REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 1

Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach?
Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorcom coraz mocniej zależy na obecności ich firmy w mediach – zarówno tradycyjnych jak i elektronicznych. Niestety wzmianka na temat określonej firmy może niekiedy mieć zdecydowanie negatywny dla przedsiębiorcy wydźwięk i przybrać formę nieuzasadnionej krytyki.

Konkurent, zwolniony pracownik lub nawet nierzetelny dziennikarz mogą spowodować, że budowana przez lata reputacja firmy legnie w gruzach z powodu jednej nieprzychylnej wypowiedzi.

REKLAMA

Zarzut kreatywnej księgowości, sztucznego podnoszenia wyników finansowych, niejasnych powiązań biznesowych czy wprowadzenia na rynek produktów nie spełniających wymogów bezpieczeństwa zagroził reputacji niejednej firmy. Co zrobić, gdy zarzut ten nie ma pokrycia w rzeczywistości i jest bezprawny?

Polskie prawo daje szereg uprawnień osobom, których dobre imię zostało naruszone na skutek szkodliwej wypowiedzi czy też nierzetelnego materiału prasowego. Z pomocą przychodzą tu zwłaszcza przepisy Kodeksu cywilnego o dobrach osobistych.

W pewnych sytuacjach można też sięgnąć po instytucje uregulowane w prawie karnym, prawie wykroczeń i prawie prasowym.

Ochrona według Kodeksu cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 23 Kodeksu cywilnego, dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.

Co istotne, przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych stosuje się odpowiednio do osób prawnych (art. 42 kc).

Przepis ten ma fundamentalne znaczenie zwłaszcza w zakresie ochrony dobrego imienia osoby prawnej – umożliwia on bowiem odpowiednie stosowanie do osób prawnych przepisów o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych.

Dzięki kolejnemu odesłaniu przepisy o ochronie dóbr osobistych można stosować także do handlowych spółek osobowych (jawnych, partnerskich, komandytowych).

Istotnym plusem postępowania o ochronę dóbr osobistych są względnie niewielkie koszty sądowe – opłata od pozwu to zaledwie 600 zł (chyba że domagamy się także zadośćuczynienia lub odszkodowania – w takim wypadku od żądanej kwoty należy dodatkowo wpłacić 5% opłaty sądowej).

Polecamy: Serwis Umowy

Kodeks cywilny przyznaje przedsiębiorcy, którego dobra osobiste zostały naruszone następujące uprawnienia:

REKLAMA

1. prawo do zaniechania działań naruszających dobra osobiste, które przysługuje przykładowo w sytuacji, gdy z treści nierzetelnego artykułu prasowego wynika, że redakcja planuje kontynuowanie tematu w kolejnych wydaniach pisma. Należy pamiętać, że w sprawach o naruszenie dóbr osobistych istnieje możliwość zabezpieczenia powództwa, czyli tymczasowego unormowania praw i obowiązków stron (do czasu uprawomocnienia się wyroku w sprawie), na przykład poprzez zakaz publikacji materiałów danej sprawy w prasie
2. prawo do żądania usunięcia skutków naruszenia – przykładowo poprzez nakazanie opublikowania przeprosin,
3. roszczenie o zadośćuczynienie pieniężne na rzecz podmiotu pokrzywdzonego naruszeniem dóbr osobistych. Zadośćuczynienie powinno być adekwatne do krzywdy, przy czym istnieje także możliwość jego zasądzenia na rzecz osoby prawnej.
4. roszczenie o zapłatę określonej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny, na przykład na rzecz Polskiego Czerwonego Krzyża czy też Polskiej Akcji Humanitarnej,
5. roszczenie o zapłatę odszkodowania za doznaną szkodę majątkową. Jest to przeważnie roszczenie trudne do wykazania. Szkoda taka może mieć miejsce w przypadku utraty klientów oraz spadku przychodów na skutek naruszenia dóbr osobistych.

Roszczenia wynikające z Kodeksu cywilnego mają charakter uniwersalny – przysługują wobec każdego, kto dopuścił się naruszenia dobra osobistego innej osoby. Należy jednak pamiętać o trzyletnim okresie przedawnienia roszczeń majątkowych, przysługujących przedsiębiorcom.

Ochrona dóbr osobistych przysługuje jedynie przed działaniem bezprawnym. W toku procesu sąd będzie musiał ustalić, że dane naruszenie dóbr osobistych miało cechę bezprawności.

Polecamy: Serwis Zakładam firmę

Z kolei ustawa o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji stanowi, iż czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody (art. 14).

REKLAMA

Przepis ten zakazuje oczerniania innego przedsiębiorcy. Sankcją za jego złamanie może być m. in. konieczność zapłaty odszkodowania i odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny, a nadto obowiązek opublikowania przeprosin w odpowiedniej do okoliczności formie (np. w prasie lub Internecie).

Co więcej, oczernianie stanowi także wykroczenie, za które Sąd wymierzyć może kare grzywny lub nawet aresztu do 30 dni. Nie wolno jednak zapominać o krótkim, bo rocznym, terminie przedawnienia w prawie wykroczeń.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA