REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 sposobów na ograniczenie kosztów utrzymania nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Tanie mieszkanie
Tanie mieszkanie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Utrzymanie nieruchomości stanowi duży wydatek w naszym budżecie. Niezależnie od tego czy mieszkamy w mieszkaniu, apartamencie czy domu, co miesiąc ponosimy koszty utrzymania naszego lokum. Co zrobić, aby ograniczyć koszty utrzymania nieruchomości? Sposobów jest wiele, przedstawimy najciekawsze z nich.

Stałe wydatki związane z utrzymaniem nieruchomości

REKLAMA

Posiadając mieszkanie płacimy opłatę mieszkaniową. W zależności od formy własności, opłata odprowadzana jest do spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej. W opłacie zawierają się m.in. koszty administracyjne związane z utrzymaniem spółdzielni lub wspólnoty, koszty utrzymania elementów wspólnych nieruchomości, fundusz remontowy i zaliczka na poczet mediów. Ale opłata mieszkaniowa to nie wszystko. Opłacić musimy również media według zużycia, telewizję, internet, telefon oraz ubezpieczenie. Szacuje się, ze pełny koszt utrzymania 61 m2 mieszkania w mieście ok 300 000 mieszkańców wynosi ponad 700 PLN w przypadku wspólnoty mieszkaniowej, ponad 800 PLN w spółdzielni i nawet ponad 1000 PLN, jeśli wynajmujemy mieszkanie od Towarzystwa Budownictwa Społecznego. Posiadając dom, nie płacimy w prawdzie opłaty mieszkaniowej, ale za to musimy bezpośrednio pokrywać wszystkie koszty – wywóz śmieci, media, ogrzewanie, podatek gruntowy i od nieruchomości. Szacunkowy koszt utrzymania 140 m2 domu to niecałe 800 PLN miesięcznie. Pamiętajmy jednak, że osiadając własny dom wszelkie naprawy pokrywamy sami, co może się wiązać z niemiłą niespodzianką finansową, jeśli przykładowo pojawi się potrzeba naprawy dachu lub ocieplenia elewacji.

Polecamy: Gdzie kupić mieszkanie: na rynku pierwotnym czy wtórnym?

Co zrobić, aby płacić mniej

REKLAMA

Mieszkając w ramach wspólnoty lub spółdzielni nie podejmujemy bezpośrednio decyzji dotyczących zarządzania naszym budynkiem. Zarząd rozdysponowuje środki związane z utrzymaniem nieruchomości. Zawsze możemy jednak zgłosić naszą propozycję obniżenia kosztów. Warto przyjrzeć się wydatkom na ochronę oraz sprzątanie. Na rynku jest dużo firm świadczących tego typu usługi. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby znaleźć taką, która wykona swoje zadania najtaniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dużą część opłaty mieszkaniowej stanowią koszty wynagrodzenia prezesa, zarządu, zarządzających. Razem z innymi mieszkańcami bloku możemy domagać się zmniejszenia wynagrodzeń dla zarządzających.

Płacąc na fundusz remontowy możemy zasugerować potrzebę modernizacji budynku. Warto na to spojrzeć pod kątem kosztów ponoszonych na ogrzewanie. Te stanowią nawet 60 % miesięcznych kosztów. Termomodernizacja budynku pozwoli na ograniczenie kosztów nawet o kilkadziesiąt złotych rocznie na metr kwadratowy.

Walcząc o oszczędności wspólnoty, do zarządzania nieruchomością można zatrudnić specjalistyczną firmę, tzw. facility management. Taka firma ma na etacie m.in.: hydraulika, elektryka, inżyniera, ogrodnika, księgowych, sprzątaczki itp. Specjaliści obsługują kilka budynków i pojawiają się wtedy, kiedy są potrzebni. Dlatego są tańsi. Facility management pozwala obniżyć koszty zarządzania wspólnotą o nawet 20 %.

Polecamy: Jak kupić bezpiecznie mieszkanie u dewelopera?

A jak zmniejszyć wydatki na energie w domu jednorodzinnym?

REKLAMA

Najlepszym, bo darmowym źródłem ciepła jest słońce. Pozostaje tylko zainwestować w urządzenie, które zamieni promienie słoneczne w energię służącą człowiekowi. Za kolektor z kompletem urządzeń do ogrzewania ciepłej wody użytkowej trzeba zapłacić od 8 do 15 tys. zł. W ciągu całego roku dzięki kolektorom można wytworzyć do 60 procent energii zużywanej do podgrzewania wody. Inwestycja powinna się zwrócić w okresie 4-6 lat, przy założeniu 4 osób w gospodarstwie.

Możemy też wykorzystać energię geotermalną. Pompy ciepła wykorzystują energie geotermalną do ogrzewania domu. W czasie lata energia słoneczna jest akumulowana przez powierzchnię ziemi. Wykorzystanie tej energii na cele grzewcze jest przykładem praktycznego rozwiązania kwestii ogrzewania domu. Największą ilość energii można uzyskać z gruntów o wysokiej zawartości wody. Ciepło odbierane jest z gruntu za pomocą zakopanych w ziemi rur z tworzyw sztucznych. Cena pompy ciepła to 50 – 60 tyś zł. Dzięki pompie ciepła można wytworzyć większość energii niezbędnej do ogrzania wody i domy, co powoduje, że inwestycja powinna nam się zwrócić w okresie 15-20 lat.

Polecamy: Co powinna zawierać umowa z deweloperem?

Wojciech Zieliński

Autor jest Kierownikiem Centrum Planowania Finansowego firmy Phinance i ekspertem stowarzyszenia FECIF Polska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

REKLAMA