REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacje produktów spożywczych

Reklamacja produktów spożywczych
Reklamacja produktów spożywczych

REKLAMA

REKLAMA

Najczęstszym powodem zgłoszeń reklamacyjnych są złe warunki przechowywania produktów spożywczych w hurtowni lub sklepie. Uważam, że tego typu reklamacje powinien uwzględniać sprzedawca bez potrzeby zgłaszania się wprost do producenta. Jak to zrobić?

Jako entomolog z wieloletnim doświadczeniem często otrzymuję zgłoszenia od producentów artykułów żywnościowych z prośbą o ekspertyzę. Moim zadaniem jest stwierdzić, kiedy dokładnie dany produkt został zanieczyszczony przez szkodnika. Mogę powiedzieć, że główną przyczyną powstawania różnych nieprawidłowości w artykułach spożywczych jest zbyt długie przechowywanie starszych partii towaru na zapleczu, podczas gdy wystawiane na półki są produkty z ostatnich dostaw. Często sklepikarze orientując się, że mają w magazynie produkty z kończącym się terminem ważności, przeznaczają je na sprzedaż w ostatniej chwili, co może stanowić zagrożenie dla świeższych partii towaru.

REKLAMA

REKLAMA

Drugim bardzo istotnym powodem występowania nieprawidłowości jest niezachowanie odpowiedniej temperatury w miejscu sprzedaży oraz brak stosowania należytych zabezpieczeń przed szkodnikami w magazynach.

Należy podkreślić, że proces dostarczenia towaru od producenta do konsumenta jest długi i wieloetapowy. Producent nie ma wpływu na to, w jakich warunkach przechowywany jest towar po opuszczeniu fabryki. Zaś konsument, widząc nieprawidłowość w produkcie (np. owadóy), działa pod wpływem emocji, postrzegając producenta jako winowajcę, zapominając o tym, że towar nie został zakupiony bezpośrednio od niego.

W większości wypadków do uszkodzeń i zanieczyszczeń wyrobów dochodzi w trakcie łańcucha logistycznego lub gdy towar jest już u finalnego dystrybutora, dlatego też konsument powinien zwrócić się z reklamacją bezpośrednio do miejsca, w którym zakupił produkt.

REKLAMA

Czy dodatkowe miejsce prowadzenia działalności może być za granicą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowy proces reklamacyjny

Proces reklamacyjny nie jest tak skomplikowany jak mogłoby się to wydawać.

Gdy kupiony przez nas produkt w jakikolwiek sposób odbiega od tzw. normy, możemy go reklamować. Dotyczy to także produktów przecenionych. W przypadku towaru paczkowanego konsument może złożyć reklamację (niezależnie od tego, czy jest on oznakowany datą minimalnej trwałości lub terminem przydatności do spożycia, czy nie) - w terminie 3 dni od momentu otwarcia opakowania. Z kolei, w przypadku towaru sprzedawanego w ofercie na wagę, konsument może złożyć reklamację w terminie 3 dni od dnia sprzedaży towaru.

Jak zobrazowano na powyższej grafice prawidłowa reklamacja powinna być złożona w punkcie zakupu. Wbrew obiegowej opinii paragon wcale nie jest wymagany, wystarczy dowód zakupu w postaci np. wydruku z konta. Należy wiedzieć, że sprzedawca nie może odesłać klienta z reklamacją do producenta, choć często właśnie tak się dzieje. Sam musi rozpocząć proces reklamacyjny, nawet wtedy, gdy wymagana jest ekspertyza od producenta. Ma na to 14 dni kalendarzowych. W przypadku braku odpowiedzi automatycznie nasze roszczenie zostanie uznane i zaakceptowane. Warto, zwracając się z reklamacją, zrobić to w formie pisemnej, opisując wady artykułu oraz nasze oczekiwania.

Jednak w praktyce wygląda to tak: klient po zakupie towaru, który po otwarciu okazał się wadliwy, zwraca się bezpośrednio do producenta. Tym samym omija pierwsze ogniwo procesu reklamacyjnego, jakim jest punkt zakupu towaru. Producenci zawsze czują się odpowiedzialni za swój towar i dbając o bezpieczeństwo konsumentów, przyjmują reklamację do rozpatrzenia. Jednak już po ekspertyzie, zwykle okazuje się, przyczyna powstania nieprawidłowości nie leży po stronie producenta, ale spowodowana jest niewłaściwymi warunkami przechowywania produktu w trakcie jego dystrybucji.

Jeżeli jednak z jakiegoś powodu chcemy przesłać reklamację wprost do producenta, należy wraz z produktem przesłać kilka niezbędnych dokumentów. Po pierwsze, aby reklamacja mogła być prawidłowo rozpatrzona potrzebna jest próbka wadliwego produktu oraz dowód zakupu. Bardzo istotna jest informacja na temat daty oraz miejsca zakupu, a także numeru partii lub kodu kreskowego produktu. Bez tych dokumentów producent nie ma możliwości poprawnego rozpatrzenia reklamacji. Często jest tak, że przesłany do producenta artykuł nie podlega reklamacji, ponieważ jest przeterminowany. Dlatego też zalecam sprawdzanie daty przydatności do spożycia przed przesłaniem reklamacji, a tym bardziej przed zakupem towaru.

Działalność sezonowa a zawieszenie działalności


Niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową

Trzeba pamiętać, że prawo do reklamacji jest podstawowym uprawnieniem każdego kupującego, jednak wielu z nas po prostu o tym nie wie. Artykuł 11 Ustawy „O szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu Cywilnego” z dnia 27 lipca 2002 roku mówi o tym, że od 1 stycznia 2003 roku obowiązują przepisy dotyczące sprzedaży konsumenckiej, które zamiast rękojmi wprowadzają pojęcie „niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową”. Oznacza to, że towar niezgodny z umową to taki, który nie spełnia właściwości określonych w umowie. Nawet w przypadku, gdy wada wystąpiła w okresie do sześciu miesięcy od momentu sprzedaży, uważa się, że istniała również w dniu zakupu. Dlatego odpowiedzialność za nią przejmuje sprzedawca i właśnie do niego powinniśmy zwrócić się z reklamacją.

Aby uniknąć przechodzenia przez proces reklamacyjny, najlepiej w czasie zakupów zwracać uwagę na kupowane produkty. Należy je sprawdzić, zwracając uwagę na  wszelkiego rodzaju wklęśnięcia, wypukłości lub nieszczelności w opakowaniach. Także krytycznie należy ocenić ogólne warunki sanitarne w miejscu sprzedaży. Jeżeli nie wygląda ono schludnie, może warto zaopatrywać się w innym sklepie? Trzeba pamiętać też o tym, że we właściwie zabezpieczonych przed szkodnikami marketach i sklepach powinny znajdować się zabezpieczające proste urządzenia do wykrywania szkodników, np. w postaci pułapek na szkodniki magazynowe. Dlatego sugeruję zwrócić uwagę czy np. w dziale z warzywami znajduje się pułapka na muszki owocówki.

Używanie dotychczasowej firmy przez nabywcę przedsiębiorstwa

Autor: Prof. dr hab. Stanisław Ignatowicz – Profesor SGGW, Katedra Entomologii Stosowanej w Warszawie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA