REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Potwierdzenie przyjęcia wniosku - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Potwierdzenie przyjęcia wniosku - porada
Potwierdzenie przyjęcia wniosku - porada

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (artykułu 11) wprowadzona ustawą z dnia 4 marca b.r. o świadczeniu usług na terytorium RP przewiduje obowiązek potwierdzania przez organ przyjęcia wniosku od przedsiębiorcy. Czy wpływ korespondencji przesłanej drogą pocztową przez przedsiębiorcę także należy potwierdzać, jeśli tak, to w jaki sposób?



Art. 11 SDG nakłada na organ obowiązek niezwłocznego potwierdzenia przyjęcia wniosku. Ponadto zgodnie z art. 11 ust. 4 potwierdzenie powinno zawierać :

REKLAMA

REKLAMA

  • wskazanie daty wpływu oraz terminu rozpatrzenia wniosku,
  • pouczenie o przysługujących przedsiębiorcy środkach odwoławczych,
  • informację o uprawnieniach wynikających z art.11 ust. 9 tj. informację nt. dorozumianej zgody w procedurze,

Polecamy: Jakie zmiany wprowadza rząd wobec przedsiębiorców?


Informacja o uprawnieniach wynikających z art. 11 ust 9 powinna określać czy w danej procedurze dorozumiana zgoda ma zastosowanie czy nie ma zastosowania, a w przypadku gdy ma zastosowanie opisywać uprawnienie wnioskodawcy, że jeżeli organ nie rozpatrzy wniosku w terminie uznaje się, że wydał rozstrzygnięcie zgodnie z wnioskiem przedsiębiorcy.

W odniesieniu natomiast do kwestii potwierdzenia przyjęcia wniosku w przypadku wpływu korespondencji przesłanej drogą pocztową, należy stwierdzić, że przepis art. 11 stosuje się w odniesieniu do każdej sytuacji złożenia wniosku bez różnicowania sytuacji czy przedsiębiorca składa taki wniosek osobiście czy pocztą.

REKLAMA

Art. 61 k.p.a. wskazuje, że datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest data doręczenia żądania organowi administracji publicznej. W związku z powyższym, aby zachować spójność przedmiotowej instytucji wprowadzanej w art. 11 z dotychczasowymi regulacjami proceduralnymi, należy przyjąć, że datą wpływu wniosku jest w przypadku wniosku przekazywanych drogą pocztową, data jego doręczenia. Zatem w potwierdzeniu jako datę wpływu należy wskazać datę doręczenia wniosku. Odrębną kwestią jest kwestia formy potwierdzenia wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązujące przepisy nie przesądzają rozwiązań w tej kwestii, określają jedynie wymóg potwierdzenia oraz informacje jakie powinny się w nim znaleźć. Potwierdzenie zatem powinno przybrać formę najkorzystniejszą z punktu widzenia organizacji pracy właściwego organu np. uproszczony formularz potwierdzenia przyjęcia wniosku. Nie jest jednak wykluczone również przesłanie wnioskodawcy pisemnej informacji zawierającej potwierdzenie przyjęcia wniosku i wskazane w art. 11 ust 4 informacje, a także przesłanie potwierdzenia drogą elektroniczną jeżeli wnioskodawca podał adres poczty elektronicznej.


Należy podkreślić, że w praktyce administracyjnej znana była instytucja potwierdzenia wniosku, stosowana przez właściwe organy na zasadzie dobrej praktyki. Właściwe organy, które do tej pory nie wprowadziły potwierdzenia przyjęcia wniosku do realizowanych przez nie procedur, mogą skorzystać z takich doświadczeń przy określeniu formy potwierdzenia przyjęcia wniosku.

Polecamy: Jakie zmiany w przewozie osób od 7 kwietnia 2011?

Źródło: eu-go.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA