może stanowić zagrożenie dla świeższych partii towaru.

REKLAMA

REKLAMA

Drugim bardzo istotnym powodem występowania nieprawidłowości jest niezachowanie odpowiedniej temperatury w miejscu sprzedaży oraz brak stosowania należytych zabezpieczeń przed szkodnikami w magazynach.

Należy podkreślić, że proces dostarczenia towaru od producenta do konsumenta jest długi i wieloetapowy. Producent nie ma wpływu na to, w jakich warunkach przechowywany jest towar po opuszczeniu fabryki. Zaś konsument, widząc nieprawidłowość w produkcie (np. owadóy), działa pod wpływem emocji, postrzegając producenta jako winowajcę, zapominając o tym, że towar nie został zakupiony bezpośrednio od niego.

W większości wypadków do uszkodzeń i zanieczyszczeń wyrobów dochodzi w trakcie łańcucha logistycznego lub gdy towar jest już u finalnego dystrybutora, dlatego też konsument powinien zwrócić się z reklamacją bezpośrednio do miejsca, w którym zakupił produkt.

REKLAMA

Czy dodatkowe miejsce prowadzenia działalności może być za granicą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowy proces reklamacyjny

Proces reklamacyjny nie jest tak skomplikowany jak mogłoby się to wydawać.

Gdy kupiony przez nas produkt w jakikolwiek sposób odbiega od tzw. normy, możemy go reklamować. Dotyczy to także produktów przecenionych. W przypadku towaru paczkowanego konsument może złożyć reklamację (niezależnie od tego, czy jest on oznakowany datą minimalnej trwałości lub terminem przydatności do spożycia, czy nie) - w terminie 3 dni od momentu otwarcia opakowania. Z kolei, w przypadku towaru sprzedawanego w ofercie na wagę, konsument może złożyć reklamację w terminie 3 dni od dnia sprzedaży towaru.

Jak zobrazowano na powyższej grafice prawidłowa reklamacja powinna być złożona w punkcie zakupu. Wbrew obiegowej opinii paragon wcale nie jest wymagany, wystarczy dowód zakupu w postaci np. wydruku z konta. Należy wiedzieć, że sprzedawca nie może odesłać klienta z reklamacją do producenta, choć często właśnie tak się dzieje. Sam musi rozpocząć proces reklamacyjny, nawet wtedy, gdy wymagana jest ekspertyza od producenta. Ma na to 14 dni kalendarzowych. W przypadku braku odpowiedzi automatycznie nasze roszczenie zostanie uznane i zaakceptowane. Warto, zwracając się z reklamacją, zrobić to w formie pisemnej, opisując wady artykułu oraz nasze oczekiwania.

Jednak w praktyce wygląda to tak: klient po zakupie towaru, który po otwarciu okazał się wadliwy, zwraca się bezpośrednio do producenta. Tym samym omija pierwsze ogniwo procesu reklamacyjnego, jakim jest punkt zakupu towaru. Producenci zawsze czują się odpowiedzialni za swój towar i dbając o bezpieczeństwo konsumentów, przyjmują reklamację do rozpatrzenia. Jednak już po ekspertyzie, zwykle okazuje się, przyczyna powstania nieprawidłowości nie leży po stronie producenta, ale spowodowana jest niewłaściwymi warunkami przechowywania produktu w trakcie jego dystrybucji.

Jeżeli jednak z jakiegoś powodu chcemy przesłać reklamację wprost do producenta, należy wraz z produktem przesłać kilka niezbędnych dokumentów. Po pierwsze, aby reklamacja mogła być prawidłowo rozpatrzona potrzebna jest próbka wadliwego produktu oraz dowód zakupu. Bardzo istotna jest informacja na temat daty oraz miejsca zakupu, a także numeru partii lub kodu kreskowego produktu. Bez tych dokumentów producent nie ma możliwości poprawnego rozpatrzenia reklamacji. Często jest tak, że przesłany do producenta artykuł nie podlega reklamacji, ponieważ jest przeterminowany. Dlatego też zalecam sprawdzanie daty przydatności do spożycia przed przesłaniem reklamacji, a tym bardziej przed zakupem towaru.

Działalność sezonowa a zawieszenie działalności


Niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową

Trzeba pamiętać, że prawo do reklamacji jest podstawowym uprawnieniem każdego kupującego, jednak wielu z nas po prostu o tym nie wie. Artykuł 11 Ustawy „O szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu Cywilnego” z dnia 27 lipca 2002 roku mówi o tym, że od 1 stycznia 2003 roku obowiązują przepisy dotyczące sprzedaży konsumenckiej, które zamiast rękojmi wprowadzają pojęcie „niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową”. Oznacza to, że towar niezgodny z umową to taki, który nie spełnia właściwości określonych w umowie. Nawet w przypadku, gdy wada wystąpiła w okresie do sześciu miesięcy od momentu sprzedaży, uważa się, że istniała również w dniu zakupu. Dlatego odpowiedzialność za nią przejmuje sprzedawca i właśnie do niego powinniśmy zwrócić się z reklamacją.

Aby uniknąć przechodzenia przez proces reklamacyjny, najlepiej w czasie zakupów zwracać uwagę na kupowane produkty. Należy je sprawdzić, zwracając uwagę na  wszelkiego rodzaju wklęśnięcia, wypukłości lub nieszczelności w opakowaniach. Także krytycznie należy ocenić ogólne warunki sanitarne w miejscu sprzedaży. Jeżeli nie wygląda ono schludnie, może warto zaopatrywać się w innym sklepie? Trzeba pamiętać też o tym, że we właściwie zabezpieczonych przed szkodnikami marketach i sklepach powinny znajdować się zabezpieczające proste urządzenia do wykrywania szkodników, np. w postaci pułapek na szkodniki magazynowe. Dlatego sugeruję zwrócić uwagę czy np. w dziale z warzywami znajduje się pułapka na muszki owocówki.

Używanie dotychczasowej firmy przez nabywcę przedsiębiorstwa

Autor: Prof. dr hab. Stanisław Ignatowicz – Profesor SGGW, Katedra Entomologii Stosowanej w Warszawie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA