REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obraz polskiego przedsiębiorcy

Polscy przedsiębiorcy
Polscy przedsiębiorcy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy odpowiadają za trzy czwarte polskiego PKB, a inwestycje firm są trzy razy większe niż samorządów. Jaki jest obraz polskich przedsiębiorców?

Majątek przedsiębiorstw wzrósł prawie o połowę w ciągu 8 lat, a przychody zwiększyły się o 50 proc. w ciągu ostatnich 6 lat. Ponad 78 proc. firm przynosi zyski - wynika z raportu „Przedsiębiorcy w Polsce" przygotowanego przez PKPP Lewiatan.

REKLAMA

REKLAMA

Raport pokazuje wkład przedsiębiorców w rozwój Polski i łącznie wykorzystano w nim ponad 30 tys. danych. Został przygotowany w ramach projektu „Poprawa wizerunku przedsiębiorców" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Choć lata 2012 i 2013 są bardzo trudne dla polskiej gospodarki, to jednak nadal się ona rozwija. To już 21 lat nieprzerwanego wzrostu gospodarczego, a nasz dystans do bogatszych krajów Europy Zachodniej stale się zmniejsza. W 2003 roku PKB na głowę mieszkańca liczony według siły nabywczej wynosił poniżej 50 proc. średniej UE, a dziś jest to 66 proc. Trzy czwarte produktu krajowego powstaje w działach stricte gospodarczych - usługach, przemyśle, budownictwie, transporcie, rolnictwie. Tylko jedna czwarta w sferze budżetowej.

Zobacz: Diety za zagraniczne podróże służbowe w 2013 r.

Ta proporcja pokazuje, jak ogromne znaczenie dla dobrobytu Polaków ma działalność przedsiębiorców, w tym rolników. Tworzą 2/3 miejsc pracy, a z wynagrodzeń wypłacanych w przedsiębiorstwach pochodzi ponad połowa dochodów polskich rodzin. Produkt krajowy brutto w przeliczeniu na mieszkańca wzrósł o 10 proc. w ostatnich trzech latach. Jest wart tyle, co 8900 ton złota. W przedsiębiorstwach powstaje 3/4 PKB.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W sektorze prywatnym pracuje 4 razy więcej ludzi niż w publicznym. 2/3 miejsc pracy tworzą przedsiębiorcy. Co godzinę w Polsce rejestrowanych jest 166 firm. Po trzech latach połowa z nich istnieje i nadal się rozwija. W Polsce jest 31 razy więcej podmiotów prywatnych niż publicznych.

Ponad 95 proc. polskich przedsiębiorstw stanowią małe, jedno- dwu-osobowe firmy ze stosunkowo skromnym majątkiem, ale przedsiębiorcy stale go powiększają. W latach 2003-2010 majątek przedsiębiorstw wzrósł w Polsce o 49 proc. Jest dziś wart tyle, co 899 stadionów narodowych.

Zobacz: 1 % CIT dla polskich naukowców

Przychody przedsiębiorców są 20 razy większe niż dochody gmin. Z zysków, czyli nadwyżki przychodów nad kosztami tworzone są miejsca pracy, finansowane inwestycje i innowacje.

Inwestycje przedsiębiorców są 3 razy większe niż samorządów. 87 proc. inwestycji firmy finansują ze środków własnych. Prywatni przedsiębiorcy inwestują ile mogą, nawet kosztem własnej konsumpcji. W 2010 r. zainwestowali w sumie 123 mld złotych, czyli równowartość 111 650 boisk piłkarskich „orlików".
W 2011 roku przedsiębiorcy wpłacili 123 mld zł podatków CIT i VAT - czyli 4 razy więcej niż kosztuje utrzymanie wszystkich szpitali w kraju.

Jesteśmy społeczeństwem przedsiębiorczych kobiet. Około 37 proc. przedsiębiorców to kobiety. Panie dominują w ochronie zdrowia, edukacji, gastronomii, niektórych usługach - np. rynku nieruchomości. Kobiet-szefów firm jest 3 razy więcej niż pielęgniarek.

73 proc. Polaków uważa, że przedsiębiorcy są pożyteczni dla społeczeństwa. Cieszy fakt, że 58 proc. darzy szacunkiem właścicieli dużych firm. Martwi, że na społecznej drabinie prestiżu znacznie gorzej od szefów wielkich przedsiębiorstw wypadają właściciele warsztatów, małych firm (32 proc.) i sklepów (18 proc.). A przecież oni także tworzą produkt krajowy i miejsca pracy.

Zobacz: Zmiany w prawie zamówień publicznych wpłyną na wykonawców

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA