Potwierdzenie przyjęcia wniosku - porada
REKLAMA
REKLAMA
Art. 11 SDG nakłada na organ obowiązek niezwłocznego potwierdzenia przyjęcia wniosku. Ponadto zgodnie z art. 11 ust. 4 potwierdzenie powinno zawierać :
REKLAMA
- wskazanie daty wpływu oraz terminu rozpatrzenia wniosku,
- pouczenie o przysługujących przedsiębiorcy środkach odwoławczych,
- informację o uprawnieniach wynikających z art.11 ust. 9 tj. informację nt. dorozumianej zgody w procedurze,
Polecamy: Jakie zmiany wprowadza rząd wobec przedsiębiorców?
REKLAMA
Informacja o uprawnieniach wynikających z art. 11 ust 9 powinna określać czy w danej procedurze dorozumiana zgoda ma zastosowanie czy nie ma zastosowania, a w przypadku gdy ma zastosowanie opisywać uprawnienie wnioskodawcy, że jeżeli organ nie rozpatrzy wniosku w terminie uznaje się, że wydał rozstrzygnięcie zgodnie z wnioskiem przedsiębiorcy.
W odniesieniu natomiast do kwestii potwierdzenia przyjęcia wniosku w przypadku wpływu korespondencji przesłanej drogą pocztową, należy stwierdzić, że przepis art. 11 stosuje się w odniesieniu do każdej sytuacji złożenia wniosku bez różnicowania sytuacji czy przedsiębiorca składa taki wniosek osobiście czy pocztą.
REKLAMA
Art. 61 k.p.a. wskazuje, że datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest data doręczenia żądania organowi administracji publicznej. W związku z powyższym, aby zachować spójność przedmiotowej instytucji wprowadzanej w art. 11 z dotychczasowymi regulacjami proceduralnymi, należy przyjąć, że datą wpływu wniosku jest w przypadku wniosku przekazywanych drogą pocztową, data jego doręczenia. Zatem w potwierdzeniu jako datę wpływu należy wskazać datę doręczenia wniosku. Odrębną kwestią jest kwestia formy potwierdzenia wniosku.
Obowiązujące przepisy nie przesądzają rozwiązań w tej kwestii, określają jedynie wymóg potwierdzenia oraz informacje jakie powinny się w nim znaleźć. Potwierdzenie zatem powinno przybrać formę najkorzystniejszą z punktu widzenia organizacji pracy właściwego organu np. uproszczony formularz potwierdzenia przyjęcia wniosku. Nie jest jednak wykluczone również przesłanie wnioskodawcy pisemnej informacji zawierającej potwierdzenie przyjęcia wniosku i wskazane w art. 11 ust 4 informacje, a także przesłanie potwierdzenia drogą elektroniczną jeżeli wnioskodawca podał adres poczty elektronicznej.
Należy podkreślić, że w praktyce administracyjnej znana była instytucja potwierdzenia wniosku, stosowana przez właściwe organy na zasadzie dobrej praktyki. Właściwe organy, które do tej pory nie wprowadziły potwierdzenia przyjęcia wniosku do realizowanych przez nie procedur, mogą skorzystać z takich doświadczeń przy określeniu formy potwierdzenia przyjęcia wniosku.
Polecamy: Jakie zmiany w przewozie osób od 7 kwietnia 2011?
Źródło: eu-go.gov.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.