REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacje produktów spożywczych

Subskrybuj nas na Youtube
Reklamacja produktów spożywczych
Reklamacja produktów spożywczych

REKLAMA

REKLAMA

Najczęstszym powodem zgłoszeń reklamacyjnych są złe warunki przechowywania produktów spożywczych w hurtowni lub sklepie. Uważam, że tego typu reklamacje powinien uwzględniać sprzedawca bez potrzeby zgłaszania się wprost do producenta. Jak to zrobić?

Jako entomolog z wieloletnim doświadczeniem często otrzymuję zgłoszenia od producentów artykułów żywnościowych z prośbą o ekspertyzę. Moim zadaniem jest stwierdzić, kiedy dokładnie dany produkt został zanieczyszczony przez szkodnika. Mogę powiedzieć, że główną przyczyną powstawania różnych nieprawidłowości w artykułach spożywczych jest zbyt długie przechowywanie starszych partii towaru na zapleczu, podczas gdy wystawiane na półki są produkty z ostatnich dostaw. Często sklepikarze orientując się, że mają w magazynie produkty z kończącym się terminem ważności, przeznaczają je na sprzedaż w ostatniej chwili, co może stanowić zagrożenie dla świeższych partii towaru.

REKLAMA

Drugim bardzo istotnym powodem występowania nieprawidłowości jest niezachowanie odpowiedniej temperatury w miejscu sprzedaży oraz brak stosowania należytych zabezpieczeń przed szkodnikami w magazynach.

REKLAMA

Należy podkreślić, że proces dostarczenia towaru od producenta do konsumenta jest długi i wieloetapowy. Producent nie ma wpływu na to, w jakich warunkach przechowywany jest towar po opuszczeniu fabryki. Zaś konsument, widząc nieprawidłowość w produkcie (np. owadóy), działa pod wpływem emocji, postrzegając producenta jako winowajcę, zapominając o tym, że towar nie został zakupiony bezpośrednio od niego.

W większości wypadków do uszkodzeń i zanieczyszczeń wyrobów dochodzi w trakcie łańcucha logistycznego lub gdy towar jest już u finalnego dystrybutora, dlatego też konsument powinien zwrócić się z reklamacją bezpośrednio do miejsca, w którym zakupił produkt.

Czy dodatkowe miejsce prowadzenia działalności może być za granicą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowy proces reklamacyjny

Proces reklamacyjny nie jest tak skomplikowany jak mogłoby się to wydawać.

REKLAMA

Gdy kupiony przez nas produkt w jakikolwiek sposób odbiega od tzw. normy, możemy go reklamować. Dotyczy to także produktów przecenionych. W przypadku towaru paczkowanego konsument może złożyć reklamację (niezależnie od tego, czy jest on oznakowany datą minimalnej trwałości lub terminem przydatności do spożycia, czy nie) - w terminie 3 dni od momentu otwarcia opakowania. Z kolei, w przypadku towaru sprzedawanego w ofercie na wagę, konsument może złożyć reklamację w terminie 3 dni od dnia sprzedaży towaru.

Jak zobrazowano na powyższej grafice prawidłowa reklamacja powinna być złożona w punkcie zakupu. Wbrew obiegowej opinii paragon wcale nie jest wymagany, wystarczy dowód zakupu w postaci np. wydruku z konta. Należy wiedzieć, że sprzedawca nie może odesłać klienta z reklamacją do producenta, choć często właśnie tak się dzieje. Sam musi rozpocząć proces reklamacyjny, nawet wtedy, gdy wymagana jest ekspertyza od producenta. Ma na to 14 dni kalendarzowych. W przypadku braku odpowiedzi automatycznie nasze roszczenie zostanie uznane i zaakceptowane. Warto, zwracając się z reklamacją, zrobić to w formie pisemnej, opisując wady artykułu oraz nasze oczekiwania.

Jednak w praktyce wygląda to tak: klient po zakupie towaru, który po otwarciu okazał się wadliwy, zwraca się bezpośrednio do producenta. Tym samym omija pierwsze ogniwo procesu reklamacyjnego, jakim jest punkt zakupu towaru. Producenci zawsze czują się odpowiedzialni za swój towar i dbając o bezpieczeństwo konsumentów, przyjmują reklamację do rozpatrzenia. Jednak już po ekspertyzie, zwykle okazuje się, przyczyna powstania nieprawidłowości nie leży po stronie producenta, ale spowodowana jest niewłaściwymi warunkami przechowywania produktu w trakcie jego dystrybucji.

Jeżeli jednak z jakiegoś powodu chcemy przesłać reklamację wprost do producenta, należy wraz z produktem przesłać kilka niezbędnych dokumentów. Po pierwsze, aby reklamacja mogła być prawidłowo rozpatrzona potrzebna jest próbka wadliwego produktu oraz dowód zakupu. Bardzo istotna jest informacja na temat daty oraz miejsca zakupu, a także numeru partii lub kodu kreskowego produktu. Bez tych dokumentów producent nie ma możliwości poprawnego rozpatrzenia reklamacji. Często jest tak, że przesłany do producenta artykuł nie podlega reklamacji, ponieważ jest przeterminowany. Dlatego też zalecam sprawdzanie daty przydatności do spożycia przed przesłaniem reklamacji, a tym bardziej przed zakupem towaru.

Działalność sezonowa a zawieszenie działalności


Niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową

Trzeba pamiętać, że prawo do reklamacji jest podstawowym uprawnieniem każdego kupującego, jednak wielu z nas po prostu o tym nie wie. Artykuł 11 Ustawy „O szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu Cywilnego” z dnia 27 lipca 2002 roku mówi o tym, że od 1 stycznia 2003 roku obowiązują przepisy dotyczące sprzedaży konsumenckiej, które zamiast rękojmi wprowadzają pojęcie „niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową”. Oznacza to, że towar niezgodny z umową to taki, który nie spełnia właściwości określonych w umowie. Nawet w przypadku, gdy wada wystąpiła w okresie do sześciu miesięcy od momentu sprzedaży, uważa się, że istniała również w dniu zakupu. Dlatego odpowiedzialność za nią przejmuje sprzedawca i właśnie do niego powinniśmy zwrócić się z reklamacją.

Aby uniknąć przechodzenia przez proces reklamacyjny, najlepiej w czasie zakupów zwracać uwagę na kupowane produkty. Należy je sprawdzić, zwracając uwagę na  wszelkiego rodzaju wklęśnięcia, wypukłości lub nieszczelności w opakowaniach. Także krytycznie należy ocenić ogólne warunki sanitarne w miejscu sprzedaży. Jeżeli nie wygląda ono schludnie, może warto zaopatrywać się w innym sklepie? Trzeba pamiętać też o tym, że we właściwie zabezpieczonych przed szkodnikami marketach i sklepach powinny znajdować się zabezpieczające proste urządzenia do wykrywania szkodników, np. w postaci pułapek na szkodniki magazynowe. Dlatego sugeruję zwrócić uwagę czy np. w dziale z warzywami znajduje się pułapka na muszki owocówki.

Używanie dotychczasowej firmy przez nabywcę przedsiębiorstwa

Autor: Prof. dr hab. Stanisław Ignatowicz – Profesor SGGW, Katedra Entomologii Stosowanej w Warszawie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA