REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 sposobów na ograniczenie kosztów utrzymania nieruchomości

Tanie mieszkanie
Tanie mieszkanie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Utrzymanie nieruchomości stanowi duży wydatek w naszym budżecie. Niezależnie od tego czy mieszkamy w mieszkaniu, apartamencie czy domu, co miesiąc ponosimy koszty utrzymania naszego lokum. Co zrobić, aby ograniczyć koszty utrzymania nieruchomości? Sposobów jest wiele, przedstawimy najciekawsze z nich.

Stałe wydatki związane z utrzymaniem nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Posiadając mieszkanie płacimy opłatę mieszkaniową. W zależności od formy własności, opłata odprowadzana jest do spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej. W opłacie zawierają się m.in. koszty administracyjne związane z utrzymaniem spółdzielni lub wspólnoty, koszty utrzymania elementów wspólnych nieruchomości, fundusz remontowy i zaliczka na poczet mediów. Ale opłata mieszkaniowa to nie wszystko. Opłacić musimy również media według zużycia, telewizję, internet, telefon oraz ubezpieczenie. Szacuje się, ze pełny koszt utrzymania 61 m2 mieszkania w mieście ok 300 000 mieszkańców wynosi ponad 700 PLN w przypadku wspólnoty mieszkaniowej, ponad 800 PLN w spółdzielni i nawet ponad 1000 PLN, jeśli wynajmujemy mieszkanie od Towarzystwa Budownictwa Społecznego. Posiadając dom, nie płacimy w prawdzie opłaty mieszkaniowej, ale za to musimy bezpośrednio pokrywać wszystkie koszty – wywóz śmieci, media, ogrzewanie, podatek gruntowy i od nieruchomości. Szacunkowy koszt utrzymania 140 m2 domu to niecałe 800 PLN miesięcznie. Pamiętajmy jednak, że osiadając własny dom wszelkie naprawy pokrywamy sami, co może się wiązać z niemiłą niespodzianką finansową, jeśli przykładowo pojawi się potrzeba naprawy dachu lub ocieplenia elewacji.

Polecamy: Gdzie kupić mieszkanie: na rynku pierwotnym czy wtórnym?

Co zrobić, aby płacić mniej

REKLAMA

Mieszkając w ramach wspólnoty lub spółdzielni nie podejmujemy bezpośrednio decyzji dotyczących zarządzania naszym budynkiem. Zarząd rozdysponowuje środki związane z utrzymaniem nieruchomości. Zawsze możemy jednak zgłosić naszą propozycję obniżenia kosztów. Warto przyjrzeć się wydatkom na ochronę oraz sprzątanie. Na rynku jest dużo firm świadczących tego typu usługi. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby znaleźć taką, która wykona swoje zadania najtaniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dużą część opłaty mieszkaniowej stanowią koszty wynagrodzenia prezesa, zarządu, zarządzających. Razem z innymi mieszkańcami bloku możemy domagać się zmniejszenia wynagrodzeń dla zarządzających.

Płacąc na fundusz remontowy możemy zasugerować potrzebę modernizacji budynku. Warto na to spojrzeć pod kątem kosztów ponoszonych na ogrzewanie. Te stanowią nawet 60 % miesięcznych kosztów. Termomodernizacja budynku pozwoli na ograniczenie kosztów nawet o kilkadziesiąt złotych rocznie na metr kwadratowy.

Walcząc o oszczędności wspólnoty, do zarządzania nieruchomością można zatrudnić specjalistyczną firmę, tzw. facility management. Taka firma ma na etacie m.in.: hydraulika, elektryka, inżyniera, ogrodnika, księgowych, sprzątaczki itp. Specjaliści obsługują kilka budynków i pojawiają się wtedy, kiedy są potrzebni. Dlatego są tańsi. Facility management pozwala obniżyć koszty zarządzania wspólnotą o nawet 20 %.

Polecamy: Jak kupić bezpiecznie mieszkanie u dewelopera?

A jak zmniejszyć wydatki na energie w domu jednorodzinnym?

Najlepszym, bo darmowym źródłem ciepła jest słońce. Pozostaje tylko zainwestować w urządzenie, które zamieni promienie słoneczne w energię służącą człowiekowi. Za kolektor z kompletem urządzeń do ogrzewania ciepłej wody użytkowej trzeba zapłacić od 8 do 15 tys. zł. W ciągu całego roku dzięki kolektorom można wytworzyć do 60 procent energii zużywanej do podgrzewania wody. Inwestycja powinna się zwrócić w okresie 4-6 lat, przy założeniu 4 osób w gospodarstwie.

Możemy też wykorzystać energię geotermalną. Pompy ciepła wykorzystują energie geotermalną do ogrzewania domu. W czasie lata energia słoneczna jest akumulowana przez powierzchnię ziemi. Wykorzystanie tej energii na cele grzewcze jest przykładem praktycznego rozwiązania kwestii ogrzewania domu. Największą ilość energii można uzyskać z gruntów o wysokiej zawartości wody. Ciepło odbierane jest z gruntu za pomocą zakopanych w ziemi rur z tworzyw sztucznych. Cena pompy ciepła to 50 – 60 tyś zł. Dzięki pompie ciepła można wytworzyć większość energii niezbędnej do ogrzania wody i domy, co powoduje, że inwestycja powinna nam się zwrócić w okresie 15-20 lat.

Polecamy: Co powinna zawierać umowa z deweloperem?

Wojciech Zieliński

Autor jest Kierownikiem Centrum Planowania Finansowego firmy Phinance i ekspertem stowarzyszenia FECIF Polska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA