REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie zmiany wprowadza rząd wobec przedsiębiorców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Planowane zmiany idą oczywiście w dobrym kierunku i należy je pochwalić
Planowane zmiany idą oczywiście w dobrym kierunku i należy je pochwalić

REKLAMA

REKLAMA

Polska nie jest niestety państwem, w którym prowadzenie działalności gospodarczej jest lekkie łatwe i przyjemne. I nie chodzi tu bynajmniej o silną konkurencję na rynku, lecz o liczne prawne i urzędnicze bariery, z którymi codziennie muszą się mierzyć działający w Polsce przedsiębiorcy. W ostatnim rankingu państw przyjaznych biznesowi, ogłaszanym corocznie przez Bank Światowy, nasz kraj znalazł się na „zaszczytnym” 70. miejscu – m.in. za Litwą, Białorusią i... Rwandą. Czy są szansę na zmianę tego stanu rzeczy?

REKLAMA

Pewne szanse są, a przynajmniej starają się nas o tym przekonać nasi rządzący, szykując kolejne tzw. pakiety deregulacyjne. O deregulacji gospodarki mówi się już od lat, ale wreszcie udało się wyjść poza obręb mniej lub bardziej ożywionych dyskusji i uchwalić konkretny projekt zmian ustawodawczych. Warto się zatem przyjrzeć, cóż się za pojęciem pakietów deregulacyjnych kryje i jakie ułatwienia dla przedsiębiorców są w najbliższym czasie przewidywane.

REKLAMA

Pierwszy z omawianych pakietów, projekt ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, został uchwalony przez Radę Ministrów w dniu 23 listopada 2010 r. Obecnie jest przedmiotem prac Sejmu. Nowa ustawa w kształcie proponowanym przez rząd ma zmienić aż kilkadziesiąt ustaw obecnych. Główny cel wszystkich tych zmian to znacząca redukcja liczby zaświadczeń, jakich od przedsiębiorców i osób prywatnych wymagają obecnie urzędy (m.in. przy przetargach publicznych, będących ważnym elementem działalności licznych przedsiębiorców). Wiele z wymaganych zaświadczeń zostanie zastąpionych oświadczeniami – przykładowo przedsiębiorcy nie będą musieli składać dokumentów o numerze REGON lub NIP, zamiast tego złożą po prostu stosowne oświadczenie. Każdy będzie też mógł przedstawić urzędnikom oświadczenie o niekaralności zamiast urzędowego zaświadczenia – to ostatnie z pewnością ucieszy przeciętnego Kowalskiego, dla którego uzyskanie takiego zaświadczenia oznacza dziś zupełnie niepotrzebną stratę czasu i pieniędzy. Wprowadzona będzie też możliwość składania kopii świadectw, dyplomów, aktów stanu cywilnego itp. - obecnie wymaga się oryginałów lub urzędowo poświadczonych odpisów. Zmniejszy się również ilość zezwoleń, pozwoleń, licencji oraz podobnych instrumentów administracyjnej reglamentacji.

Przeczytaj również: Jak założyć własną firmę

REKLAMA

Bardzo ważną zmianą dla przedsiębiorców jednoosobowych będzie możliwość przekształcenia ich przedsiębiorstwa w jednoosobową spółkę kapitałową – spółce będą przysługiwać wszystkie prawa i obowiązki, jakie miał przedsiębiorca, jednocześnie spółka przejmie zezwolenia, koncesje oraz ulgi przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem (tego typu sukcesja nie obejmie jedynie praw i obowiązków wynikających z prawa podatkowego).

Rządzący zauważyli też wreszcie coraz większe znaczenie komputerów i internetu w Polsce (który nawiasem mówiąc rozwija się raczej mimo rządu, a nie dzięki niemu). Według rządowych planów dokumenty i informacje z Krajowego Rejestru Sądowego będą dostępne w sieci, faktury elektroniczne (bez kosztownego podpisu elektronicznego), staną się takim samym dokumentem jak papierowe, a spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością będzie można zarejestrować przez internet w ciągu zaledwie 24 godzin. Ponadto notariusze będą mieli obowiązek przyjmowania na przechowanie również informatycznych nośników danych (np. płyt CD), a nie jedynie dokumentów w wersji papierowej. Informatyzacja zahaczy też o komorników – tworzenie, przetwarzanie i archiwizowanie akt w postępowaniu egzekucyjnym będzie możliwe nie tylko w wersji papierowej, lecz także w elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Omawiając zmiany ujęte w pierwszym pakiecie, warto też wspomnieć o dopuszczeniu sprzedaży napojów alkoholowych (do 4,5%) w bufetach i wagonach restauracyjnych pociągów krajowych. Czemu służy istniejący jeszcze obecnie zakaz, tak naprawdę nie wiadomo, wiadomo natomiast, że absurdalna jest sytuacja, kiedy to w pociągach krajowych piwa kupić nie można, a w międzynarodowych jak najbardziej. Cieszy zatem fakt, iż zniknie kolejny absurd – ta akurat zmiana nie ma może wiele wspólnego z sytuacją przedsiębiorców, niemniej jednak warto ją odnotować już choćby z tego względu, że zniesienie każdego prawnego absurdu jest na wagę złota. A poza tym także przedsiębiorcy pociągami czasem jeżdżą.

Omawiając tzw. pierwszy pakiet warto zaznaczyć, iż niektóre przepisy ułatwiające życie przedsiębiorcom, pierwotnie uwzględniane jako część omawianego pakietu, już weszły w życie. Najważniejszą z tych nowości jest możliwość zawieszenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na okres od miesiąca do 2 lat. Inną ważną zmianą jest wprowadzenie tzw. domniemania uczciwości podatnika. Ta nowa w polskim prawie podatkowym instytucja zakłada, że w razie zaistnienia podejrzenia, że doszło do naruszenia prawa, obywatel nie będzie ponosił negatywnych konsekwencji tych podejrzeń, dopóki nie zapadnie ostateczna decyzja albo prawomocne orzeczenie sądu. Podatnik nie jest więc zobowiązany np. do zapłaty podatku, na podstawie nieostatecznej decyzji organu pierwszej instancji.

Drugi pakiet deregulacyjny znajduje się obecnie na etapie prac rządowych. Przygotowywana przez rządu ustawa ma ograniczyć obowiązki sprawozdawcze firm oraz znieść część licencji zawodowych, aczkolwiek trudno tu na razie mówić o rozwiązaniach konkretnych, jako że całość znajduje się na razie w sferze dyskusji. Warto też wspomnieć, iż powyższe propozycje zmian pierwotnie umieszczone były w pakiecie pierwszym, z którego jednak w toku prac nad nim zostały skreślone - pozostaje mieć nadzieję, że tym razem nikt już ich nie skreśli. Sam zaś drugi pakiet ma być przyjęty w formie projektu ustawy pod koniec 1. kwartału 2011 r., tak przynajmniej zapowiada rząd. Planowany jest też trzeci pakiet deregulacyjny, który ma dotyczyć zmian w kodeksie skarbowym. Trudno jednak na chwilę obecną stwierdzić, jak długo będą trwać prace w tym zakresie i jaki będzie ich ostateczny zakres i rezultat.

Polecamy serwis Fundusze unijne

Planowane zmiany idą oczywiście w dobrym kierunku i należy je pochwalić. Przedsiębiorcy zwracają jednak uwagę na dwie podstawowe kwestie – po pierwsze prace nad tzw. pierwszym pakietem trwały niezwykle długo (3 lata), po drugie (co jest chyba znacznie ważniejsze) ostateczny projekt ustawy (przypomnijmy: uchwalony przez radę Ministrów w dniu 23 listopada 2010 r.) zawiera rozwiązania mocno okrojone w stosunku do pierwotnych ambitnych założeń. Bolączką polskiej gospodarki wciąż jest ogromna liczba wymaganych koncesji lub zezwoleń, utrudniony dostęp do wielu zawodów czy też skomplikowana i długotrwała procedura uzyskiwania pozwolenia na budowę. Pierwotne rządowe plany, ogłaszane jeszcze w 2008 r., miały wprowadzić w tych obszarach radykalne zmiany (ze zniesieniem obowiązku pozwolenia na budowę włącznie) – regulacje wdrażane obecnie są w porównaniu z tamtymi planami zmianami zaledwie kosmetycznymi. W tym miejscu pozostaje wyrazić nadzieję, że to tylko początek deregulacyjnych zmian, a nie ich zakończenie. W końcu w 38-milionowym kraju w sercu Europy powinniśmy mieć znacznie większe ambicje, niż przegonienie w rankingu państw przyjaznych biznesowi Białorusi i rywalizacja jak równy z równym z Rwandą. I oby tych ambicji polskim decydentom nie zabrakło.

Łukasz Tabor jest radcą prawnym w Kancelarii Prawnej Skarbiec.Biz

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA