REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Potwierdzenie przyjęcia wniosku - porada

Potwierdzenie przyjęcia wniosku - porada
Potwierdzenie przyjęcia wniosku - porada

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (artykułu 11) wprowadzona ustawą z dnia 4 marca b.r. o świadczeniu usług na terytorium RP przewiduje obowiązek potwierdzania przez organ przyjęcia wniosku od przedsiębiorcy. Czy wpływ korespondencji przesłanej drogą pocztową przez przedsiębiorcę także należy potwierdzać, jeśli tak, to w jaki sposób?



Art. 11 SDG nakłada na organ obowiązek niezwłocznego potwierdzenia przyjęcia wniosku. Ponadto zgodnie z art. 11 ust. 4 potwierdzenie powinno zawierać :

REKLAMA

  • wskazanie daty wpływu oraz terminu rozpatrzenia wniosku,
  • pouczenie o przysługujących przedsiębiorcy środkach odwoławczych,
  • informację o uprawnieniach wynikających z art.11 ust. 9 tj. informację nt. dorozumianej zgody w procedurze,

Polecamy: Jakie zmiany wprowadza rząd wobec przedsiębiorców?

REKLAMA


Informacja o uprawnieniach wynikających z art. 11 ust 9 powinna określać czy w danej procedurze dorozumiana zgoda ma zastosowanie czy nie ma zastosowania, a w przypadku gdy ma zastosowanie opisywać uprawnienie wnioskodawcy, że jeżeli organ nie rozpatrzy wniosku w terminie uznaje się, że wydał rozstrzygnięcie zgodnie z wnioskiem przedsiębiorcy.

W odniesieniu natomiast do kwestii potwierdzenia przyjęcia wniosku w przypadku wpływu korespondencji przesłanej drogą pocztową, należy stwierdzić, że przepis art. 11 stosuje się w odniesieniu do każdej sytuacji złożenia wniosku bez różnicowania sytuacji czy przedsiębiorca składa taki wniosek osobiście czy pocztą.

REKLAMA

Art. 61 k.p.a. wskazuje, że datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest data doręczenia żądania organowi administracji publicznej. W związku z powyższym, aby zachować spójność przedmiotowej instytucji wprowadzanej w art. 11 z dotychczasowymi regulacjami proceduralnymi, należy przyjąć, że datą wpływu wniosku jest w przypadku wniosku przekazywanych drogą pocztową, data jego doręczenia. Zatem w potwierdzeniu jako datę wpływu należy wskazać datę doręczenia wniosku. Odrębną kwestią jest kwestia formy potwierdzenia wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązujące przepisy nie przesądzają rozwiązań w tej kwestii, określają jedynie wymóg potwierdzenia oraz informacje jakie powinny się w nim znaleźć. Potwierdzenie zatem powinno przybrać formę najkorzystniejszą z punktu widzenia organizacji pracy właściwego organu np. uproszczony formularz potwierdzenia przyjęcia wniosku. Nie jest jednak wykluczone również przesłanie wnioskodawcy pisemnej informacji zawierającej potwierdzenie przyjęcia wniosku i wskazane w art. 11 ust 4 informacje, a także przesłanie potwierdzenia drogą elektroniczną jeżeli wnioskodawca podał adres poczty elektronicznej.


Należy podkreślić, że w praktyce administracyjnej znana była instytucja potwierdzenia wniosku, stosowana przez właściwe organy na zasadzie dobrej praktyki. Właściwe organy, które do tej pory nie wprowadziły potwierdzenia przyjęcia wniosku do realizowanych przez nie procedur, mogą skorzystać z takich doświadczeń przy określeniu formy potwierdzenia przyjęcia wniosku.

Polecamy: Jakie zmiany w przewozie osób od 7 kwietnia 2011?

Źródło: eu-go.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

REKLAMA

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA